ДУХОВНАЯ ТРАДИЦИЯ И КУЛЬТУРНАЯ ДИНАМИКА: КУЛЬТУРОТВОРЧЕСКОЕ ИЗМЕРЕНИЕ СИНЕРГИЙНОЙ АНТРОПОЛОГИИ С.С. ХОРУЖЕГО
Анотація
В статье анализируется одно из направлений современной философии – синергийная антропология С.С. Хоружего . Выявляется влияние духовной традиции на культурную динамику. Рассматриваются культуротворческие потенции, содержащиеся в лоне христианских духовных практик. Предпринимается попытка анализа синергийной антропологии через соотнесение данной философской программы с другими антропологическими дискурсами .
Ключевые слова: синергийная антропология, культурная динамика, духовные практики
У статті аналізується одно з напрямів сучасної філософії – синергійна антропологія С.С. Хоружего. Виявляється вплив духовної традиції на культурну динаміку. Розглядаються культуротворчі потенції, що містяться в лоні християнських духовних практик. Робиться спроба аналізу синергійноїантропології через співвідношення цієї філософської программы з іншими антропологічними дискурсами.
Ключові слова: синергийна антропологія, культурна динаміка, духовні практики.
In the article one of directions of modern philosophy is analysed is sinerginaya anthropology of S.S. Horugiy. Influence of spiritual tradition comes to light on a cultural dynamics. The philosophical potencies contained in a bosom christian spiritual practices are examined. aesthetic practice the art, as a component of culture can be translated and broadcast not only essential but also energistic. The scientist says that initially, for a sufficiently long period of history, the dominant position belonged to a religious topic, which he calls the ontological. Secularization of European society leads to a paradigm shift. Renaissance creates a model of limitless outlook. Accordingly change and anthropological strategies person. As a basic strategy approved by the infinite perfection of man and society in the ways of progress. The scientist says that these processes were associated with man's relationship with margenalizatsiey Anthropological abroad, which in turn led to the accumulation and subsequent explosion "phenomenon of the unconscious". Asсеthetic practices, by their nature, in any case, not antagonistic ultimate manifestation of man are not antagonistic to spiritual practices, but rather complement them are one of the feasibility of spiritual baggage revelation finds a man on the border – in spiritual practice and spiritual practices have considerable potential for cultural and creative, as the area of aesthetics, directly and clearly falls within the sphere of culture. Also, we can say that the categorical tools classical anthropology is not the sole and undisputed in the description of modern man operates as entities rather than energies.The attempt of analysis of synergetic anthropology is undertaken through correlation of this philosophy with other anthropological.
Keywords: sinerginaya anthropology, cultural dynamics, spiritual practicesПовний текст:
PDF (Русский)Посилання
Хоружий С.С. Фонарь Диогена. М., Прогресс – Традиция, 2010г., с.960.
Хоружий С.С. Философский процесс в России как встреча философии и православия // О старом и новом. Спб., 2000 г., с. 477.
Хоружий С.С. Трилогия Границы: три текста о Духовной практике // Хоружий С.С. О старом и новом. Спб., 2000 г., с. 477.
Хоружий С.С. О духовной традиции вообще и о русской в частности // Хоружий С.С. Опыты из русской духовной традиции М., «Парад», 2005г., с. 448.
Хоружий С.С. Соловьев и Ницше в кризисе современного человека// Хоружий С.С. Опыты из русской духовной традиции М.,«Парад», 2005г., с. 448.
Хоружий С.С. Школа – Традиция – Трансляция // Очерки синергийной антропологии М., Институт философии, теологии и истории св. Фомы, 2005г., с.407.
Хоружий С.С. Духовная и культурная традиция России в их конфликтном взаимодействии. [Электронный ресурс] – Режим доступа: http://polit.ru/article/2004/09/28/horuzhiy/
Хоружий С.С. Человек: сущее трояко размыкающее себя // Очерки синергийной антропологии М., Институт философии, теологии и истории св. Фомы, 2005г., с.407.
Красников В.И. Социальные сети русской философии ХIХ – ХХ вв. М.,2011 г.
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.