ДУХОВНАЯ ТРАДИЦИЯ И КУЛЬТУРНАЯ ДИНАМИКА: КУЛЬТУРОТВОРЧЕСКОЕ ИЗМЕРЕНИЕ СИНЕРГИЙНОЙ АНТРОПОЛОГИИ С.С. ХОРУЖЕГО

В. М. Потапов

Анотація


В   статье анализируется одно из направлений современной  философии  – синергийная антропология С.С. Хоружего .  Выявляется влияние духовной  традиции на культурную динамику.  Рассматриваются культуротворческие потенции, содержащиеся в лоне христианских духовных практик.  Предпринимается попытка анализа синергийной антропологии через соотнесение данной  философской программы с другими антропологическими дискурсами . 

Ключевые слова: синергийная антропология, культурная динамика, духовные практики

У  статті  аналізується  одно  з  напрямів  сучасної  філософії  – синергійна  антропологія  С.С.  Хоружего.  Виявляється  вплив духовної  традиції  на  культурну  динаміку.  Розглядаються культуротворчі  потенції,  що  містяться  в  лоні  християнських духовних  практик.  Робиться  спроба  аналізу  синергійноїантропології  через  співвідношення  цієї  філософської  программы  з іншими антропологічними дискурсами.

Ключові слова:  синергийна  антропологія,  культурна  динаміка, духовні практики. 

In  the  article  one  of  directions  of  modern  philosophy  is  analysed  is sinerginaya anthropology of S.S. Horugiy. Influence of spiritual tradition comes  to  light  on  a  cultural  dynamics.  The  philosophical  potencies contained in a bosom christian spiritual practices are examined. aesthetic practice the art, as a component of culture can be translated and broadcast not only essential but also energistic. The scientist says that initially, for a sufficiently long period of history, the dominant position belonged to a religious  topic,  which  he  calls  the  ontological.  Secularization  of European society leads to a paradigm shift. Renaissance creates a model of limitless outlook. Accordingly  change  and  anthropological strategies person.  As  a  basic  strategy  approved  by  the  infinite  perfection  of  man and  society  in  the  ways  of  progress.  The  scientist  says  that  these processes were associated with man's relationship with margenalizatsiey Anthropological  abroad,  which  in  turn  led  to  the  accumulation  and subsequent  explosion  "phenomenon  of  the  unconscious".  Asсеthetic practices,  by  their  nature,  in  any  case,  not  antagonistic  ultimate manifestation of man are not antagonistic to spiritual practices, but rather complement  them  are  one  of  the  feasibility  of  spiritual  baggage revelation finds a man on the border – in spiritual practice and spiritual practices have considerable potential for cultural and creative, as the area of aesthetics, directly and clearly falls within the sphere of culture. Also, we can say that the categorical tools classical anthropology is not the sole and  undisputed  in  the  description  of  modern  man  operates  as  entities rather than energies.The attempt of analysis of synergetic anthropology is undertaken  through  correlation  of  this  philosophy  with  other anthropological.

Keywords:  sinerginaya  anthropology,  cultural  dynamics,  spiritual practices

Повний текст:

PDF (Русский)

Посилання


Хоружий С.С. Фонарь Диогена. М., Прогресс – Традиция, 2010г., с.960.

Хоружий С.С. Философский процесс в России как встреча философии и православия // О старом и новом. Спб., 2000 г., с. 477.

Хоружий С.С. Трилогия Границы: три текста о Духовной практике // Хоружий С.С. О старом и новом. Спб., 2000 г., с. 477.

Хоружий С.С. О духовной традиции вообще и о русской в частности // Хоружий С.С. Опыты из русской духовной традиции М., «Парад», 2005г., с. 448.

Хоружий С.С. Соловьев и Ницше в кризисе современного человека// Хоружий С.С. Опыты из русской духовной традиции М.,«Парад», 2005г., с. 448.

Хоружий С.С. Школа – Традиция – Трансляция // Очерки синергийной антропологии М., Институт философии, теологии и истории св. Фомы, 2005г., с.407.

Хоружий С.С. Духовная и культурная традиция России в их конфликтном взаимодействии. [Электронный ресурс] – Режим доступа: http://polit.ru/article/2004/09/28/horuzhiy/

Хоружий С.С. Человек: сущее трояко размыкающее себя // Очерки синергийной антропологии М., Институт философии, теологии и истории св. Фомы, 2005г., с.407.

Красников В.И. Социальные сети русской философии ХIХ – ХХ вв. М.,2011 г.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.