МОРАЛЬ ЯК ЗВ’ЯЗУЮЧА ЛАНКА МІЖ ІДЕЄЮ УНІВЕРСИТЕТУ ТА ЙОГО ІНСТИТУЦІЙНОЮ ФОРМОЮ
Анотація
This article is devoted to analysis of moral role in modern Ukrainian university idea formation .It is proved that moral is definite link which connects Universityidea itself and its institution form. Specialties of national education reforming are analyzed as well as in part of content and organization as on legislative level what explains those difficulties which characterize modern Ukrainian educational space. The role of person moral consciousness level forming is showed; especially the role of level of legal consciousness and culture in new academic culture establishment, element of which is academic honesty,
Key words: moral, University idea, form of institution, educational space, academic culture, academic honesty
Статтю присвячено аналізу ролі моралі у формуванні ідеї сучасного українського університету. Доведено, що мораль є певною ланкою, яка поєднує саму ідею університету із його інституційною формою. Проаналізовано особливості реформування вітчизняної освіти як у частинах змістовній, організаційній, так і на законодавчому рівні, що пояснює складності якими характеризується сучасний український освітній простір. Показано роль ступеня сформованості моральної свідомості особистості, зокрема рівня правової свідомості та культури у становленні нової академічної культури, складовою якої є академічна чесність.
Ключові слова: мораль, ідея Університету, інституційна форма, освітній простір, академічна культура, академічна чесність.
Статья посвящена анализу роли морали в формировании идеи современного украинского университета. Доказано, что мораль есть определенное звено, которое связывает саму идею университета и его институциональную форму. Проанализированы особенности реформирования отечественного образования в частях как содержательной, организационной, так и на законодательном уровне, что объясняет сложности которыми характеризуется современное украинское образовательное пространство. Показана роль степени сформированности морального сознания личности, в частности уровня правового сознания и культуры в становлении новой академической культуры, составляющей которой является академическая честность.
Ключевые слова: мораль, идея Университета, форма институализации, образовательное пространство, академическая культура, академическая честностьПовний текст:
PDFПосилання
Zubrytska M. Philosophical discourse of University idea: in difficult labyrinths of truth research/ Mariya Zubrytska // University idea: Anthology. – Lviv: Record, 2002. – P. 7-22.
Jaspers K. University idea/ Karl Jaspers// University idea: [Anthology / Compiler: M. Zubrytska, N. Babalik, Z. Rybchinska; executive editor M. Zubrytska]. – Lviv: Record, 2002. – 304 p. – P. 109-166.
Kultaeva M. D. Moral senses of university idea in context of ―all former values‖ revaluation experience/ M. D. Kultaeva// University calling: Collection of scientific papers/ executive editor O. Gomilko. – K.: RIA ―Yanko‖; ―VESELKA‖, 2005. – P. 46-65
Lepenies W. German university idea – view from inside/ W. Lepenies. University idea [Anthology/ Compiler: M. Zubrytska, N. BabalikZ. Rybchinska; executive editor M. Zubrytska]. – Lviv: Record, 2002. – 304 p. – P. 211-234
Navrotskyi O.I. Innovation process in high school of Ukraine: thesis abstract on scientific degree of Doctor of Social Sciences: 22.00.04 – ―Special and field sociologies‖/ Oleksiy Igorovych Navrotskyi. – Kharkiv: 2006. – 36 p.
Minister of education and science of Ukraine: revolution Law about High Education signed by President [Electronic research]. – Access mode: http://uacrisis.org/ua/serhiy-kvit-3/
Kalynovskyi Y. Y. Academic honesty as a factor of student youth legal culture/ Y.Y. Kalynovskyi// Gileya: scientific record. Collection of scientific papers. – K.: VIR UAN, 2012. – Issue 63 (8). – P.477-482
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.