МОРАЛЬНІСТЬ ЯК ЦІННІСНИЙ МОДУС УНІВЕРСИТЕТСЬКОЇ ОСВІТИ
Анотація
Досліджено роль і місце моральних начал у структурі вищої освіти. Освіта визначена як особливий тип предметної реальності, яка за допомогою комунікації формує та модернізує культурні способи опредмечування вироблених наукою знань. Вона є соціально-ціннісний процес суб’єктно-суб’єктних стосунків, в якому має місце трансляція найновіших для суб’єкта теоретичних уявлень про сутність та закономірності розвитку природної та соціальної дійсності. Дослідження морального вектора в університетській освіті розкрило моральні цінності соціуму як смислоутворюючі начала освіти, а останнє – як найдієвіший та ефективний канал трансляції моральних цінностей.
Ключові слова: моральність, моральний вектор, освіта, університетська освіта, імператив, особистість, інформаційно-комунікаційна освітня парадигма
Исследовано роль и место нравственных начал в структуре высшего образования. Образование определено как особенный тип предметной реальности, которое с помощью коммуникации формирует и модернизирует культурные способы опредмечивания выработанных наукой знаний. Образование представляет социально-ценностный процесс субъектно-субъектных отношений, в котором имеет место трансляция новейших теоретических представлений о сущности и закономерностях развития природной и социальной действительности. Исследование морального вектора в университетском образовании раскрыло моральные ценности социума как как системообразующие начала, а само оно представлено как самый действенный и эффективный канал трансляции нравственных ценностей.
Ключевые слова: нравственность, нравственный вектор, образование, университетское образование, императив, личность, информационно-коммуникационная образовательная парадигма.
The analyzing of the role and place of the ethic principles in the education structure. Education is certain as special type of subject reality which by communication forms and modernizer cultural method of opredmechuvannya, by viroblennikh science of knowledge’s. It is the social'no-cinnostniy process of subjection - subjectnikh relations in which translation of noveyshikh has a city for subject of theoretical imaginations about essence and conformities to law of development of natural and social reality. It was found that the decisive determinant of the genesis of university education is the concrete historical format of society, so the effectively accomplished functions of education and ongoing development are a priori impossible when ignoring the defining trends of social entity – those megatrends which have decisive, imperative influence on the society formation in general and education as its integral compound part in particular. The research of the ethic vector in education has required to differ according to the essence «morality» and «ethic» categories as external and internal in the process of transmission and mastering of science knowledge, of its realization on practice. Ethic society values are represented as a system forming principle of education content and the education as the most efficient transmission channel of ethic values. In this dialectical bunch the communicative nature is shown, modern ethic imperative for all who are engaged in science and specialists training of XXI century are formed.
Key words: morality, moral vector, education, university education, imperative, personality, informacionno-kommunikacionnaya educational paradigm.Повний текст:
PDFПосилання
Шюц А. Структура повседневного мышления / А. Шюц // Социалистические исследования, – 1988. – № 2. – С. 129–137.
Этика / под ред. И. В. Кузнецова. – Одесса : изд-во ОНМА, 2006. – 100 с.
Цивилизационные модели современности и их исторические корни / под ред. Ю. Н. Пахомов, С. Б. Крымский. – К. : Наукова думка, 2002. – 632 с.
Зеленкова И. Л. Этика: учебное пособие для студентов вузов / Инесса Зеленкова. – Минск : Тетра Системс, 2003. – 352 с.
Эпштейн М. Информационный взрыв и травма постмодернизма / М. Эпштейн // Звезда. – 1999. – № 11
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.