МІСЦЕ ДЕМОКРАТІЇ В УНІВЕРСИТЕТСЬКІЙ ОСВІТІ

Т. А. Жижко

Анотація


Серед ключових цінностей одне із перших місць у свідомості людства, безумовно, належить  демократії.  Вона  є  однією  із  суперечливіших  рис  сучасної  цивілізації,  дає людству  широкі  можливості  для  розвитку,  але  також  породжує  низку  проблем. Об’єктивно і закономірно, що ефективність втілення на практиці освітніх пріоритетів залежить  від  всебічності  аналізу  демократії,  її  еволюціонування  і  перспектив.  На виконання такого завдання, власне, й спрямоване написання цієї статті. 

Ключові  слова:  демократія,  громадянське  суспільство,  освітній  процес,  освіта, університет, ефективний розвиток

Среди  ключевых  ценностей  одно  из  первых  мест  в  сознании  человечества, безусловно,  принадлежат  демократии.  Она  является  одной  из  противоречивых  черт современной  цивилизации,  дает  человечеству  широкие  возможности  для  развития,  но также  порождает  ряд  проблем.  Объективно  и  закономерно,  что  эффективностьвоплощения  на  практике  образовательных  приоритетов  зависит  от  всесторонности анализа демократии, ее эволюционирования и перспектив. На выполнение такого задания, собственно, и направлено написание этой статьи.

Ключевые  слова:  демократия,  гражданское  общество,  образовательный  процесс, образование, университет, эффективное развитие.

Among  key  values  one  of  the  first  places  in  consciousness  of  humanity,  sure, democracies belong. It is one of contradictory lines of modern civilization, gives humanity wide possibilities for development, but also generates the row of problems. It is clear that objectively and  logically  the  effectiveness  of  implementation  in  practice  of  philosophical  educational priorities  depends  on  the  comprehensiveness  of  the  analysis  of  democracy,  its  evolution  and prospects. In regard to this objective, the writing of this article is intended. The  substantial  aspect  of  civil  society  is  a  democratic  constituent,  democracy  as phenomenon,  as  the  public  phenomenon.  Objectively  and  appropriately,  that  efficiency  of embodiment  in  practice  of  world  view  priorities  of  civil  society  depends  on  the comprehensiveness of analysis of democracy, its evolution and prospects. It is made a conclusion that market and democratic transformations break the framework of freedom of pedagogical thinking and activities that, in its turn, intensifies the workload of the teacher,  strengthens  hir/her  responsibility  and  requires  improvement  of  the  pedagogical proficiency.

Keywords: democracy, civil society, educational process, education, university,effective development.

Повний текст:

PDF

Посилання


Андрущенко В.П. Роздуми про освіту: Статті, нариси, інтерв’ю: 2-ге вид., допов. – К.: Знання України, 2008. – 819 с.

Кулик А.Н. Способно ли политическое образование в России «открыть» закрытое общество? / А.Н. Кулик // Общественные науки и современность. – 1998. – № 3. – С. 73–86.

Сичевиця О. Криза демократії і проблема нового розподілу влад // Українські проблеми. – К., 1998. – №2. – С.98–105.

Щудло С.А. Механізми забезпечення якості освіти в контексті демократизації освітнього простору // Методологія, теорія та практика соціологічного аналізу сучасного суспільства. Зб. наук. пр. – Харків: Видавничий відділ ХДУ, 2005. – С.569.

Financial Times. – January, 26. – 2010.

Huntington S.P. The Third Wave. Democratization in the Late Twentieth Century. – Oklahoma, 1991. – 384 р.

Schumpeter J.A. Capitalism. Socialism. Democracy. – London-Boston, 1987. – 387 р.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.