БУДДІЙСЬКИЙ ІДЕАЛ НІРВАНИ В ІНТЕРПРЕТАЦІЇ НАГАРДЖУНИ
Анотація
У статті на матеріалах першоджерел проаналізовано тлумачення поняття нірвани одним з найвидатніших буддійських мислителів, засновником мадг’ямаки Нагарджуною (ІІ ст.). З’ясовано філософські міркування, які лежать в основі його твердження про порожність нірвани, тотожність сансари та нірвани, а також показано, що з точки зору Нагарджуни нірвана має сенс лише як реальна практика.
Ключові слова: буддизм, Нагарджуна, мадг’ямака, шуньята, порожнеча, нірвана
В статье на материалах первоисточников проанализировано толкование понятия нирваны одним из самых выдающихся буддийских мыслителей, основателем мадхьямакиНагарджуной (ІІ в.). Выяснены философские доводы, лежащие в основе его утверждения про пустоту нирваны, тождество сансары и нирваны, а также показано, что с точки зрения Нагарджуны нирвана имеет смысл только как реальная практика.
Ключевые слова: буддизм, Нагарджуна, мадхьямака, шуньята, пустота, нирвана.
In this article on the basis of original sources is analyzed the interpretation of the notion of nirvana by one of the most famous Buddhist thinkers, founder of Madhyamaka Nagarjuna (ІІ c.). The philosophical argumentation on which is based his assertion of emptiness of nirvana, identity of nirvana and samsara are brought to light. At the same time it is shown that according to Nagarjuna nirvana has sense only as real practice.
Key words: Buddhism, Nagarjuna, Madhyamaka, sunyata, emptiness, nirvanaПовний текст:
PDFПосилання
Андросов В.П. Буддизм Нагарджуны: Религиозно-философские трактаты. – М.: Издательская фирма “Восточная литература” РАН, 2000. – 799 с.
Андросов В.П. Нагарджуна и его учение. – М.: Наука. Главная редакция восточной литературы, 1990. – 269 с.
Нагарджуна. Чжун лунь (Трактат про серединність, санскр. Муламадг’ямака-каріка) // Тайсьо сінсю Дайдзокьо. – Т. 30. – № 1564. – С. 1–39. (http://www.l.u-tokyo.ac.jp/~sat/ )
Нагарджуна. Шиерменьлунь (Трактат про дванадцять аспектів [порожнечі]», санскр. Двадаша-нікая-шастра») // Тайсьо сінсю Дайдзокьо. – Т. 30. – № 1568. – С. 159–167. (http://www.l.u-tokyo.ac.jp )
Розенберг О.О. Труды по буддизму. – М.: Главная редакция восточной литературы издательства “Наука”, 1991. – 295 с.
Сиі фатянь совень цзін (санскр. Вішеша-чінті-брагма-паріпріччха-сутра) (пер. Кумарадживи) // Тайсьо сінсю Дайдзокьо. – Т. 15. – № 586. – С. 33–62. (http://www.l.u-tokyo.ac.jp )
Стрелкова А.Ю. Погляд крізь порожнечу (філософія «порожнечі» як основа буддизму) // Δόξα / Докса. Збірник наукових праць з філософії та філології. – Вип. 15. Універсальні виміри культури. – Одеса: ОНУ ім. І.І. Мечникова, 2010. – С.325–333.
Судзуки Д.Т. Основные принципы буддизма махаяны. – СПб.: Наука, 2002. – 382 с.
Торчинов Е.А. Введение в буддологию. Курс лекций. – СПб.: Санкт-Петербургское философское общество, 2000. – 304 с.
Цзі-цзан. Шиерменьлунь шу // Тайсьо сінсю Дайдзокьо. – Т. 42. – № 1825. – С. 171–212. (http://www.l.u-tokyo.ac.jp )
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.