ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ДОСЛІДЖЕННЯ РЕЛІГІЙНИХ СМИСЛІВ У СТРАТЕГІЯХ СУЧАСНОГО ВИХОВАННЯ
Анотація
Присутність релігійних смислів у стратегіях сучасного виховання має свої особливості, пов’язані з колізією між об’єктивним та суб’єктивним аспектами освітнього функціонування релігії та релігійних смислів, а їхня освітня репрезентованість характеризується надміром символічних структур, інституційних рамок, конфесійних розмежувань. Це визначає теоретико-методологічні ускладнення, пов’язані з концептуалізацію релігійних смислів у стратегіях сучасного виховання, що і є предметом розгляду цієї статті. Також автор здійснює узагальнення філософсько-методологічних настанов щодо релігійних смислів у стратегіях сучасного виховання.
Ключові слова: релігійні смисли, стратегії виховання, методологічні принципи
Присутствие религиозных смыслов в стратегиях современного образования имеет свои особенности, которые связаны с коллизией между объективным и субъективным аспектами образовательного функционирования религии и религиозных смыслов, а их образовательная репрезентация характеризируется излишеством символичных структур, институационных рамок, конфессиональных разграничений. Это определяет теоретико-методологические сложности, связанные с концептуализацией религиозных смыслов в стратегиях современного воспитания, что и является предметом рассмотрения этой статьи. Также автор обобщает философско-методологические установки относительно религиозных смыслов в стратегиях современного образования
Ключевые слова: религиозные смыслы, стратегии воспитания, методологические принципы
The availability of religious meanings in modern education strategies has its specific peculiarities associated with the collision between the objective and subjective aspects of the educational functioning of religion and religious meanings and their educational representation is characterized by excessive symbolic structures, institutional frameworks and confessional differences. This defines the theoretical and methodological complications associated with conceptualization of religious meanings in modern education strategies which are the subject of this article. Also the author generalizes philosophical and methodological guidelines concerning religious meanings in modern education strategies.
Key words and phrases: religious meanings, education strategies, methodological PrinciplesПовний текст:
PDFПосилання
Андрущенко В. П., Губерський Л., Михальченко М. Культура. Ідеологія. Особистість [Текст] / В. П. Андрущенко, Л. Губернський, М. Михальченко. – К., 2003
Бех І. Д. Гуманістична педагогіка у траєкторії виховання особистості [Текст] / І. Д. Бех // Виховання і культура. – 2001.–№ 1. – С. 9–13.
Вишневський О. І. Теоретичні основи сучасної української педагогіки. Посібник для студентів вищих навчальних закладів [Текст] / О. І. Вишневський. – Дрогобич: Коло, 2003. – 528 с.
Гірц К. Інтерпретація культур [Текст] / К. Гірц. – К.: Дух і Літера, 2001. – 542 с.
Гуманітарна педагогічна парадигма вищої освіти : монографія [Текст] / Г. Онкович, В. Андрущенко, М. Бойченко. – К. : Педагогічна думка, 2007. – 333 с.
Декларация о содействии диалогу и взаимопониманию между религиями и цивилизациями, принятая на Всемирной конференции, которая состоялась26–28 октября 2007 года в Охриде, Республика Македония // Релігійна свобода: релігія в постмодерному суспільстві – соціально–політичні, правові та конфесійні аспекти. Науковий щорічник № 13. – К., 2008. – С.20
Закович М. М. Проблеми релігієзнавчої освіти в Україні [Текст] / М. Закович // Українське релігієзнавство. Бюлетень Укранської Асоціації Релігієзнавців і Відділення релігієзнавства Інституту філософії НАН України. – 1996. – № 4. – С.37–39.
Колодний А. Світськість державної освіти демократичної України [Текст] / А.Колодний // Філософія освіти: Науковий часопис. – 2006. – № 1(3). – С.192–209.
Кремень В. Г. Освіта і наука України: шляхи модернізації (Факти, роздуми, перспективи) [Текст] / В.Г. Кремень. – К.: Грамота, 2003. – 216 с.
Кремень В. Г. Особистість у сучасній цивілізації: освітній контекст [Електронний ресурс] / В. Г. Кремень. – Режим доступу: http://universitates.univer.kharkov.ua/arhiv/2009_1/kremen/kremen.html .
Кремень В. Г. Трансформації особистості в освітньому просторі сучасної цивілізації [Текст] / В. Г. Кремень // Педагогіка і психологія. – 2008. – № 2 (59). – С. 5–14.
Кремень В. Г. Філософія людиноцентризму в освітньому просторі [Текст] / В. Г. Кремень. – 2-ге вид. – К.: Знання, 2010. – 520 с.
Малахов В. А. Етика: Курс лекцій: Навч. посібник [Текст] / В. А. Малахов, 6–те вид. – К. : Либідь, 2006. – 384 с
Наказ Міністерства освіти і науки України «Про вивчення у навчальних закладах факультативних курсів з етики віри та релігієзнавства» від 26.07.2005 року № 437 // [Електронний ресурс] Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/laws
Науково–освітній потенціал нації: погляд у ХХІ століття [Текст]: у 3 т. / В. Литвин [та ін.]. – К.: Навчальна книга, 2004 – 2006.–638 с.
Радіонова Н. В. Репрезентації філософії в освітньому просторі Слобожанщини у ХІХ столітті. Монографія [Текст] /Н. В. Радіонова. – Суми:ВАТ «СОД», видавництво «Козацький вал»., 2008. – 320 с.
Скотна Н. Україна і світ у контексті цивілізаційної виховної стратегії [Текст] / Н. Скотна // Філософія освіти. – 2006. – № 1. – С. 79–89.
Терещенко Ю. Віра як світоглядний креатин життєдіяльності людини [Текст] / Ю. Терещенко // Філософія освіти: Науковий часопис. – 2006. – № 3 (5). – С.216 – 228.
Триняк М. В. Ітеркультурна комунікація: освітній вимір: монографія [Текст] / М. В. Триняк. – Х.: ХНАДУ, 2010. – 248 с.
Ухвала колегії Міністерства освіти і науки України «Про концептуальні засади вивчення в загальноосвітніх навчальних закладах предметів духовного–морального спрямування» від 29.06.06 протокол №8 /1–2 // [Електронний ресурс] Режим доступу: http://uazakon.com/document/fpat16/ idx16792.htm
Філософські засади трансформації вищої освіти в Україні на початку ХХІ століття: монографія [Текст] / В. П. Андрущенко [та ін.]. – К.: Педагогічна думка, 2007. – 352 с.
Toledo guiding principles on teaching about religions and beliefs in public schools / Prepared by the ODIHR Advisory Council of experts on freedom of religion or belief [Толедские руководящие принципы по преподаванию религии в государственных школах / Подготовлено Консультативным советом экспертов БДИПЧ по свободе религии, 2007]. – Warsaw (Poland): Published by the OSCE Office for Democratic Institutions and Human Rights (ODIHR), 2007. – 129 p.
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.