БАЗИСНІ ПРИНЦИПИ ХРИСТИЯНСЬКОЇ ЕТИКИ

О. В. Єськова

Анотація


У даній статті надані світоглядні основи християнської етики та окреслені її базисні принципи. Самими основами християнської етики є дві заповіді сформульовані в Новому Заповіті, що є квінтесенцією десяти заповідей Старого Заповіту, які також є аксіологічними принципами християнської етики як і заповіді Блаженства, висловлені в Нагірній проповіді. Загальним Законом християнської етики є Бог воплощенний – Ісус Христос, який є як трансцендентним мірилом і аксіологічним зразком так і самим джерелом законів етики які непорушні та трансцендентні як і Він Сам. Сама ж християнська етика є не тільки системою теоретичних принципів, а певним способом життя належним християнам. Особливим місцем в християнській етиці є вчення о семи смертних гріхах і їх вплив на душу і тіло людини. Практичним застосуванням етики є і аскетика, як боротьба з пристрастями і розвиток чесноти.

Ключові слова: християнська етика, есхатологія, моральна свобода, аксіологія, аскетизм, духовність.

 

В данной статье предоставлены мировоззренческие основы христианской этики и очерчены ее базисные принципы. Самими основами христианской этики являются две заповедях сформулированных в Новом Завете, являющимися квинтэссенцией десяти заповедей Ветхого завета, которые также являются аксиологическими принципами христианской этики также как и заповеди Блаженства высказанные в Нагорной проповеди. Всеобщим Законом христианской этики является Бог воплощенный- Иисус Христос, который есть как трансцендентным мерилом и аксиологическим образцом так и самими источником законов этики которые незыблимы и трансцендентны как и Он сам. Сама же христианская этика является не только лишь системой теоретических принципов, а определенным способом жизни подобающий христианам. Особым местом в христианской этике стоит учение о семи смертных грехах и их влияние на душу и тело человека. Практическим применением этики является и аскетика, как борьба со страстями и развитие добродетели.

Ключевые слова: христианская этика, эсхатология, нравственная свобода, аксиология, аскетизм, духовность.

 

This article provides the world outlook of Christian ethics, which are based on the analysis of Christian ethics researchers. The article outlines the main basic principles of Christian ethics through the prism of philosophical anthropology, in contrast to which Christian ethics is not so much a system of theoretical principles as a certain way of life appropriate to Christians. This way of life must be based on the two commandments formulated in the New Testament, which are the quintessence of the Ten Commandments of the Old Testament, which are also the axiological principles of Christian ethics as well as the Beatitudes stated in the Sermon on the Mount. The Universal Law of Christian ethics is God incarnate-Jesus Christ, who is both a transcendental measure and an axiological model and the very source of laws of ethics that are unshakable and transcendental like Himself. All moral demands of Christian ethics are based on the saving actions of God, and therefore can only be understood in the context of the history of salvation. The work of salvation, carried out by Christ, not only precedes moral obligations, but also makes possible their very fulfillment. All manifestations of moral life are inseparable from religion in its cult and pious aspects, and these are the means by which moral life expresses itself. Christian ethics also raises questions of criteria of good and evil, the meaning of life, truth, the appointment of a person, raises the problems of justice, due and others. Also the manifestation of Christian ethics is asceticism, as struggle with passions and the development of virtue, both in a single person and in society as a whole. A special place in Christian ethics is the doctrine of the seven deadly sins and their influence on the soul and body of man.

Key words: Christian ethics, eschatology, moral freedom, axiology, asceticism, spirituality.


Повний текст:

PDF

Посилання


Библия. М., 2000. 567 с.

Булгаков С. Невеста Агнца. Париж 1946, С.508.

Ильин И.А. Путь духовного обновления. М., 1993. С.135.

Новоселов М. Догмат, этика и мистика в составе христианского вероучения. М.,1995. С.13-16.

Осипов А.И. Путь раз ума в поисках истины. М., 2002. С.23.

Св. Иоанн Дамаскин. Точное изложение православной веры. М., 2002. С. 212.

Угринович Д.М. Психология религии. М., 1986. С. 12.

Шаргунов А. Догмат в христианской жизни. М., 1990. С. 14-25.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.842681

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.