СУЧАСНІСТЬ У СМИСЛОВОМУ ПОЛІ ДИСКУРСУ СПРАВЕДЛИВОСТІ

В. В. Левкулич

Анотація


Попри відносну усталеність, уявлення про справедливість цілком підпадають під дію принципу розвитку, а значить еволюціонують разом із суспільним буттям і суспільною свідомістю. Епоха глобалізму, інформаційного суспільства і консьюмеризму об’єктивно й закономірно робить свій вагомий внесок у перегляд змістовно-аксіологічних пріоритетів справедливості.

Ключові слова: принцип розвитку, теоретичний фундамент справедливості, концептуальні підходи, змістовно-аксіологічні пріоритети справедливості, суспільні мегатенденції сучасності.

 

Несмотря на относительную устойчивость, представление о справедливости вполне подпадают под действие принципа развития, а значит эволюционируют вместе с общественным бытием и общественным сознанием. Эпоха глобализма, информационного общества и консьюмеризма объективно и закономерно делает свой весомый вклад в пересмотр содержательно-аксиологических приоритетов справедливости.

Ключевые слова: принцип развития, теоретический фундамент справедливости, концептуальные подходы, содержательно-аксиологические приоритеты справедливости, общественные мегатенденции современности.

 

Despite the relative sustainability, the concepts of justice are consistent with the principle of development and therefore they evolve together with social being and social consciousness. The era of globalization, information society and consumerism objectively and regularly make a tangible contribution to the revision of content-axiological priorities of justice. At the heart of any fairness concept or paradigm is symmetry between the actual and proper – as the actual deviates from the proper, so it is unfair and is subject to correction. When at the level of mass consciousness we see the sense of necessity, justice is reflected in the mass consciousness in the form of expectations. Social expectations define the specific historical symmetry between what is proper and valid towards the rights to freedom and equality. Justice reflects the actual status of compliance with anticipated ideas about freedom and equality of opportunities. The debates on justice are still open. Currently they are focused not only on the issue of justice itself, but also on discussing a range of related topics – political legitimacy, collective and individual responsibility, functional boundaries of state, identity problems etc. The boundaries between these paradigms frequently disappear. Therefore, we are observing attempts to build an integrative theory of justice. The conceptual basis of the theory of justice is becoming increasingly detailed, acquiring incremental properties. The concept of justice gains meaningful significance: axiological, legal, ethical and political. In addition, today the concept of justice may not be considered in essence without analyzing globalization processes. The categorial network of the theory of justice features the emergence of new meaningful centres, which are essential to solve the problem of justice as a vital factor of common human reality.

Keywords: the principle of development, theoretical framework of justice, conceptual approaches, content-axiological priorities of justice, social megatrends of our time.


Повний текст:

PDF

Посилання


Бард А., Зодерквист Я. Нетократия. Новая правящая элита и жизнь после капитализма. – СПб.: Стокгольмская школа экономики, 2004. – 252 с.

Бодрийяр Ж. Общество потребления. Его мифы и структуры. Перевод на русский язык: Е. А. Самарская. – М. : 2006. [Электронный ресурс] // Центр гуманитарных технологий. http://gtmarket.ru/laboratory/basis/3475.

Булгаков С. Н. Иван Карамазов в романе Достоевского «Братья Карамазовы» как философский тип // О великом инквизиторе: Достоевский и последующие. – М. : Молодая гвардия, 1991. – 270 с.

Вольский А. Текучая современность Зигмунта Баумана и безвизовый режим для Украины // http://economistua.com/tekuchaya-sovremennost-zigmunda-baumana-i-bezvizoviyrejim-dlya-ukraini/#

Гэлбрейт Дж. К. Справедливое общество. Гуманистический взгляд. Часть вторая. Проблема личности в постиндустриальном обществе // Новая постиндустриальная волна на Западе. Антология / Под ред. В.Л. Иноземцева. М.: Асаdemia, 1999. – 640 с.

Дебор Г. Э. Общество спектакля. Перевод на русский язык: Болеслав Неман. [Электронный ресурс] // Центр гуманитарных технологий. http://gtmarket.ru/laboratory/basis/3520.

Егоров В.С. Философия открытого мира. – М.: Московский психолого-социальный институт; Воронеж: Издательство НПО «МОДЭК», 2002. – 320 с.

«Золотой процент» угрожает миру //http://www.gazeta.ru/business/2015/01/19/6380305.shtml.

Кірюхін Д. Справедливість як предмет соціально-філософської 6025A0266>рефлексії / Д. Кірюхін // Наукові записки [Національного університету «Острозька академія»]. Сер. : Філософія. – 2011. – Вип. 8. – С. 388–396.

Независимая газета. 14 мая 2009 г.

Юнг К. Г. К вопросу о подсознании // Юнг К. Г., Франц М.-Л. фон, Хенденсон Д. Л., Якоби И., Яффе А. Человек и его символы. – М. : Серебряные нити, 1997. – 368 с.

Heidegger M. Über den Humanismus. – Frankfurt-m-Main: Suhrkamp, 1975. – 317 s.

Walzer M. Spheres of Justice. A Defense of Pluralism and Equality. – New York: Basic Books, 2008. – 364 р.

[Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://lexltd.com.ua/2349-1-samyx-bogatyxlyudej-imeet-sostoyanie-bolshe-chem-vse-strany-mira-vmeste-vzyatye.html.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.842685

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.