ХУДОЖНЬО-ЕСТЕТИЧНА ОСВІТА І ВИХОВАННЯ ЯК ЧИННИК ОСОБИСТІСНИХ ЦІННОСТЕЙ

О. М. Яшина

Анотація


У статті висвітлюються актуальні питання сучасного художньо-естетичного навчання та виховання. Зокрема розглядається процес формування ціннісних орієнтирів та власного внутрішнього світу особистості, її загальнокультурна компетентність, виховання естетичного ставлення до дійсності та мистецтва, світоглядних уявлень. Акцентується увага на стрижневих життєвих орієнтирах, свідомості творчо розвиненої індивідуальності. Визначається безпосереднє ставлення особистості до мистецтва, народних традицій, культурного життя суспільства та навколишнього світу. В основі статті визначені завдання художньо-естетичного виховання в освіті, які інтегрують навчальні, виховні й розвиваючі аспекти з урахуванням критеріїв вихованості учнів.

Ключові слова: художньо-естетичні цінності, загальнокультурна компетентність, виховний простір, творчі здібності, світогляд, міжкультурна комунікація.

 

В статье освещаются актуальные вопросы современного художественно- эстетического обучения и воспитания. В частности рассматривается процесс формирования ценностных ориентиров и собственного внутреннего мира личности, ее общекультурная компетентность, воспитания эстетического отношения к действительности и искусству, мировоззренческих представлений. Акцентируется внимание на стержневых жизненных ориентирах сознания творчески развитой индивидуальности. Определяется непосредственное отношение личности к искусству, народным традициям, культурной жизни общества и окружающему миру. В основе статьи определены задачи художественно-эстетического воспитания в образовании, которые интегрируют учебные, воспитательные и развивающие аспекты с учетом критериев воспитанности учащихся.

Ключевые слова: художественно-эстетические ценности, общекультурная компетентность, воспитательное пространство, творческие способности, мировоззрение, межкультурная коммуникация.

 

The article highlights current issues of contemporary artistic and aesthetic education and upbringing. In the modern theory of aesthetic education and educational practice, considerable attention is paid to the development of such concepts as aesthetic experience and aesthetic consciousness, artistic and aesthetic education, aesthetic values and ideals. In the process of artistic and aesthetic education, the individual builds his worldview, which contributes to the spiritual and moral self-improvement, the renewal of dialogical culture, the formation of universal and self-identical values. The educational need is to make it possible for an individual to feel being a high-grade participant of the artistic processes taking place in the society on the basis of the artistic and aesthetic worldview formation. Artistic and aesthetic education helps in developing a common vision of the world, involves a person into the world treasury of art and culture and achieving the main goal – the formation of an integral, creatively developed individuality that lives according to the laws of beauty. In particular, the formation of value identities and personal inner world of an individual, his general cultural competence, upbringing of his aesthetic relation to reality, art and world outlooks are considered. The attention is focused on the core life guides and the consciousness of creatively developed individuality. The direct individual attitude to art, national traditions, cultural life of a society and interaction with the world around is defined. Art contributes to the personal artistic and aesthetic development and stimulates the individual's readiness for participation in various forms of cultural social life. Using art as the main factor of aesthetic education, a teacher takes into account the age features of schoolchildren. The article is based on the artistic and aesthetic upbringing tasks, integrating educational, training and developmental aspects, taking into account the criteria of student intelligence and intercultural communication experience. Art and aesthetic education is universal: all directions can be used for developing tastes, interests, intensify creative search, which facilitates the transfer of acquired knowledge into beliefs.

Key words: artistic and aesthetic values, general cultural competence, educational space, creative abilities, world outlook, intercultural communication.


Повний текст:

PDF

Посилання


Андрущенко Т. Виховна функція мистецтва в освітньому процесі / Т. Андрущенко// Рідна школа: Щомісячний науково-педагогічний журнал. − 2011. − № 1/2 − С. 8-12.

Бех І.Д. Особистісно-орієнтована модель виховання як науковий конструкт / І.Д. Бех // [Електронний ресурс]. – Електрон. аналог друк. вид.: режим доступу: http://www.google.com/url?url=http://library.udpu.org.ua/library_files/psuh_pedagog_probl_sils k_shkolu/3/vupysk_21.pdf&rct=j&frm=1&q=&esrc=s&sa=U&ved=0ahUKEwjD5eDB8_nUAhXEFJoKHX_nBmcQFggTMAA&usg=AFQjCNElcmusP80ICVZSpuxA2-QN72Qctw

Гегель Г.В.Ф. Работы разных лет: В 2 т. Т.1. М., 1970. – С. 212.

Кант И. Сочинения в шести томах. Т. 1. – М., 1963. – С. 543.

Киященко Н.И., Шапинская Е.Н. Кризис эстетики или тоска по Эстетическому: диалог эстетика и культуролога / Н.И. Киященко, Е.Н. Шапинская [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://cyberleninka.ru/article/n/krizis-estetiki-ili-toska-po-esteticheskomu-dialogestetika-i-kulturologa

Концепція нової української школи [Електронний ресурс] – режим доступу: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/ua-sch-2016/

Концепція художньо-естетичного виховання учнів у загальноосвітніх навчальних закладах [Електронний ресурс] – режим доступу: http://lawua.info/bdata2/ukr2571/pg-4.htm

Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України [Електронний ресурс] – режим доступу: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/24565.

Панченко Л.М. Формування ціннісних орієнтацій молоді в період системної трансформації українського суспільства. Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата філософських наук. Спеціальність: 09.00.03 − соціальна філософія та філософія історії / Леся Панченко. − К., 2003. – 21 с.

Пішун С.Г. Формування культури дозвілля студентів вищих навчальних закладів в умовах роботи студентського клубу. Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук. Спеціальність: 13.00.07 − теорія і методика виховання / С. Пішун. − К., 2005. − 23 с.

Програма курсу «Мистецтво» для 5-9 класів [Електронний ресурс] – режим доступу: https://osvita.ua/school/program/program-5-9/56132/

Сухомлинский В.А. Как воспитать настоящего человека (Советы воспитателям) / В.А. Сухомлинский. – К.: Рад. шк., 1975. – 235 с.

Чубарева О.О. Естетичне в житті сучасного суспільства і людини/ О.О. Чубарева// – Гуманітарний вісник ЗДІА. – 2016. № 65. – С. 67-75.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.842701

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.