ЗМІСТ І ЗНАЧЕННЯ ФОРМУЛЮВАННЯ ФІЛОСОФІЇ ВИКЛАДАННЯ У ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ УЧИТЕЛЯ-ОСВІТНЬОГО ФІЛОСОФА

М. О. Дроботенко

Анотація


У сучасних соціокультурних контекстах актуалізується роль учителів як освітніх філософів та їх вплив на філософію навчального плану. Більшість учителів мають власну філософію викладання, яка може бути закріплена у письмовому документі, який називається формулювання філософії викладання (ФФВ). Написання власної філософії викладання може використовуватися для стимулювання осмислення власної викладацької діяльності; спонукати до перегляду власних цілей, діяльності та аналізу можливостей для розвитку. Перегляд заяв власної філософії викладання може допомогти учителю проаналізувати власний професійний розвиток та підтвердити свої цілі та цінності, які вони реалізують у професійній діяльності.

Структурні компоненти формулювання філософії викладання відображають особистісне уявлення про цілі та цінності процесу навчання та виховання, особисту роль у цьому процесі, мету роботи зі студентами/учнями та стратегію її досягнення. Різні джерела пропонують різні форми вираження та структурні компоненти цього документу, позаяк,  стандартизація не відповідає  різним дисциплінарним культурам.

Наукова література надає спектр підходів до побудови формулювання філософії викладання Хоча ці ресурси забезпечують практичну корисність, ця література зазвичай не охоплює концептуальні моделі, які надають чіткі операційні визначення та межі для процесу генерації та оцінки формулюванню філософії викладання. Однак наявність такої літератури засвідчує складність завдання.  Кожне формулювання філософії викладання відображає не лише особисті переконання про викладання та навчання, а також дисциплінарну культуру, інституційну структуру та очікування зацікавлених сторін.

Ключові слова: філософія, педагогічні цілі, особисті цілі, освіта, викладання, навчання, учитель як освітній філософ.

 

В современных социокультурных контекстах актуализируется роль учителей как образовательных философов и их влияние на философию учебного плана. Большинство учителей имеют собственную философию преподавания, которая может быть закреплена в письменном документе, который называется формулировка философии преподавания (ФФП). Написание собственной философии преподавания может использоваться для стимулирования осмысления собственной преподавательской деятельности; побудить к пересмотру собственных целей, деятельности и анализа возможностей для развития. Просмотр заявлений собственной философии преподавания может помочь учителю проанализировать собственный профессиональное развитие и подтвердить свои цели и ценности, которые они реализуют в профессиональной деятельности.

Структурные компоненты формулировки философии преподавания отражают личностное представление о целях и ценностях процесса обучения и воспитания, личную роль в этом процессе, цель работы со студентами / учениками и стратегию их достижения. Различные источники предлагают разные формы выражения и структурные компоненты этого документа, поскольку, стандартизация не соответствует различным дисциплинарным культурам.

Научная литература предоставляет спектр подходов к построению формулировка философии преподавания Хотя эти ресурсы обеспечивают практическую полезность, эта литература обычно не охватывает концептуальные модели, которые предоставляют четкие операционные определения и границы для процесса генерации и оценки формулировки философии преподавания. Однако наличие такой литературы свидетельствует сложность задачи. Каждая формулировка философии преподавания отражает не только личные убеждения о преподавания и обучения, а также дисциплинарную культуру, институциональную структуру и ожидания заинтересованных сторон.

Ключевые слова: философия, педагогические цели, личные цели, образование, преподавание, обучение, учитель как образовательный философ.

 

In modern socio-cultural contexts, the role of teachers as educational philosophers and their influence on the philosophy of the curriculum is actualized. Most teachers have their own philosophy of teaching, which can be stated in a written document called the teaching philosophy statement. Writing of own philosophy of teaching can be used to stimulate the comprehension of their own teaching activities; to encourage them to review their own goals, activities and opportunities for development. Viewing the claims of your own philosophy of teaching can help the teacher analyze their own professional development and confirm their goals and values that they pursue in their professional activities.

The structural components of the teaching philosophy statement reflect the personal view of the goals and values of the learning process, the personal role in this process, the purpose of working with students, and the strategy for achieving it. Different sources offer different forms of teaching and structural components of this document, because standardization does not correspond to different disciplinary cultures.

Scientific literature provides a range of approaches to constructing a teaching philosophy statement. Although these resources provide practical utility, this literature does not usually cover conceptual models that provide clear operational definitions and limits for the teaching philosophy statement process. However, the availability of such literature shows the complexity of the task. Each teaching philosophy statement reflects not only personal beliefs about teaching and learning, but also the discipline culture, institutional structure and expectations of stakeholders.

Key words: philosophy, pedagogical goals, personal goals, education, teaching, teacher as an educational philosopher.

 

 


Повний текст:

PDF

Посилання


Alexander P., Chabot K., Cox M., DeVoss D.N., Gerber B., Perryman-Clark S., Platt J., and Sackey and Wendt M. Teaching with technology: Remediating the teaching philosophy statement. Computers and Composition, 29(1), Рр. 23–38. (2011). http://dx.doi.org/10.1016/j.compcom.2011.12.002

Argyris C. Overcoming Organizational Defenses: Facilitating Organizational Learning. Boston: Allyn & Bacon (1990); Argyris C., and Schön D. Theory in Practice. San Francisco: Jossey-Bass (1974); Schön, D. The Reflective Practitioner: How Professionals Think in Action. Basic Books (1983); Schön D. The new scholarship requires a new epistemology, Change, 27(6), 26–34. (1995). http://dx.doi.org/10.1080/00091383.1995.10544673; Murray K., and Macdonald R. The disjunction between lecturers’ conceptions of teaching and their claimed educational practice. Higher Education, 33, 331–349. (1997). http://dx.doi.org/10.1023/A:1002931104852;

Beatty J.E., Leigh J.S.A., and Dean, K.L. Finding our roots: An exercise for creating a personal teaching statement. Journal of Management Education, 33 (1), 115–130. (2012). http://dx.doi.org/10.1177/1052562907310642

Brookfield S. The skillful teacher. San Francisco: Jossey-Bass. (2006).

Bruning R. The college classroom from the perspective of cognitive psychology. In K. Pritchard and R. Sawyer (Eds.), Handbook of college teachingWestport, CT: Greenwood Press. Рp. 3–22. (1994); Svinicki M. Practical implications of cognitive theories. In R. Menges, and M. Svinicki, (Eds.) College teaching: From theory to practice. New Directions for Teaching and LearningSan Francisco: Jossey-Bass. 45, Рp. 27–37. (1991); Weinstein C., and Meyer D. Cognitive learning strategies and college teaching. In R. Menges, and M. Svinicki (Eds.), College teaching: From theory to practice. New Directions for Teaching and Learning. San Francisco: Jossey-Bass. 45. Рp. 15–26. (1991).

Chism N. V. N. Developing a philosophy of teaching statement. Essays on Teaching Excellence: Toward the Best in the Academy, 9, 1–3. (1998); Coppolla B. Writing a statement of teaching philosophy: Fashioning a framework for your classroom. Journal of the College of Science Teaching, 31(7), Рр. 448–53. (2002.. Retrieved 1 December, 2014, from: http://galois.math.ucdavis.edu/ UsefulGradInfo/HelpfulAdvice/ProfDev/Coppolla_Teac hingStatement.pdf; Ellis D., and Griffin G. Developing a teaching philosophy statement: a special challenge for graduate students. Journal of Graduate Teaching Assistant Development, 7. Рр. 85–92. (2000); Fitzmaurice M., and Coughlan J. Teaching philosophy statements: A guide. In C. O'Farrell (Ed.), Teaching portfolio practice in Ireland a handbook Dublin: Centre for Academic Practice and Student Learning (CAPSL), Trinity College Dublin and All Ireland Society for Higher Education (AISHE). Рp. 39–47. (2007).

Chism N. V. N. Developing a philosophy of teaching statement. Essays on Teaching Excellence: Toward the Best in the Academy, 9,.рр. 1–3(1998).

Diana, T. J. Jr. Developing reflective teachers with the research-based rationale. Kappa Delta Pi Record, 29(1). Рр. 26–29. (2013). http://dx.doi.org/10.1080/00228958.2013.759827

Ellis D., and Griffin G. Developing a teaching philosophy statement: a special challenge for graduate students. Journal of Graduate Teaching Assistant Development, 7, 85–92, (2000); Goodyear, G. E., and Allchin D. Statements of teaching philosophy. In M. Kaplan (Ed.) To Improve the Academy, Vol. 17. Рp. 103–122. (1998); Schönwetter D.J., Sokal L, Friesen M., and Taylor K.L. Teaching philosophies reconsidered: A conceptual model for the development and evaluation of teaching philosophy statements. International Journal for Academic Development, 2(1), 83–97. (2002) http://dx.doi.org/10.1080/13601440210156501

Fitzmaurice M., Coughlan J. Teaching philosophy statements: A guide. In C. O'Farrell (Ed.) Teaching portfolio practice in Ireland a handbook. Dublin: Centre for Academic Practice and Student Learning (CAPSL), Trinity College Dublin and All Ireland Society for Higher Education (AISHE). Рp. 39–47. (2007).

Goodyear G. E., and Allchin D. Statements of teaching philosophy. In M. Kaplan (Ed.) To Improve the Academy, Vol. 17. Рp. 103–122. (1998); Fitzmaurice M., and Coughlan J. Teaching philosophy statements: A guide. In C. O'Farrell (Ed.), Teaching portfolio practice in Ireland a handbook Dublin: Centre for Academic Practice and Student Learning (CAPSL), Trinity College Dublin and All Ireland Society for Higher Education (AISHE). Рp. 39–47. (2007).

Goodyear G. E., and Allchin D. Statements of teaching philosophy. In M. Kaplan (Ed.) To Improve the Academy, Vol. 17. Рp. 103–122. (1998)

Grasha A. Teaching with style. Pittsburgh: Alliance Publishers (1996).; Reinsmith W. (1994). Archetypal forms in teaching. College Teaching, 42(13), 136)

John Blake The Quest for a Research-based Teaching Philosophy Statement

Ratnapradipa D., and AbramsT. Framing the teaching philosophy statement for health educators: What it includes and how it can inform professional development. Health Educator, 44(1), Рр.37–42. (2012).

Schönwetter, D.J., Sokal, L, Friesen, M., and Taylor, K.L. Teaching philosophies reconsidered: A conceptual model for the development and evaluation of teaching philosophy statements. International Journal for Academic Development, 2(1), 83–97. (2002) http://dx.doi.org/10.1080/13601440210156501.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1064566

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.