ДУХОВНИЙ ПРОСТІР Г.С. СКОВОРОДИ
Анотація
В статті розглянуті основні риси духовного світу Г.С. Сковороди, а також витоки, джерела та наслідки його творчості. Встановлено, що його духовний простір включає в себе, одного боку, ранньохристиянських, гностичних і античних авторів, а з іншого –поняття ї, ознаки романтизму і просвітництва. Розглянуто основні поняття його творчості: свобода, (само)пізнання, прочанство (странничество), «сродность» і подоба, духовність та інші. Основній напрям його руху визначений, як вертикально-центрований. Тобто, він вважав, що не може бути щасливою невільна людина, яка не може пізнавати себе і світ , або в стані неусвідомленої залежності. У питанні свободи Г.С. Сковорода є предтечею Ф. Ніцше , М. Бердяєва) та авторів постмодернізму
Ключові слова: свобода, пізнання, прочанство, «сродность», духовність, простір, центр, подоба.
В статье рассмотрены основные черты духовного мира Г.С. Сковороды, а также истоки и последствия его творчества. Установлено, что его духовное пространство включает в себя, с одной стороны, раннехристианских, гностических и античных авторов, а с другой, – понятия и признаки романизма и современного постмодернизма. Рассмотрены основные понятия его творчества: свобода, (само)познание, странничество, сродность, подобие, духовность. Основное направление его движения определено как вертикально-центрированное. Он ситал, что не может быть счасливым и свободным человек, который не занимается познанием себя и мира. В решении проблемы свободы Г.С. Сковорода является предтечей Ф. Ницше, Н. Бердяеа и авторов постмодернизма, считающих свободу обязательным условием счастья человека.
Ключевые слова: свобода, познание, странничество, «сродность», подобие, духовность, пространство, центр.
The article considers a basic feature of Scovoroda’s inner world,as well as a sources and consequences of his creativity. It’s analysed his spiritual space, which includes, on the one hands early christian, gnostic and antique authores and, on the other hands, a notions and а signs of the romantism and the contemporary postmodernism. It’s considered also the main notions of his philosophy and creativity: freedom, (self)knowledge, pilgrimity, affinity, similarity, spirituality and others. Faith and freedom supplements each other in the whole movement of knowledge and revelation true spiritual I or heart is similar to other heart and God, that is a rational base of the faith, therefore she is easy, free and humane. Narciss’s image express a peoples no become aware it’s their own unfreedom and limitedness, but may be that concerns also a christian church, which is a very dependent and engaged in the external forms. Scovoroda’s world exists in the permanent movement between a center (city) and a periphery (nature) or socialization and marginalization as a pilgrim so for preserves own individual subjectivity and evades a material identification. He thinks unfree dependent and unhappy of the man, who can’t get to now his inner space and outer world. Scovoroda is forerunner of F. Nietzsche, N. Berdyaev and contemporary postmodernism in the freedom problem. Chiefly in Scovoroda’s space that is spirit of the freedom and knowledge together movement as a forms his existence
Chiefly in Scovoroda’s space – that is spirit of freedom and knowledge together with movement as a forms his existence and that its makes his contemporary and eternally actual. His spiritual world coincidence with general movement of culture and time from past to future.
Key words: freedom, spiritual, space, pilgrim, centre, knowledge, similarity.
Повний текст:
PDFПосилання
Сковорода Г.С. «Наркисс. Розглагол о том: узнай себе /Повн. Зібр. Творів у 2-х том., К, 1973, т.1., - с.168
Гольдштейн А. «Расставание с Нарциссом. Опыт поминальной риторики. /
Сковорода Г.С. Повне зібр. Творів у 2-х том.,К.:1973.
Бартоліні М.Г. Пізнай самого себе. Неоплатонічні джерела в творчості Г.С. Сковороди/ Київ: Академперіодика, 2017. – с.135
Эрн В.Ф. Сочинения /М.: Мысль, 1991, - с.340
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1298996
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.