ГРОМАДЯНСЬКЕ ВИХОВАННЯ В ДУСІ МИРУ Й МИРОТВОРЧОСТІ В СУЧАСНИХ УКРАЇНСЬКИХ РЕАЛІЯХ
Анотація
Здійснено філософсько-педагогічний аналіз системи громадянського виховання в сучасних українських реаліях. Доведено, що громадянське виховання є істотною й невід’ємною частиною системи виховання школяра в сучасній Україні. Проаналізовано фактор миру й миротворчості як провідний чинник системи громадянського виховання. Уточнено питання про ефективність громадянського виховання як засобу педагогічної соціалізації.
Ключові слова: виховання, виховна система, громадянин, громадянське виховання, суспільство, мир, миротворчість.
Осуществлён философско-педагогический анализ системы гражданского воспитания в современных украинских реалиях. Доказано, что гражданское воспитание является существенной и неотъемлемой частью системы воспитания школьника в современной Украине. Проанализирован фактор мира и миротворчества как ведущее звено в системе гражданского воспитания. Уточнён вопрос об эффективности гражданского воспитания как средства педагогической социализации.
Ключевые слова: воспитание, система воспитания, гражданин, гражданское воспитание, общество, мир, миротворчество.
In the article the philosophical-pedagogical analysis of the system of civil education in modern Ukrainian realities is carried out. It is proved that the civil education is the important and imprescriptible part of the schoolchildren’ educational system in modernUkraine. The factor of peace and peacekeeping as the leading squad in the civil educational system is analyzed. A question is specified about efficiency of the civil education as means of pedagogical socialization.
In the modern national philosophical and pedagogical scientific paradigm the civic education is usually defined as a purposeful process that directs the teacher and the pupil to achieve the goal of a perfect prediction of the results of the process. The factor of the civic education in modern Ukrainian realities, particularly when the Donbass ATO is bloody, becomes extremely important for modern research scientists, educators and philosophers.
Through the implementation of tasks referred to in Article civic education students should know and understand the socio-political, economic, moral and spiritual values of the country and be able to defend, protect, multiply these values by a factor of peace and peacemaking. The forms and methods of civic education formed a close connection with the practical participation of students in public and political life of the class, schools, etc., in particular, one of them is the education of today's students in the spirit of peace and peacemaking.
Key words: education, educational system, citizen, civil education, society, peace, peacekeeping.
Повний текст:
PDFПосилання
Ващенко Г. Виховний ідеал / Г. Ващенко. – Полтава, 1994. – 190 с.
Державна національна програма «Освіта» («Україна ХХІ століття»).
Макаренко А.С. Твори в 7-ми т. / А.С. Макаренко – Т.5. – К., 1954. – С. 105.
Сухомлинська О.В. та ін. Концепція громадянського виховання особистості в умовах розвитку української державності // Педагогічна газета. – 2000. – № 6.
Сухомлинський В.О. Вибрані твори в 5-ти т. / В.О. Сухомлинський. – Т.1. – К., 1976. – С. 146.
Сухомлинський В.О. Твори в 5-ти т. / В.О. Сухомлинський. – Т.3. – К., 1997. – С. 327.
Ушинський К.Д. Твори в 6-ти т. / К.Д. Ушинський. – Т.4. – К., 1952. – С. 25.
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.345320
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.