ТЕОРІЇ СКЛАДНОСТІ ТА ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ В СОЦІАЛЬНИХ НАУКАХ
Анотація
У статті аналізуються теорії складності (complexity theories) з точки зору доцільності їх використання в дослідженнях соціальних теоретиків. Відкриття можливості вивчення складних систем, яким притаманні властивості самоорганізації як аутопойезису, нелійності та стану нерівноваги, спонукало соціальних теоретиків до використання інструментарію науки про складність у дослідженнях соціальної складності в межах політології, соціології, міжнародних відносинах та інших дисциплінах про суспільство та людину.
В якості конкретного прикладу розглядається відповідний внесок у соціальну теорію соціолога Джона Уррі. Всупереч емпіричній та позитивістській традиції він запропонував пост-дисциплінарний підхід на підставі того, що як соціальні, так і природничі науки характеризуються належністю до складних систем. Наш аналіз еволюції його поглядів фіксує в якості її початкового і фундаментального етапу саме теорію складності. Її можна назвати головним поворотом, який Дж. Уррі здійснив у соціальній теорії. Всі інші його інновації, зокрема теорія соціальної мобільності та геоекологічний підхід у питаннях природи, планетарного споживання і людського тіла, стали закономірним наслідком цього фокусу на теорії складності.
Ключові слова: соціальні та природничі науки, теорії складності, теорії хаосу, мобільність. Джон Уррі.
В статье анализируются теории сложности (complexity theories) с точки зрения обоснованности их использования в исследованиях социальных теоретиков. Открытие возможности изучения сложных систем, которые обладают свойствами самоорганизации как аутопоэзиса, нелинейности и неравновесности подтолкнуло социальных теоретиков к использованию этого инструментария в изучении социальных сложных систем в рамках политологии, социологии, международных отношений и других дисциплин об обществе и человеке.
В качестве конкретного примера рассматривается соответствующий вклад в социальную теорию социолога Дж. Урри. В противовес эмпирической и позитивистской традиции он отстаивает пост-дисциплинарный подход, исходя из того, что и социальные, и естественные науки характеризуются принадлежностью к сложным системам. Наш анализ эволюции его взглядов фиксирует в качестве ее стартового и фундаментального этапа именно теорию сложностей. Ее можно назвать главным поворотом, который Дж. Урри совершил в социальной теории. Все другие его инновации, в частности теория социальной мобильности и гео-экологический подход подход в вопросах природы, планетарного потребления и человеческого тела, стали лишь закономерным следствием этой сфокусированности на теории сложных систем
Ключевые слова: социальные и естественные науки, теория сложных систем, теория хаоса, мобильность, Джон Урри.
This article examines complexity theories and their applicability for social studies. Once these theories revealed complex system of autopoietic self-organization, nonlinearity and far from equilibrium social theoretics were encouraged to apply complexity methodology to investigate social complexity in a frame of political studies, sociology, international relations and other social disciplines.
As a particular case, the article studies John Urry’s profound contributions to complexity theoretical shifts in social science. He was not only one of the most important British sociologists, but also a scholar network builder and public intellectual who changed the face of British, and indeed global, social theory. Known as a creator of the new mobility paradigm associated with a ‘Lancaster School’, he stands in contrast to the empiricist traditions in
American and British social sciences, while struggling for post-disciplinary approach against the hierarchies of academic departments, and their disciplinary closure. This also explains his critique of conventional sociology and its division from the natural sciences.
J. Urry was primarily a macro-level thinker concerned with systems and global processes. Therefore, his project starts with complexity theory and its implications in terms of global complexity, complexity of social sciences in opposition to its previous linearity and structure/agent duality. J. Urry argues for breaking down the division between ‘natural’ and ‘social’ sciences, since both are characterized by complexity This complexity turn led Urry directly into his conceptualization of mobilities as a second theoretical turn, which deals with dynamic urban forms and automobility. Finally, a third theoretical turn in his thinking is geo-ecological. Here J. Urry is acting as a micro-level theorist of the body, leisure, consuming, tourism and nature. Tracing this trajectory of his theoretical evolution is more informative for it moves us from his early recognition of large-scaled complexity into reconsidered human-scaled problems of how we ought to live in the world.
Key words: social and natural sciences, theory of complex systems, chaos theory, mobility, John Urry.
Повний текст:
PDFПосилання
Axelrod, R. 1997. The complexity of cooperation. Princeton, NJ: Princeton University Press
De Marchi, S. 2005. Computational and mathematical modeling in the social sciences. New York: Cambridge University Press
Dennis, K. and Urry, J. 2008. After the Car. Cambridge: Polity.
Elliott, A and Urry, J. 2010. Mobile Lives. London: Routledge.
Eve, R., Horsfall, S. and Lee, M. 1997. Chaos, complexity and sociology. Thousand Oaks:Sage.
Hall, N. 1991. The new scientist guide to chaos. London: Pinguine.
Katz. 1986. Templets and the explanation of complex patterns. Cambridge: Cambridge University Press.
Kiel, L. and Elliot, E. 1996. Chaos theory in the social sciences. Foundations and applications. Ann Arbor: University of Michigan Press.
Lash, S. and Urry J. 1994. Economies of Signs and Space. London: Sage.
Laver, M., 2005 Policy and the dynamics of political competition. American Political
Science Review, 99, p. 263–281.
Macnaghten, P and Urry, J. 1998. Contested Natures. London: Sage.
Macnaghten, Р. and Urry, J., 2000. Bodies of Nature. Body & Society, 5 (1), p. 467-481.
Miller, J. and Page, S. 2007. Complex adaptive systems. Princeton, NJ: Princeton University Press.
Nicolis, G. and Prigogine I. 1989. Exploring complexity. An Introduction. New York: WH Freeman and Co.
Page, S. 2010. Diversity and complexity. Princeton, NJ: Princeton University Press.
Ruelle, D. 1993. Chance and chaos. London: Pinguine.
Sheller, M. and Urry, J. 2000., The city and the car. The International Journal of Urban and Regional Research, 24, p. 737–757.
Sheller, M. and Urry, J., 2003. Mobile transformations of ‘public’ and ‘private’life. Theory, Culture & Society, 20(3), p.107–125.
Urry, J. 1981. The Anatomy of Capitalist Societies: The Economy, Civil Society and the State. London: Macmillan.
Urry, J. 1990. The Tourist Gaze. London: Sage.
Urry, J. 2000a. Sociology Beyond Societies. London: Routledge.
Urry, J. 2003. Global Complexity. Cambridge: Polity.
Urry, J. 2007. Mobilities. Cambridge: Polity.
Urry, J. 2011. Climate Change and Society. Cambridge: Polity.
Urry, J. 2014. Offshoring. Cambridge: Polity.
Urry, J., 2000b. Mobile sociology. The British Journal of Sociology, 51, p.185–203.
Urry, J., 2004. The system of automobility. Theory, Culture&Society, 21(4/5), p. 25–39.
Urry, J, Elliott, A., Radford, D. and Pitt, N., 2016. Globalisation’s utopia? On airport atmospherics. Emotion, Space and Society, 19, p. 13–20.
DOI: https://doi.org/10.34142/24130060.2019.19.2.10
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.