ВПЛИВ СПОЖИВЧОЇ ПОВЕДІНКИ НА ФОРМУВАННЯ ПОЛІТИЧНОГО РИНКУ ХХ–ХХІ СТОЛІТТЯ

А. В. Горбачов

Анотація


Розглядається вплив споживчої поведінки на формування політичного ринку ХХ-ХХІ століття. Проводиться порівняльний аналіз соціологічних теорій споживання й політологічних теорій політичного ринку й політичного маркетингу. Наводиться порівняння соціологічних й політологічних теорій в сфері економіко-суспільних відносин. Вихід на більш щільну взаємодію соціології й політології в розділі споживання й політичної поведінки.

Ключові слова: споживча поведінка, політичний ринок, політичний маркетинг.

 

Рассматривается влияние потребительского поведения на формирование политического рынка ХХ-ХХI века. Проводится сравнительный анализ социологических теорий потребления а также политологических теорий политического рынка и политического маркетинга. Приводится отождествление социологических и политологических теории в сфере экономико-общественных отношений. Выход на более плотное взаимодействие социологии и политологии в разделе потребления и политического поведения.

Ключевые слова: потребительское поведение, политический рынок, политический маркетинг.

 

The influence of consumer behavior on the formation of the political market of the XX-XXI century is considered. A comparative analysis of sociological theories of consumption, theories of political science of the political market and political marketing is carried out. The identification of sociological and political science theory in the field of economics and social relations is presented. An analysis of modern socio-political literature shows that the formation of the political market is closely linked to the formation of the consumer society. To identify this pattern, a comparative analysis is required. Such scientists as Max Weber, Georg Simmel, Thorstein Veblen, Pierre Bourdieu, C. Wright Miles and others were involved in the sociological analysis of consumption. The political analysis of the political market is considered by James M. Buchanan, Oritz Allbeiser and others. However, the results of the analysis of their respective publications suggest that in contemporary political science, the analysis of the political market in conjunction with the sociological analysis of consumption is paid little attention. Proceeding from this, the purpose of the article is to conduct a comparative analysis of political and sociological theories related to economics and social relations. To analyze the formation of consumption, both in the economic field and in the political, we turn to the theoretical heritage of Pierre Bourdieu and Stephen Miles. These researchers in their consumer analysis approached the principles that are used today in political marketing. The formation of market relations in society has affected the emergence of the consumer society, which subordinates individuals to market thinking. As a result, political relations are also market-oriented. Therefore, the analysis of consumption in combination with the analysis of the political market and political marketing may further reveal a number of problems that have long been beyond the standpoint of political science.

Key words: consumer behavior, political market, political marketing.


Повний текст:

PDF

Посилання


Бурдье П. Рынок символической продукции / П. Бурдье // Вопросы социологии. – 1993. – № 1,2. – С. 49–62.

Бьюкенен Дж. Границы свободы. Между анархией и Левиафаном [Электронный ресурс] / Дж. Бьюкенен. – Режим доступа: http://gallery.economicus.ru/cgi-bin/frame_rightn.pl?type=in&links=./in/buchanan/works/buchanan_w3_0.txt&name=buchanan&img=works_small.gif.

Miles S. Consumerism: As a Way of Life / Steven Miles. – L. : Macmilan, 1998. –174 р.

Oldfraser J. Goals and the Political Marketplace [Электронный ресурс] / J. Oldfraser. – Режим доступа: http://oldfraser.lexi.net/publications/books/musketeers/pol_market.html.

Oritz J. Linking Public Interest, Trust and Value Topic: Building Credibility and Trust through Public Involvement / J. Oritz // The American Society for Public Administration. – 2003. – Vol. 26. – No 7. Р. 165–180.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1402723

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.