SOCIO-PSYCHOLOGICAL FEATURES OF IMPROVING MANAGEMENT EFFICIENCY BY EDUCATIONAL INSTITUTIONS

Vitaly Bochelyuk

Анотація


The urgency of the above-mentioned problem is due to the necessity of creating a new, modern system of management of educational institutions. This process is based on the provisions of the State National Program "Education" Ukraine of the XXI Century, the national doctrine of the development of Ukraine's education in the 21st century. These provisions state that state policy in the field of education is aimed at strengthening the role of local self-government bodies, increasing the participation of parents, charitable councils, sponsors, public organizations, foundations, etc.

Keywords: socio-psychological peculiarities, efficiency of management, educational institution.

 

В роботі вказується на необхідності зміні ідеології управління навчальними закладами, побудови нової філософії освіти, яка вимагає від керівника зміни погляду на свою роль і місця в процесі управління, формуванню творчого педагогічного колективу, досягнення високого рівня розвитку кожного його члена, мотивації і стимулювання творчої діяльності суб’єктів управління.

Ключові слова: соціально-психологічні особливості, ефективність управління, навчальний заклад.


Повний текст:

Без заголовку

Посилання


State national program "Education". Ukraine XXI century.

Karamushka L.M., Aktualʹni problemy psykholohiyi upravlinnya zahalʹnoosvitnimy zakladamy osvity, zasnovanymy na pryvatniy formi vlasnosti Zahalʹnoosvitni zaklady pryvatnoyi vlasnosti v systemi osvity Ukrayiny. Odesa: «Imidzh-Pres», 1999. P. 12-24.

Karamushka L.M. Psykholohiya upravlinnya zakladamy serednʹoyi osvity: Monographs. Kyiv: Nika-Tsentr. 2000. 332 p.

Konarzhevskiy Yu.A. Vnutrishkol'nyy menedzhment v upravlenii shkoloy. M., 1993. P. 60.

Khomulenko T.B., Podenko A.V. Díyal'nísniy pídkhíd do rozvitku organízators'kikh zdíbnostey yak kompetentností. Vísnik KHNPU ímení G.S. Skovorodite. Psikhologíya, Vip. 50. Kharkív: KHNPU, 2015. S. 306-332.

Khomulenko T.B. Padafet Yu.H., Skorynina O.V. Teoretychni ta praktychni aspekty doslidzhennya imidzhu: monohrafiya. KH-v: VD "INZHEK", 2005. 272 s.

The National Doctrine of the Development of Ukraine's Education in the 21st Century.

Orban L.E., Gridzhuk D.N. Sotsial'no-psikhologicheskiye aspekty predpri-nimatel'stva i upravleniya. Ivano-Frankovsk: Ob-vo «Znaniye» Ukrainy, 1995. 163 p.

Smirnov N.K. Zdorov'yesberegayushchiye obrazovatel'nyye tekhnologii v rabote uchitelya i shkoly. M.: ARKTI. 2003.

Ansoff I.N. Strategis management. London: Macmillan. 1979.

Center for Disease Control and Prevention, MMWR. Behaviors Related to Unintentional and Intentional Injuries Among High School Students. United States, 1991

http://www.cdc.gov/mmwr/preview/mmwrhtml/ 00017761.htm 41. 1992.

Glaser R. Cognitive psychology and instructional desing Cognition and instruction. N.Y. 1976. P. 303-323.

Glaser R. Components of a psuhology of instruction: Toward a science of desing. Review of Educational Rescarch. 1976. P. 1-24.

Olson D.R. Notes on a cognitive theory of instruction Cognition and instruction. Hillsdale. N.Y. 1976. P. 117-123.

Winkek K. Schulreform durch Professionallisierung des Lehrerberuft? Darstel-lung und Kritik lines coaiologischen Konzept und seiner bildungs politischen Konsequenzen Dieser Gottingen. 1996. 265 p.

World Health Organization. Local Action: Creating Health-Promoting Schools. The WHO Information Series on School Health. 2000. Geneva, WHO.

World Health Organization, Health Education and Health Promotion Unit. World Health Day 2002: Move for Health. 2002. Geneva, WHO.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.