HUBRISTIC MOTIVATION OF HIGH SCHOOL TEACHERS

Елена Мамичева

Анотація


The paper characterizes the structure of teaching activity motivation in high school teachers, which includes the hubristic aspiration for perfection and hubristic aspiration for superiority, different ways of pedagogical self-regulation (intrinsic motive, identification, introjected and extrinsic regulation), career orientations on professional competence, management, serving, entrepreneurship, challenge, management, integration of life styles, autonomy, on the stability of work and residence, professional motives (the motives of activity and self-realization, acknowledgment motive, acceptance motive, cognitive motive, the motive of livelihoods).

Keywords: pedagogical self-regulation, intrinsic self-regulation, identification, introjected and external regulation, hubristic motivation, career orientation, professional motives.

 

Стаття характеризує структуру мотивації педагогічної діяльності вчителів вищої школи, яка включає в себе губристичне прагнення до досконалості та прагнення до переваги, різні способи педагогічної саморегуляції (внутрішній мотив, ідентифікацію, інтроектовану та зовнішню регуляцію), кар'єрні орієнтації на професійну компетентність, управління, обслуговування, підприємництво, виклик, управління, інтеграцію стилів життя, автономію, стабільність роботи та місця проживання, професійні мотиви (мотиви діяльності та самореалізації, мотив визнання, мотив прийняття, пізнавальний мотив, мотив засобів до існування). Розкрито кореляційні зв’язки губристичної мотивації з показниками професійної мотивації викладачів вищої школи.

Ключові слова: педагогічна саморегуляція, внутрішня саморегуляція, ідентифікація, інтроектоване та зовнішнє регулювання, губристична мотивація, кар'єрні орієнтації, професійні мотиви.

 

В статье охарактеризована структура мотивации педагогической деятельности преподавателей высшей школы, которая включает в себя губристическое стремление к совершенству и стремление к превосходству, различные способы педагогической саморегуляции (внутренний мотив, идентификацию, интроецированную и внешнюю регуляцию), карьерные ориентации на профессиональную компетентность, управление, служение, предпринимательство, вызов, управление, интеграцию стилей жизни, автономию, стабильность работы и места жительства, профессиональные мотивы (мотивы деятельности и самореализации, мотив признания, мотив принятия, познавательный мотив, мотивацию достижения средств к существованию). Раскрыты корреляционные связи губристической мотивации с показателями профессиональной мотивации преподавателей высшей школы.

Ключевые слова: педагогическая саморегуляция, внутренняя саморегуляция, идентификация, интроецированная и внешняя регуляция, губристическая мотивация, карьерные ориентации, профессиональные мотивы.


Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Dotsevych T.I. (2014). Development and testing of the questionnaire on pedagogical self-regulation of the teacher of the higher school of sciences. Journal "Psychology and Personality", №2(6), Kiiv-Poltava P. 163-174.

Kozielecki J. (1987) The role of hubristic motivation in transgressive behavior. New Ideas in Psychology. Volume 5, Issue 3. P. 361-383. https://doi.org/10.1016/0732-118X(87)90006-7

Mogilevkin E.A. (2007) Career growth. Diagnostics, technologies, training. SPb: Speech. 336 p.

Frantseva T.N. (2010) Questionnaire for the diagnostics of the motives of the professional activity of specialists. Bulletin of the Samara Humanitarian Academy. Series: Psychology. 2. P. 146-150.

Fomenko K.I. (2015) Hubristic motivation in the structure of the motivational sphere of individual of students. Collection of scientific works of the Institute H.S. Kostyuk. MNU V.O. Sukhomlinsky, Volume 7, Ecological Psychology. Issue 38. P. 444-454.

Fomenko K.I. (2015) Psychology of Success: A Study Guide. Kharkiv: "Disa plus". 274 p.

Deci E.L., Connell J.P., Ryan R.M. (1989). Self-determination in a work organization. Journal of Applied Psychology, 74, 580-590.

Prikhodko T.P. (2012). Motivation of professional self-construction of the economic orientation as a component of his preparation for pedagogical activity in high school. Effective ecomnomics. №3. http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1011

Ryan R., Deci E. L. (2000) Intrinsic and Extrinsic Motivations: Classic Definitions and New Directions. Contemporary Educational Psychology 25, 54-67.

Sevastianova J.V. (2011) Professional motivation of a teacher of a higher educational institution as a psychological problem Actual problems of psychology. University Krok. 10 Edition. P, 153-159.

Shajmakova Zh.B. (2009) The role of innovative competence in the development of the competitiveness of the teacher of higher education. Tambov. 248 p.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1184377

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.