PSYCHOSOMATIC COMPETENCE IN RELATION TO THE TYPE OF VALEOLOGICAL MINDSET

Tamara Khomulenko, Yuliya Feldman

Анотація


The article is devoted to the study of valeological mindset as an integral entity that characterizes the idea about health and illness, a person’s attitude to the problems of health and illness, as well as behavioral patterns aimed at maintaining health and overcoming illness, is associated with the psychosomatic competence that is understood as a system of abilities of the cognitive component of the bodily self, which ensures the acceptance of one’s body and stipulates self-regulation, based on the experience of the internal dialogue with bodily self. The purpose of the study: to define correlations between valeological mindsets and the psychosomatic competence of students. As a result of the correlation analysis, it has been shown that manipulative and deficient valeological mindsets have a negative relation with the psychosomatic competence while the resource and supportive valeological mindsets have a positive influence. The dominance of the resource valeological mindset in the typological profile of the student's personality determines the highest level of ability to verbalize the bodily self, while the combination of high indices of manipulative and deficient valeological mindsets within a single profile has a negative effect on the psychosomatic competence, on such qualities as dialogism, subjectivity and integrity in particular.

Keywords: valeological mindsets, the psychosomatic competence, the cognitive component of the bodily self, the resource, supporting, manipulative and deficient types of valeological mindsets.


У статті розглянуто валеоустановку як інтегральне утворення, що характеризує уявлення про здоров'я і хворобу, ставлення людини до проблем здоров'я і хвороби, а також моделі поведінки, спрямовані на підтримку здоров'я та подолання хвороби. Метою статті є визначення зв’язків між типами валеоустановок та характеристиками психосоматичної компетентності. За результатами кореляційного аналізу було показано, що маніпулятивна та дефіцитарна валеоустановки негативно пов’язані з психосоматичною компетентністю, а ресурсна і підтримуюча – позитивно. Домінування ресурсної валеоустановки у типологічному профілі особистості студента обумовлює найвищий рівень здатності до вербалізації тілесного Я, у той час як поєднання високих показників маніпулятивної та дефіцитарної валеоустановок у межах одного профілю негативно позначається на психосоматичній компетентності, зокрема на таких її якостях, як діалогічність, суб’єктність та інтегративність.

Ключові слова: валеоустановка, психосоматична компетентність, когнітивний компонент тілесного Я, ресурсний, маніпулятивний, підтримуючий та дефіцитарний типи валеоустановок.


В статье рассмотрена валеоустановка как интегральное образование, характеризующее представление о здоровье и болезни, отношение человека к проблемам здоровья и болезни, а также модели поведения, направленные на поддержание здоровья и преодоление болезни. Целью статьи является определение связей между типами валеоустановок и характеристиками психосоматической компетентности. По результатам корреляционного анализа было показано, что манипулятивная и дефицитарная валеоустановки негативно связаны с психосоматической компетентностью, а ресурсная и поддерживающая – положительно. Доминирование ресурсной валеоустановки в типологическом профиле личности студента обусловливает высокий уровень способности к вербализации телесного Я, в то время как сочетание высоких показателей манипулятивной и дефицитарной валеоустановок в пределах одного профиля негативно сказывается на психосоматической компетентности, в частности на таких ее качествах, как диалогичность, субъектность и интегративность.

Ключевые слова: валеоустановка, психосоматическая компетентность, когнитивный компонент телесного Я, ресурсный, манипулятивный, поддерживающий и дефицитарный типы валеоустановок.


Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Vasileva O.S. & Filatov F.R. (2001). Psychology of human health: standards, representations, settings, M.: Izdatelskii tsentr «Akademiia».

Khomulenko T.B., Filenko I.O., Fomenko K.I., Shukalova O.S., Kovalenko M.V. (2015). Psychosomatics: a cultural-historical approach. Kh.: «Dysa pljus».

Feldman Ju. I. (2016). Development and testing of methods of types valeological attitude diagnosis. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, IV (48), 102, 56-60.

Feldman Ju.I. (2017). Health mindsets of the personality in the period of youth. Psychology and personality, 1 (11), 164-173.

Khomulenko T.B., Kramchenkova V.O. (2016). Methodology of bodily self projective Diagnostics. Scientific Herald of KhSU. Series «Psychological Sciences», 5 (2), 39-45.

Khomulenko T.B., Vasilenko Ya. O., Kovalenko M.V. (2014). Psychosomatic ap-proach in the problems of developmental psychology: theoretical and applied aspects. Bulletin of the Kharkiv National Pedagogical University named after G. S. Skovoroda. Psychology. 2014. 49. P. 176-192.

Cash T. & Pruzinsky T. (2002). Body image: a handbook of theory, research, and clinical practice edited. New York: Guilford Press.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1184501

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.