ПРОСОЦІАЛЬНА МОТИВАЦІЯ ЯК ФАКТОР РОЗВИТКУ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ

Nataliia Diomidova

Анотація


У статті показано роль просоціальної мотивації майбутніх психологів у розвитку емоційно-інтелектуальних здатностей. Визначено низку зв’язків між просоціальними мотивами (альтруїстичними, широкими гуманістичними, професійними та міжособистісними) та емоційним інтелектом. Показно типологічні профілі просоціальної мотивації студентів-психологів. Визначено відмінності у розвитку емоційного інтелекту у майбутніх психологів з різними типологічними профілями просоціальної мотивації. Показано, що високий рівень просоціальної мотивації у студентів-психологів передбачає вищі показники емоційного інтелекту.

Ключові слова: просоціальна мотивація, емоційний інтелект, професійно значущі якості психолога, альтруїстична мотивація і поведінка, професійні просоціальні мотиви фахівця соціономічних професій.


The validity of research. The training of modern students of psychology involves, first of all, the formation of prosocial (altruistic) motivation as the basis of the professional orientation of the personality of a specialist. Emotional intelligence as an ability to understand, control and predict one’s own emotions and emotions of other people has a leading role in the activities of the psychologist, but its connection with the prosocial (altruistic) motivation of representatives of sociological occupations, in particular psychologists, has practically not been studied.

The aim of the study is to determine connection of prosocial (altruistic) motivation and emotional intelligence of students-psychologists and psychological characteristics of emotional-intelligence of future psychologists with different types of prosocial (altruistic) motivation.

Research methods. The complex of methods of empirical research consists of the method of diagnostics of emotional intelligence D.V. Lucin, methodology for the diagnosis of emotional intelligence N. Hall in the adaptation of E.P. Ilyin and the method of studying the prosocial motivation of specialists in socio-occupational professions K. Fomenko. Experimental base of the studies was presented by 231 students of 2-4 years of study of the faculty of psychology and sociology of H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. The results were processed using the SPSS16 electronic statistical software package.

Results of research. A series of correlations between prosocial motives (altruistic, broad humanistic, professional and interpersonal) and emotional intelligence were defined. The typological profiles of prosocial motivation of students-psychologists were determined. Differences in the development of emotional intelligence in future psychologists with different typological profiles of prosocial motivation were determined. It is shown that high level of social motivation in students-psychologists suggests higher indexes of emotional intelligence.

Key words: prosocial (altruistic) motivation, emotional intelligence, professionally significant qualities of a psychologist, altruistic motivation and behavior, professional prosocial motives of a specialist in socio-occupational professions.



Повний текст:

PDF

Посилання


Андреева И.Н. (2006). Эмоциональный интеллект: исследование феномена. Вопросы психологии. № 3. С. 78-86.

Брессо Т.И. (2013а). Изучение просоциальной мотивации студентов социономических профессий. Современные исследования социальных проблем. 1(21): www.sisp.nkras.ru. DOI: 10.12731/2218-7405-2013-1-5

Брессо, Т. И. (2013б). Социокультурные детерминанты просоциальной мотивации студентов социономических профессий: диссертация ... кандидата психологических наук : 19.00.05. Москва. 172 с.

Діомідова Н.Ю. (2015). Психологічні особливості емоційного інтелекту суб’єкта навчальної діяльності у вищій школі. Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Психологія. Випуск 51. С. 61-72.

Зарицька В.В. (2010). Теоретико-методологічні основи розвитку емоційного інтелекту у контексті професійної підготовки: монографія. Запоріжжя: КПУ, 304 с.

Кузнєцов М. А., Діомідова Н.Ю. (2010). Специфіка реагування на екзаменаційний стрес у студентів з різними рівнями емоційної креативності. Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Психологія. Випуск 35. С. 149-154.

Лаверичева И.Г. (2013). Влияние эмпатии на проявления альтруизма и эгоизма. Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена. С. 65-74.

Люсин Д. В. (2004). Современные представления об эмоциональном интеллекте. Социальный интеллект. Теория, измерение, исследования / Под ред. Люсина Д. В., Ушакова Д. В. М.: Институт психологии РАН, С. 29—36.

Люсин Д.В. (2006). Новая методика для измерения эмоционального интеллекта: опросник ЭмИн. Психологическая диагностика. № 4. С. 3–22.

Моргун В.Ф. (2010). Емоційний інтелект у багатовимірній структурі особистості. Постметодика. 6 (97). С. 2-15.

Фетискин Н. П., Козлов В. В., Мануйлов Г. М. (2002). Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп. М., Изд-во Института Психотерапии. 490 с.

Фоменко К.І. (2018). Опитувальник просоціальної мотивації фахівців соціономічних професій. Харківський осінній марафон – 2018. С. 72-74.

Чепайкина А.С., Домрачева С.А. (2013). Развитие эмоционального интеллекта будущих педагогов-психологов как фактор повышения их конкурентоспособности. Современные наукоемкие технологии. 7. С.159-161.

Bar-Tal, Daniel. (1976). DEVELOPMENTAL REVIEW 2, lo]-124 (1982) Sequential Development of Helping Behavior: A Cognitive-Learning Approach.

Batson, C. D. (1997). Self-other merging and the empathy-altruism hypothesis: Reply to Neuberg et al. (1997). Journal of Personality and Social Psychology, 73, 517-522.

Batson, C. D. (1998). Altruism and prosocial behavior. In D. T. Gilbert, S. T. Fiske, & G. Lindzey (Eds.), The handbook of social psychology (Vol. 2, 4th ed., pp. 282-316). Boston: McGraw-Hill.

Bresso T.I. (2012). Osnovnye podkhody k probleme motivatsii prosotsial'nogo povedeniya lichnosti [Мain approaches to motivate prosocial behavior personality]. Initsiativy XXI veka, no. 3: 83-86.

Coke, J. S., Batson, C. D., & McDavis, K. (1978). Empathic mediation of helping: A two-stage model. Journal of Personality and Social Psychology, 36, 752-766. doi:10.1037/0022-3514.36.7.752

Krebs, D. Altruism: An examination of the concept and a review of the literature.Psyc,ho/ogic,u/ Bulkfin. 1970, 73, 258-302.

Kurdek, L. A. Perspective taking as the cognitive basis of children’s moral development. A review of the literature. Merrill-Palmer Quarterly, 1978, 24, 3-28.

Mayer J. D. Caruso D.R., Salovey P. (1999). Emotional Intelligence meets traditional standards for an intelligence. Intelligence. 27. P. 267–298.

Maner, K. Jon, Luce L., Neuberg, S., Cialdini, R., Brown, S. & Sagarin, B. (2002). The Effects of Perspective Taking on Motivations for Helping: Still No Evidence for Altruism. Personality and Social Psychology Bulletin. 28. 1601-1610. 10.1177/014616702237586.

Weiss R.F., Boyer J.L., Lombardo J.P. & Stich M.G. (1973). Altruistic drive and altruistic reinforcement. Journal of Personality and Social Psychology, 25. 390-400.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.2527867

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.