КОПІНГ ЯК МЕДІАТОР У ВІДНОШЕННЯХ ОСОБИСТІСНИХ РЕСУРСІВ ТА ВИГОРЯННЯ СТУДЕНТІВ

Valerii Olefir

Анотація


Актуальність проблеми. Вигорання негативно впливає на академічну успішність і здоров’я студентів. Визначення факторів вигоряння, ефектів їх взаємодії важливо для підвищення якості профілактики та корекції цього синдрому.

Мета. Проаналізувати медіаторний ефект копінг стратегій у взаємодії між особистісними ресурсами та вигоранням студентів в умовах освітнього середовища.

Методи та результати. Було проведено медіаторний аналіз в контексті моделювання структурними рівняннями для вивчення даних крос-секційного опитування вибірки студентів (N = 303). Тестування моделі особистісних ресурсів показало, що чотири особистісних характеристики: самоефективність, самоконтроль, оптимізм і життєстійкість утворюють фактор другого порядку. Результати медіаторного аналізу показали прямий і опосередкований копінг-стратегіями ефект особистісних ресурсів на вигоряння. Встановлено, що взаємодія особистісних ресурсів з активними копінгами сприяє зменшенню вигорання, а з пасивними – збільшенню.

Ключові слова: стрес, вигоряння, особистісні ресурси, копінг-стратегії.


Relevance of the problem. Burn-out negatively affects students' academic performance and health. Determination of burnout factors and the effects of their interaction is important for improving the quality of prevention and correction of this syndrome.

Aim of research is to analyze the mediator effect of coping strategies in the interaction between personal resources and the burnout of students in the educational environment.

Materials and methods. A mediatory analysis was conducted in the context of modeling by structural equations to study the data of a cross-section survey of a student sample (N = 303, Mage = 18,38, SD = 1,53).

Results. Testing the model of personal resources showed that four personality characteristics: self-efficacy, self-control, optimism and vitality form a factor of the second order. This factor was defined as an "index of personal resources" and is characterized by: 1) self-confidence or self-efficacy, which allows us to make the necessary efforts to solve a complex task; 2) self-control, which makes it possible to change the immediate dominant reactions, thoughts, behavior and emotions for the desired result; 3) optimism as a positive attribution of current and future successes, hope as perseverance in the pursuit of the goal, along with the ability to change the path leading to it; and 4) resilience, that is, a system of attitudes that provide courage and motivation to transform stressful circumstances from potential disasters in the possibility of growth.The results of mediatory analysis showed the direct and indirect coping strategies of the effect of personal resources on burnout. It is established that the interaction of personal resources with active copings contributes to reducing burnout, and with passive - increase.

Keywords: stress, burnout, personal resources, coping strategies.



Повний текст:

PDF

Посилання


Крюкова, Т. Л. (2004). Психология совладающего поведения. Кострома: Авантитул, 2004.

Леонтьев, Д.А. (2016). Саморегуляция, ресурсы и личностный потенциал. Сибирский психологический журнал, 62: 18–37. DOI: 10.17223/17267080/62/3

Личностный потенциал: Структура и диагностика. (2011). Под ред., Д.А. Леонтьева. М.: Смысл.

Олефір, В.О., Кузнєцов М.А., Павлова А.В. (2013). Коротка версія тесту життєстійкості. Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди. Серія Психологія, 45(2), 158–165. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKhnpu_psykhol_2013_45%282%29_22

Олефір, В.О. (2015). Інтелектуально-особистісний потенціал саморегуляції суб’єкта діяльності. Харків: УІПА.

Alarcon, G. (2011). A meta-analysis of burnout with job demands, resources, and attitudes. Journal of Vocational Behavior, 79: 549–562. DOI: 10.1016/j.jvb.2011.03.007

Bakker, A. B. and Demerouti, E. (2014). Job Demands-Resources Theory. In: Chen, P.Y. and Cooper, C.L., Eds., Work and Wellbeing: A complete Reference Guide, John Wiley & Sons, New York, 1–28, doi: 10.1002/9781118539415.wbwell019

Best, R. G., Stapleton L., Downey, R. (2005) Core Self-evaluations and Job Burnout: The Test of Alternative Models. Journal of Occupational Health Psychology, 10(4): 441–451. DOI: 10.1037/1076-8998.10.4.441

Boals, A., vanDellen M. R. & Banks J. B. (2011). The relationship between self-control and health: The mediating effect of avoidant coping. Psychology a Health, 26(8): 1049-1062. DOI: 10.1080/08870446.2010.529139

Chan, D.W. (2003). Hardiness and its role in the stress-burnout relationship among prospective Chinese teachers in Hong Kong. Teaching & Teacher Education, 19: 381–395. DOI: 10.1016/S0742-051X(03)00023-4

Connor-Smith, J.K., Flachsbart, C. (2007). Relations between personality and coping: a meta-analysis. Journal of Personality and Social Psychology, 93: 1080–1107. DOI: 10.1037/0022-3514.93.6.1080

de Ridder, D. T., Lensvelt-Mulders, C., Finkenaucr, C., Stok, F. M., & Baumeister, R. F. (2012). Taking stock of self-control: A meta-analysis of how trait self-control relates to a wide range of behaviors. Personality and Social Psychology Review, 16(1): 76–99. DOI: 10.1177/1088868311418749

Ding Y., Yang Y., Yang X., Zhang T., Qiu_X., HeX., Wang W., Wang L., Sui H. (2015). The Mediating Role of Coping Style in the Relationship between Psychological Capital and Burnout among Chinese Nurses. PLoS ONE, 10(4): e0122128. doi: 10.1371/journal.pone.0122128

Hayes, A. F. (2013). Introduction to Mediation, Moderation, and Conditional Process Analysis: A Regression-Based Approach. New York, NY: The Guilford Press.

Hobfoll, S. E., Johnson, R. J., Ennis, N. and Jackson, A. P. (2003). Resource loss, resource gain, and emotional outcomes among inner city women. Journal of Personality and Social Psychology, 84, 632–643, doi: 10.1037//0022-3514.84.3.632

Jacobs S. R, Dodd D. (2003). Student burnout as a function of personality, social support, and workload. Journal of College Student Development, 44(3), 291–303, doi: 10.1353/csd.2003.0028

Judge, T. A., Erez, A., Bono, J. E., Thoresen, C. J. (2002). Are measures of self-esteem, neuroticism, locus of control, and generalized self-efficacy indicators of a common core construct? Journal of Personality and Social Psychology, 83(3): 693–710. DOI:10.1037/0022-3514.83.3.693

Knoll, N., Rieckmann, N., and Schwarzer, R. (2005). Coping as a Mediator Between Personality and Stress Outcomes: A Longitudinal Study with Cataract Surgery Patients. European Journal of Personality, 19(3): 229–247. DOI: 10.1002/per.546

Lee, S. J., Choi, Y. J., Chae, H. (2017). The effects of personality traits on academic burnout in Korean medical students. Integrative Medicine Research, 6(2): 207–213. DOI: 10.1016/j.imr.2017.03.005

Luthans, F., Avey, J. B., Avolio, B. J. and Peterson, S. J. (2010). The development and resulting performance impact of positive psychological capital. Human Resource Development Quarterly, 21: 41–67. DOI: 10.1002/hrdq.20034

Maddi, S. R. & Khoshaba, D. M. (2005). Resilience at work. How to succeed no matter what life throws at you. New York: Amacon.

Maslach, C., Schaufeli, W. B, Leiter M. P. (2001). Job burnout. Annual Review of Psychology, 52, 397–422. Retrieved from https://www.wilmarschaufeli.nl/publications/Schaufeli/154.pdf.

Morgan, B., & de Bruin, K. (2010). The relationship between the big five personality traits and burnout in South African university students. South African Journal of Psychology, 40(2): 182–191. DOI: 10.1177/008124631004000208

Muthén, L., Muthén, B. Mplus User’s Guide. 7th Edition. Muthén & Muthén; Los Angeles, CA: 1998–2012.

Nes, L.S., Segestroom, S.C. (2006). Dispositional optimism and coping: a meta-analytic review. Personality and Social Psychology Review, 10(3): 235–251. DOI: 10.1207/s15327957pspr1003_3

Panayiotou, G., Kokkinos, C. M., Kapsou, M. (2014). Indirect and Direct Associations Between Personality and Psychological Distress Mediated by Dispositional Coping. The Journal of Psychology, 2014, 148(5): 549-567. DOI: 10.1080/00223980.2013.817375

Rostami, Z., Abedi, M. R., Schaufeli, W. B. (2012). Dose interest predicts academic burnout? Interdisciplinary journal of contemporary research in business, 3(9): 877–885.

Salmela-Aro, K., Kiuru, N., Leskinen, E., & Nurmi, J. (2009). School Burnout Inventory (SBI) reliability and validity. European Journal of Psychological Assessment, 25, 48–57, doi: 10.1027/1015-5759.25.1.48

Scheier, M. F., Carver, C. S. & Bridges, M. W. (1994). Distinguishing optimism from neuroticism: A revaluation of the Life Orientation Test. Journal of Personality and Social Psychology, 67, 1063-1078, doi: 10.1037/0022-3514.67.6.1063

Shin, H., Park, Y.M., Ying, J.Y., Kim, B., Noh H., and Lee, S.M. (2014). Relationships Between Coping Strategies and Burnout Symptoms: A Meta-Analytic Approach. Professional Psychology: Research and Practice. 45(1). 44–56. DOI: 10.1037/a0035220

Schumacker, R. E. & Lomax, R. G. (2010). A beginner’s guide to structural equation modeling. (2rd. ed.). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.

Schwarzer, R., & Jerusalem, M. (1995). Generalized Self-Efficacy scale. In J. Weinman, S. Wright, & M. Johnston, Measures in health psychology: A user’s portfolio. Causal and control beliefs (pp. 35-37). Windsor, UK: NFER-NELSON. Retrieved from https://www.drugsandalcohol.ie/26768/1/General_Self-Efficacy_Scale%20(GSE).pdf

Tangney, J. P., Baumeister, R. F., Boone, A. L. (2004). High Self-Control Predicts Good. Adjustment, Less Pathology, Better Grades, and Interpersonal Success. Journal of Personality, 72(2): 271–324. DOI: 10.1111/j.0022-3506.2004.00263.x

Xu L, Liu R-D, Ding Y, Mou X, Wang J and Liu Y. (2017). The Mediation Effect of Coping Style on the Relations between Personality and Life Satisfaction in Chinese Adolescents. Frontiers in Psychology. 8:1076. DOI: 10.3389/fpsyg. 2017.01076




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.2527875

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.