ПСИХОЛОГІЧНІ ПРЕДИКТОРИ САМОРЕГУЛЯЦІЇ СПОРТИВНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ БАСКЕТБОЛІСТІВ ЮНАЦЬКОГО ВІКУ
Анотація
У статті досліджено типологічні особливості саморегуляції спортивної діяльності юнаків-баскетболістів. На основі кластерного аналізу було визначено чотири групи саморегуляції досліджуваних. За допомогою дискримінантного аналізу виділено психологічні предиктори та розраховано класифікаційні рівняння, які визначають належність баскетболістів юнацького віку до одного з чотирьох типологічних профілів саморегуляції спортивної діяльності.
Ключові слова: предиктори, саморегуляція, юнаки-баскетболісти, мотиви, спрямованість, переконання, психосоматична компетентність.
The Aim of the study. The article defines psychological predictors of sports activity self-regulation of young basketball players.
Material. The psychometric sample was 160 people, aged 15-20 years. These were boys who have been engaged in basketball for more than 5 years and take part in regional and national competitions among high school students and students.
For the analysis of the initial data, methods of mathematical and statistical processing were used: K-mean cluster analysis method, which allowed to reveal typological features of sports activity self-regulation of young basketball players; discriminatory analysis to determine psychological predictors of sports activity self-regulation of young basketball players with different typological profiles.
To determine the features of self-regulation of young basketball players K.I. Fomenko and I.V. Polilueva’s questionnaire "Self-regulation of sport activity" was used. Also eight methods were used to study the motivational and cognitive characteristics of young basketball players.
Results. As a result of the cluster analysis, four profiles of sports activities self-regulation were identified. Discriminant analysis allowed to identify predictors of division into four types of sports activities self-regulation. By the degree of importance in the prediction model, these predictors were arranged in the following order: 1) general attitude to the comprehension of the world; 2) the general attitude towards the own value; 3) the orientation of the individual on himself; 4) interest-enjoined dimension; 5) rational-volitional motive; 6) the motive of social self-affirmation; 7) effort-importance dimension; 8) level of optimism; 9) desire for perfection 10) socio-moral motive; 11) the motive of emotional satisfaction; 12) orientation to the task; 13) the level of physical "I" verbalization. Classification equations were also calculated, which allow to predict the type of sports activity self-regulation of young basketball players on the basis of motivational and cognitive indicators.
Keywords: predictors, self-regulation, boys-basketball players, motives, orientation, persuasion, psychosomatic competence.
Повний текст:
PDFПосилання
Богомаз, С.А. та Гладких, А.Г. (2009). Психологическая безопасность и ее измерение с помощью Шкалы базисных убеждений. Вестник Томского государственного университета, 318, 191-194 [у Росії].
Бордовская, Н. В. та Реан А.А. (2006). Педагогика : учеб. для вузов. Санкт-Петербург: Питер.
Гордеева, Т.О. и Сычев, О.А. (2017). Мотивационные профили как предикторы саморегуляции и академической успешности студентов. Вестник Московского университета. Серия 14: Психология, 1, 67-87.
Ильин, Е.П. (2002) Мотивация и мотивы: учебное пособие. Санкт-Петербург: Питер.
Квитчастый, А. В., Бочавер, К. А., Касаткин, В. Н., Выходец, И.Т. (2012). К вопросу о диагностике спортивной мотивации: Адаптация опросника «Sport Motivation Scale». Спортивний психолог, 1, 38–43.
Киселева, Т.С. и Сергиенко, Е.А. (2016). Роль эмоционального интеллекта в саморегуляции и совладании у руководителей и неруководителей малого и среднего бизнеса. Психология повседневного и травматического стресса: угрозы, последствия и совладание. Сер. «Труды Института психологии РАН», 404-418.
Крюкова, Т.Л. та Замышляева, М.С. (2007). Адаптация методики измерения диспозиционного оптимизма/пессимизма. Психологическое исследование: теория, методология, практика: Сборник материалов II Сибирского психологического форума (30 ноября – 1 декабря 2007 г.). (С. 548–552). Томск: Томский государственный университет.
Фоменко, К.І. та Хомуленко, Т.Б. (2010). Губристична мотивація в структурі спрямованості особистості: віковий аспект. Харків: ХНПУ ім. Г.С. Сковороди.
Моросанова, В.И., Филиппова, Е.В., Фомина, Т.Г. (2014). Личностные и регуляторные предикторы успешности и надежности действий школьников в ситуации экзамена. Вестник Московского университета. Серия 14. Психология, 4, 4-17.
Мырзамуратова, И.Н. (2013). Саморегуляция и эмоциональное неблагополучие у студентов с различными признаками латеральной организации мозга. Автореферат диссертации на соискание ученой степени кандидата психологических наук по специальности 19.00.03 – психология развития, акмеология – Институт психологии РАН, Москва.
Филиппова, Е.В. (2018). Регуляторные и личностные предикторы надежности действий учащихся на экзаменах. Диссертация на соискание ученой степени кандидата психологических наук по специальности 19.00.13 – психология развития, акмеология – ФГБНУ «Психологический институт Российской академии образования», Москва.
Фоменко, К. І. та Полілуєва, І.В. (2017). Характеристика діагностичного інструментарію для дослідження саморегуляції у спортивній діяльності. Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди. Психологія, 56, 242–256.
Хомуленко, Т.Б, Крамченкова, В.О. (2016) Методика проективної діагностики тілесного Я. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Психологічні науки», 5, 39-45.
Deci, E., & Ryan, R. (2008). Self-determination theory: A macrotheory of human motivation, development, and health. Canadian Psychology, 49(3), 182-185.
McAuley, E. D., Duncan, T., & Tammen, V. V. (1989). Psychometric properties of the intrinsic motivation inventoiy in a competitive sport setting: A confirmatory factor analysis. Research Quarterly for Exercise and Sport, 60(1), 48-58. DOI: 10.1080/02701367.1989.10607413.
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.2527877
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.