PSYCHODIAGNOSTICS OF PERSISTENCE OF FULFILLING HOMEWORK FOR MIDDLE SCHOOL PUPILS

Olena Shcherbakova

Анотація


The Aim of the study is to determine the possibilities of diagnostics of persistence in homework of pupils of middle school.

Material: The study used the original questionnaire of academic self-regulation, standardization of which is described below. The sample included 444 people (421 women and 182 men) among them - 84 pupils of the 5th form, 120 from the 6th form, 84 from the 7th form, 85 to 8th form, 70 students of the 9th form and 62 students of the 10th form of the gymnasium №169 of Kharkiv.

Results: The final version of the questionnaire "Persistence in homework Questionnaire" represented by scales – "Perseverance", "Parenting help in fulfilling a homework", "Parental control in fulfilling a homework" and "Anxiety while doing homework". The developed technique meets the modern requirements for psychometric substantiation of personal questionnaires.

There is a positive correlation between the perseverance and a hubristic motivation and school anxiety. There are no statistically significant relationship between persistence in homework and patience.

Conclusions: “Persistence in homework Questionnaire" represented by scales – "Perseverance", "Parenting help in fulfilling a homework", "Parental control in fulfilling a homework" and "Anxiety while doing homework". The results of the “Persistence in homework Questionnaire” standardization have shown. Its validity and reliability were proved.

Keywords: persistence in homework of pupils of middle school, hubristic motivation, school anxiety, motivation of learning, middle school pupils.

 

Метою дослідження є визначення можливостей діагностики наполегливості у домашніх завданнях учнів середньої школи.

Матеріали: у дослідженні використано оригінальний опитувальник академічної саморегуляції. Психометричну вибірку склали 444 особи (421дівчаток та 182 хлопчиків) - 84 учні 5 класу, 120 з 6 класу, 84 з 7 класу, 85 до 8 класів, 70 студентів 9 класу та 62 студенти 10 клас гімназії №169 м. Харкова.

Результати: У статті показано результати україномовної стандартизації опитувальника наполегливості у виконанні домашньої роботи Т.О. Гордєєвої. Кінцевий варіант анкети "Наполегливість у виконанні домашнього завдання" представлений шкалами - "Наполегливість", "Допомога батьків у виконанні домашньої роботи", "Батьківський контроль при виконанні домашньої роботи" та "Тривога під час домашньої роботи". Розроблена техніка відповідає сучасним вимогам до психометричного обгрунтування опитувальників.

Існує позитивна кореляція між наполегливістю та губристичною мотивацією та шкільною тривожністю. Немає статистично значущих зв'язків між наполегливістю у домашніх завданнях і терпінням.

Висновки: "Наполегливість у домашній роботі", представлена шкалами - "Наполегливість", "Підтримка батьків у виконанні домашньої роботи", "Батьківський контроль при виконанні домашньої роботи" та "Тривога під час домашньої роботи". Результати опитування "Наполегливість у домашній роботі". Показано стандартизацію опитувальника, доведена його достовірність та надійність.

Ключові слова: наполегливість у виконанні домашньої роботи учнів середньої школи, губристична мотивація, шкільна тривога, мотивація навчання, учні середніх шкіл.


Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Duckworth A.L., Peterson C., Matthews M.D., Kelly D.R. (2007). Grit: Perseverance and passion for long-term goals. Personality Processes and Individual Differences, 2007. V. 92, 6. P. 1087-1101.

Gordeeva T.O. (2013). Motivatsiya uchebnoy deyatel'nosti shkol'nikov i studentov: struktura, mekhanizmy, usloviya razvitiya [Motivation of educational activity of schoolchildren and students: structure, mechanisms, conditions of development]. M .: MSU. [in Rusian].

Feldstein D.I. (2010). Izmenyayushchiysya rebenok v izmenyayushchemsya mire: psikhologo-pedagogicheskiye problemy novoy shkoly [A changing child in a changing world: psychological and pedagogical problems of a new school]. Natsional'nyy psikhologicheskiy zhurnal [National Psychological Journal]. 2 (4). - P. 6-11.

Prakticheskaya psikhodiagnostika. Metody i testy : ucheb posobiye [Practical psychodiagnostics. Methods and tests: study guide / [ed. D. Ya. Raygorodsky] (1998). Samara: Bakhrakh.

Vallerand R.J., Fortier M.S., Guay F. (1997). Self-determination and persistence in a real-life setting: Toward a motivational model of high-school drop out. Journal of Personality and Social Psychology. V. 72. - P. 1161–1176.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.2527894

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.