ЮРОДИВИЙ: ЕПАТАЖ ІДЕНТИЧНОСТЕЙ (програма реалізації концептуальної моделі розвитку фугітивності як компонента ігрової компетентності)

Ія Гордієнко-Митрофанова, Сергій Саута, Сергій Безкоровайний

Анотація


Актуальність дослідження. Зростаюча потреба у розвитку особистісної гнучкості та адаптивних стратегій поведінки в умовах нестабільності та соціальних трансформацій зумовлює актуальність зазначеної теми. Фугітивність як ресурсна характеристика особистості сприяє психологічній резистентності, стратегічному керуванню взаємодією та здатності до ситуативної трансформації, що підкреслює її значущість у сучасних умовах. Метою статті є опис і теоретичне обґрунтування спеціально розробленої програми реалізації концептуальної моделі розвитку фугітивності як компонента ігрової компетентності у форматі тренінгу “Юродивий: Епатаж ідентичностей”.

Методи й вибірка. Методологічну основу дослідження становлять концептуальне моделювання, аналіз наукових джерел та інтерпретація емпіричних даних. Дослідження базується на попередньому етапі емпіричного аналізу (n = 240, вік 21–40 років), у межах якого вивчалися психологічні особливості розвитку фугітивності. Формувальний етап передбачає адаптацію та впровадження програми в експериментальній групі (n = 30), сформованій відповідно до параметрів початкового дослідження.

Результати. Тренінг структурується у три етапи: стартовий, два взаємопов’язані кола розвитку фугітивності та фінішний. Основу другого етапу становлять фундаментальні вектори Юродивого: стратегічне мислення, соціальна винахідливість, внутрішня стійкість та адаптивність, що проходять базову (перше коло) та глибинну (друге коло) актуалізацію. Кожне коло спрямоване на послідовний розвиток ключових характеристик і якостей, поступово інтегруючи їх у поведінкові моделі учасників. Вісім ключових характеристик реалізуються через психотехніки, що розвивають наскрізні компоненти – сензитивність, почуття гумору, легкість та уяву, визначаючи унікальні ігрові позиції Юродивого. Така структура забезпечує поступове опанування поведінковим патерном Юродивого, формуючи цілісну систему розвитку його ключових характеристик.

 

Висновки. Симуляція змінених станів свідомості є ключовою психотехнікою Юродивого, що дозволяє керувати конфліктами через створення когнітивного дисонансу та трансформацію сприйняття Іншого. Сучасні умови вимагають не лише гнучкості, а й свідомого управління ідентичністю. Опанування динаміки взаємодії та здатність змінювати конфігурацію ситуації створюють перевагу там, де усталені стратегії виявляються неефективними.


Ключові слова


грайливість, ігрова компетентність, фугітивність, ідентичність, тренінг ігрової компетентності, психологічна розумність, проактивний копінг, уява

Повний текст:

PDF

Посилання


Гордиенко-Митрофанова, И. В., & Саута, С. Л. (2024). Психологічні особливості актуального розвитку фугитивності як компонента ігрової компетентності (за результатами констатувального експерименту). Наукові перспективи, 6(48), 836–859. https://doi.org/10.52058/2708-7530-2024-6(48)-836-859

Гордієнко-Митрофанова, І. В., & Саута, С. Л. (2021). Психологічний зміст фуґитивності як компонента грайливості / ігрової компетентності. Psychological Journal, 7(2), 88–104. https://doi.org/10.31108/1.2021.7.2.8

Гордієнко-Митрофанова, І., Саута, С., & Безкоровайний, С. (2023a). Грайливість чи ігрова компетентність: навчально-наочний посібник-тренінг для студентів дистанційної форми навчання (Частина 1). [Електронний ресурс]. Київ: ГО «МНГ». https://inter-sci-guild.org.ua/hraylyvist-chy-ihrova-kompetentnist

Гордієнко-Митрофанова, І., Саута, С., & Безкоровайний, С. (2023b). Грайливість чи ігрова компетентність: навчально-наочний посібник-тренінг для студентів дистанційної форми навчання (Частина 2). [Електронний ресурс]. Київ: ГО «МНГ». https://inter-sci-guild.org.ua/hraylyvist-chy-ihrova-kompetentnist

Кобзева, Ю. А., Гордиенко-Митрофанова, И. В., Зуев, И. А., & Саута, С. Л. (2019). Разработка опросника игровой компетентности (ОИК). Psychological Journal, 5(12), 280–301. https://doi.org/10.31108/1.2019.5.12

Псевдо-Гигин. (2000). Мифы (Перевод с латинского). СПб.: Алетейя.

Саута, С. Л., Гордієнко-Митрофанова, І. В., & Безкоровайний, С. П. (2023). Дискурсивне поле тренінгу ігрової компетентності. Вісник ХНПУ імені Г. С. Сковороди. Психологія, (68), 265–292. https://doi.org/10.34142/23129387.2023.68.18

Appelbaum, S. A. (1973). Psychological mindedness: Word, concept and essence. The International Journal of Psycho-Analysis, 54, 35–46.

Assagioli, R. (1965). Psychosynthesis: A Manual of Principles and Techniques. New York: Hobbs, Dorman & Company.

Carver, C. S., & Scheier, M. F. (1981). Attention and Self-Regulation: A Control-Theory Approach to Human Behavior. New York: Springer-Verlag.

Carver, C. S., & Scheier, M. F. (1998). On the Self-Regulation of Behavior. Cambridge: Cambridge University Press.

Fonagy, P., Gergely, G., Jurist, E. L., & Target, M. (2002). Affect Regulation, Mentalization, and the Development of the Self. New York: Other Press.

Goffman, E. (1959). The Presentation of Self in Everyday Life. Garden City, NY: Doubleday.

Gordiienko-Mytrofanova, I., & Kobzieva, Iu. (2018). Concept “Holy Fool” in the Linguistic World-Image of the Russian-Speaking Population of Ukraine. Psycholinguistics: Collection of Scientific Papers, 24(1), 118–133. https://doi.org/10.31470/2309-1797-2018-24-1-118-13

Gordiienko-Mytrofanova, I., Kobzieva, Iu., & Sauta, S. (2019). Psycholinguistic meanings of playfulness. East European Journal of Psycholinguistics, 6(1), 19–31.

Gordiienko-Mytrofanova, I., Silina, A., & Kobzieva, I. (2018). Psycholinguistic meanings of the verbalized concept "Holy Fool" (based on the results of the psycholinguistic experiment). Visnyk KhNPU imeni H. S. Skovorody. Psychology, 59, 18–34. https://doi.org/10.5281/zenodo.2527863

Schwarzer, R., & Taubert, S. (2002). Tenacious goal pursuits and striving toward personal growth: Proactive coping. In E. Frydenberg (Ed.), Beyond Coping: Meeting Goals, Visions, and Challenges (pp. 19–35). London: Oxford University Press.




DOI: https://doi.org/10.34142/23129387.2025.72.12

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.