ЮРОДИВИЙ: ЕПАТАЖ ІДЕНТИЧНОСТЕЙ (програма реалізації концептуальної моделі розвитку фугітивності як компонента ігрової компетентності)
Анотація
Актуальність дослідження. Зростаюча потреба у розвитку особистісної гнучкості та адаптивних стратегій поведінки в умовах нестабільності та соціальних трансформацій зумовлює актуальність зазначеної теми. Фугітивність як ресурсна характеристика особистості сприяє психологічній резистентності, стратегічному керуванню взаємодією та здатності до ситуативної трансформації, що підкреслює її значущість у сучасних умовах. Метою статті є опис і теоретичне обґрунтування спеціально розробленої програми реалізації концептуальної моделі розвитку фугітивності як компонента ігрової компетентності у форматі тренінгу “Юродивий: Епатаж ідентичностей”.
Методи й вибірка. Методологічну основу дослідження становлять концептуальне моделювання, аналіз наукових джерел та інтерпретація емпіричних даних. Дослідження базується на попередньому етапі емпіричного аналізу (n = 240, вік 21–40 років), у межах якого вивчалися психологічні особливості розвитку фугітивності. Формувальний етап передбачає адаптацію та впровадження програми в експериментальній групі (n = 30), сформованій відповідно до параметрів початкового дослідження.
Результати. Тренінг структурується у три етапи: стартовий, два взаємопов’язані кола розвитку фугітивності та фінішний. Основу другого етапу становлять фундаментальні вектори Юродивого: стратегічне мислення, соціальна винахідливість, внутрішня стійкість та адаптивність, що проходять базову (перше коло) та глибинну (друге коло) актуалізацію. Кожне коло спрямоване на послідовний розвиток ключових характеристик і якостей, поступово інтегруючи їх у поведінкові моделі учасників. Вісім ключових характеристик реалізуються через психотехніки, що розвивають наскрізні компоненти – сензитивність, почуття гумору, легкість та уяву, визначаючи унікальні ігрові позиції Юродивого. Така структура забезпечує поступове опанування поведінковим патерном Юродивого, формуючи цілісну систему розвитку його ключових характеристик.
Висновки. Симуляція змінених станів свідомості є ключовою психотехнікою Юродивого, що дозволяє керувати конфліктами через створення когнітивного дисонансу та трансформацію сприйняття Іншого. Сучасні умови вимагають не лише гнучкості, а й свідомого управління ідентичністю. Опанування динаміки взаємодії та здатність змінювати конфігурацію ситуації створюють перевагу там, де усталені стратегії виявляються неефективними.
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
Гордиенко-Митрофанова, И. В., & Саута, С. Л. (2024). Психологічні особливості актуального розвитку фугитивності як компонента ігрової компетентності (за результатами констатувального експерименту). Наукові перспективи, 6(48), 836–859. https://doi.org/10.52058/2708-7530-2024-6(48)-836-859
Гордієнко-Митрофанова, І. В., & Саута, С. Л. (2021). Психологічний зміст фуґитивності як компонента грайливості / ігрової компетентності. Psychological Journal, 7(2), 88–104. https://doi.org/10.31108/1.2021.7.2.8
Гордієнко-Митрофанова, І., Саута, С., & Безкоровайний, С. (2023a). Грайливість чи ігрова компетентність: навчально-наочний посібник-тренінг для студентів дистанційної форми навчання (Частина 1). [Електронний ресурс]. Київ: ГО «МНГ». https://inter-sci-guild.org.ua/hraylyvist-chy-ihrova-kompetentnist
Гордієнко-Митрофанова, І., Саута, С., & Безкоровайний, С. (2023b). Грайливість чи ігрова компетентність: навчально-наочний посібник-тренінг для студентів дистанційної форми навчання (Частина 2). [Електронний ресурс]. Київ: ГО «МНГ». https://inter-sci-guild.org.ua/hraylyvist-chy-ihrova-kompetentnist
Кобзева, Ю. А., Гордиенко-Митрофанова, И. В., Зуев, И. А., & Саута, С. Л. (2019). Разработка опросника игровой компетентности (ОИК). Psychological Journal, 5(12), 280–301. https://doi.org/10.31108/1.2019.5.12
Псевдо-Гигин. (2000). Мифы (Перевод с латинского). СПб.: Алетейя.
Саута, С. Л., Гордієнко-Митрофанова, І. В., & Безкоровайний, С. П. (2023). Дискурсивне поле тренінгу ігрової компетентності. Вісник ХНПУ імені Г. С. Сковороди. Психологія, (68), 265–292. https://doi.org/10.34142/23129387.2023.68.18
Appelbaum, S. A. (1973). Psychological mindedness: Word, concept and essence. The International Journal of Psycho-Analysis, 54, 35–46.
Assagioli, R. (1965). Psychosynthesis: A Manual of Principles and Techniques. New York: Hobbs, Dorman & Company.
Carver, C. S., & Scheier, M. F. (1981). Attention and Self-Regulation: A Control-Theory Approach to Human Behavior. New York: Springer-Verlag.
Carver, C. S., & Scheier, M. F. (1998). On the Self-Regulation of Behavior. Cambridge: Cambridge University Press.
Fonagy, P., Gergely, G., Jurist, E. L., & Target, M. (2002). Affect Regulation, Mentalization, and the Development of the Self. New York: Other Press.
Goffman, E. (1959). The Presentation of Self in Everyday Life. Garden City, NY: Doubleday.
Gordiienko-Mytrofanova, I., & Kobzieva, Iu. (2018). Concept “Holy Fool” in the Linguistic World-Image of the Russian-Speaking Population of Ukraine. Psycholinguistics: Collection of Scientific Papers, 24(1), 118–133. https://doi.org/10.31470/2309-1797-2018-24-1-118-13
Gordiienko-Mytrofanova, I., Kobzieva, Iu., & Sauta, S. (2019). Psycholinguistic meanings of playfulness. East European Journal of Psycholinguistics, 6(1), 19–31.
Gordiienko-Mytrofanova, I., Silina, A., & Kobzieva, I. (2018). Psycholinguistic meanings of the verbalized concept "Holy Fool" (based on the results of the psycholinguistic experiment). Visnyk KhNPU imeni H. S. Skovorody. Psychology, 59, 18–34. https://doi.org/10.5281/zenodo.2527863
Schwarzer, R., & Taubert, S. (2002). Tenacious goal pursuits and striving toward personal growth: Proactive coping. In E. Frydenberg (Ed.), Beyond Coping: Meeting Goals, Visions, and Challenges (pp. 19–35). London: Oxford University Press.
DOI: https://doi.org/10.34142/23129387.2025.72.12
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.