ЕМПІРИЧНИЙ АНАЛІЗ ЗМІСТУ ПОНЯТТЯ «ЦІННІСТЬ ВЛАСНОГО ЖИТТЯ» (ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ ПСИХОЛІНГВІСТИЧНОГО ЕКСПЕРИМЕНТУ)

Набіл Діаб

Анотація


Актуальність дослідження. Почуття цінності власного життя і особливості його переживання у вітчизняній психології вивчені недостатньо. Розуміння того, як виникає і зміцнюється це почуття, необхідно для розвитку нових технологій психологічного консультування та допомоги людям, які зіткнулися з різними життєвими проблемами. Метою дослідження є аналіз універсальних і унікальних особливостей вербальної поведінки досліджуваних різного віку і статі щодо феномену цінності власного життя.

Метод і вибірка дослідження. Досліджувані брали участь у вільному асоціативному експерименті - написанні п'яти слів, які приходять на розум у зв'язку зі словосполученням «Цінність власного життя». Вибірка - 232 випробовуваних (87 чоловіків і 145 жінок). До групи пізньої юності увійшли 65 осіб у віці від 16 до 21 років. У групі молодих (22 - 30 років) була 81 особа. Група зрілих - 61 особа, перебувала в віковому діапазоні від 31 до 59 років. У групі пізньої зрілості - 25 осіб.

Результати. Виявлено варіанти смислових систем, які вербалізуються в асоціаціях і беруть участь у визначенні спрямованості переживання почуття цінності власного життя у чоловіків і жінок, у випробовуваних юного, молодого, зрілого та похилого віку. Ці варіанти в цілому відповідають шести основних джерел почуття цінності власного життя.

Висновки. Цінність власного життя - це готовність до переживання досвіду боротьби за виживання. Це - здатність до розгортання «технік буття» при відгуку суб'єкта на ті, чи інші виклики життя. Виявлені в ассоціативному експерименті асоціати чоловіків мають зовнішню спрямованість і акцентують ідею простору / часу. Жіночі асоціати пов'язані з внутрішнім світом, пов'язані з особистісними і психорегулятивними якостями. Виявлено типи вікової динаміки асоціатів: «наскрізний», «зростаючий», «регресний», «випираючий».


Ключові слова


цінність власного життя, переживання почуття цінності власного життя; асоціати; асоціативне поле поняття «цінність власного життя»; смислові системи; тип вікової динаміки асоціатів.

Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Ananyev B.G. (2001). O problemakh sovremennogo chelovekoznaniya. [On the problems of modern human science]. Sankt-Peterburg: Piter. [in Russian].

Antsiferova L.I. (2004). Razvitiye lichnosti i problemy gerontopsikhologii [Personality development and problems of gerontopsychology.]. Moskva: Izdatelstvo «Institut psikhologii RAN».[in Russian].

Battiani A. (2020). Preodoleniye bezrazlichiya. Nakhozhdeniye smysla vo vremya peremen. [Overcoming indifference. Finding meaning in times of change]. Moskva: Kogito-Tsentr. [in Russian].

Bikson T.K., Perlo L.N., Ruk K.S., Gudchaylds ZH.R. (1989). Zhizn starogo i odinokogo cheloveka. Labirinty odinochestva. [The life of an old and lonely person. Labyrinths of loneliness]. Moskva: Progress, S. 512-551. [in Russian].

Breslav G.M. (2004). Psikhologiya emotsiy. [Psychology of emotions]. Moskva: Smysl; Akademiya. [in Russian].

Vinnikot D.V. (2016). Rebenok, semya i vneshniy mir. [Child, family and the outside world]. Moskva: Institut obshchegumanitarnykh issledovaniy. [in Russian].

Davydovskiy I.V. (1967). Chto znachit staret. [What does it mean to grow old]. Moskva: Znaniye. [in Russian].

Dodonov B.I. (1978). Emotsiya kak tsennost. [Emotion as a value]. Moskva: Politizdat. [in Russian].

Yermolayeva M. (2002). Prakticheskaya psikhologiya starosti. [Practical psychology of old age]. Moskva: EKSMO-Press.

Ilin Ye.P. (2001). Emotsii i chuvstva. [Emotions and feelings]. Sankt-Peterburg: Piter. [in Russian].

Krasnova O.V., Liders A.G. (2001). Sotsialnaya psikhologiya starosti. [Social psychology of old age]. Moskva: Akademiya. [in Russian].

Kuznetsov M.A. (2005). Emotsionalnaya pamyat. [Emotional memory]. Kharkov: Krok. [in Russian].

Kuznetsov M.A., Zotova L.N. (2017). Zhiznestoykost i obraz zdorovya u studentov. [Resilience and health image of students]. Kharkov: Disa Plyus. URL http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/2952 [in Russian].

Leontyev A.N. (1971). Potrebnosti, motivy i emotsii: Konspekt lektsiy. [Needs, motives and emotions: Lecture notes]. Moskva: Izdatelstvo Moskovskogo universiteta. [in Russian].

Lengle A. (2019). Voploshchennaya ekzistentsiya. Razvitiye, primeneniye i kontsepty ekzistentsial'nogo analiza. Materialy dlya psikhoterapii, konsul'tirovaniya i kouchinga. [Incarnate existence. Development, application and concepts of existential analysis. Materials for psychotherapy, counseling and coaching.]. Kharkov: Gumanitarnyy Tsentr. [in Russian].

Maslou A. (1997). Psikhologiya bytiya. [The psychology of being]. Moskva: Refl-buk; Kiyev: Vakler. [in Russian].

Sternin I.A., Rudakova A.V. (2011). Psikholingvisticheskoye znacheniye slova i yego opisaniye. [Psycholinguistic meaning of the word and its description]. Voronezh: Lambert. [in Russian].

Tolstykh A.V. (2000). Opyt konkretno-istoricheskoy psikhologii lichnosti. [The experience of concrete historical personality psychology]. Sankt-Peterburg: Aleteyya. [in Russian].

Feldshteyn D.I. (1994). Psikhologiya stanovleniya lichnosti. [Psychology of personality formation]. Moskva: Mezhdunarodnaya pedagogicheskaya akademiya. [in Russian].

Frankl V. (2007). Skazat zhizni «Da»: psikholog v kontslagere. [Saying Yes to Life: A psychologist in a concentration camp]. Moskva: Smysl. [in Russian].

Fromm E. (1994). Anatomiya chelovecheskoy destruktivnosti. [Anatomy of human destructiveness]. Moskva: Respublika. [in Russian].

Shakhmatov N.F. (1996). Psikhicheskoye stareniye: schastlivoye i boleznennoye. [Mental aging: happy and painful]. Moskva: Meditsina. [in Russian].

Erikson E. (1996). Detstvo i obshchestvo. [Childhood and society]. Sankt-Peterburg: Lenato; AST; Fond «Universitetskaya kniga».[in Russian].




DOI: https://doi.org/10.34142/23129387.2020.63.02

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.