РОЗВИТОК ЕМПАТІЇ У СТУДЕНТІВ ПСИХОЛОГІЧНОГО ПРОФІЛЮ В ГРУПАХ АКТИВНОГО СОЦІАЛЬНО ПСИХОЛОГІЧНОГО НАВЧАННЯ (АСПН)
Анотація
Актуальність дослідження. Актуальність досліджуваної проблеми зумовлена необхідністю пошуку прогресивної концепції підготовки майбутнього психолога. Вивчення особливостей розвитку емпатії у студентів психологічного профілю в групах активного соціально психологічного навчання (АСПН) затребуване професійною діяльністю психолога, що потребує конкретних даних про розвиток емпатії студентів майбутніх психологів та взаємообумовлені якісні зміни в їх особистості. У зв'язку з цим виявлення умов і факторів, що детермінують розвиток емпатії майбутнього психолога, є актуальною науково-практичною проблемою, вирішення якої дозволить керувати процесом розвитку емпатії у студентів.
Результати. У статті розглядається актуальна проблема розвитку емпатії у студентів психологів в групах активного соціально психологічного навчання (АСПН). Розкриваються професійні якості студентів психологів, що допоможуть їм досягати успіху у своїй майбутній роботі. Показано, що у професійній діяльності психолога емпатія є найважливішим чинником регуляції пізнавальної діяльності, обміну інформацією, встановлення комунікації. Розроблена корекційно-розвиваюча програма розвитку емпатії у студентів психологічного профілю в групах АСПН, описано емпіричне дослідження, його результати та перспективи.
Висновки. Активне соціально психологічне навчання студентів є ефективним методом розвитку їх емпатії при дотриманні наступних умов: робота з групою повинна починатися з глибокого психологічного дослідження, спрямованого на діагностику виявлення рівня емпатії студентів; програма розвитку емпатії студентів враховує наступні компоненти: когнітивний, комунікативний, емоційний та конативний (поведінковий); у учасників групи АСПН необхідно сформувати високий рівень мотивації до розвитку емпатії згідно з корекційно-розвиваючою програмою.
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
Асмолов А.Г. (2002). Психология личности: Принципы общепсихологического анализа. М.: Смысл.
Бакирова Г.Х. (2004). Тренинг управления персоналом. СПб.: Речь.
Бойко В.В. (1996). Энергия эмоций в общении: взгляд на себя и на других. М.: Информационно издательский дом Филинъ.
Большунова Л. Н. (2000). Влияние музыкальных средств на развитие эмпатии личности: Дис. канд. психол. наук [Электронный ресурс Государственной универсальной научной библиотеки Красноярского края]. Новосибирск.
Борисов Б.Л. (1998). Общительность стеснительность. Алхимия уверенности в себе. М.: Академический проект.
Гаврилова Т.П. (1977). Эмпатия и ее особенности у детей младшего и среднего школьного возраста: дисс. ... канд. психол. наук. М.
Гаврилова Т.П. (1975). Эмпатия как специфический способ познания человека человеком. Теоретические и прикладные проблемы психологии познания людьми друг друга. Краснодар, 17-29.
Гиппенрейтер Ю.Б. (1998). Введение в общую психологию. Курс лекций. М.: ЧеРо.
Гиппенрейтер Ю.Б., Карягина Т.Д., Козлова Е.Н. (1993). Феномен конгруентной эмпатии. Вопросы психологии, 4. 20-30.
Дерманова И.Б. (2002). Диагностика эмоционально-нравственного развития. СПб.: Издательство «Речь».
Изард К.Э. (1999). Психология эмоций. СПб.: Питер.
Кипнис М. (2009). 128 лучших игр и упражнений для любого тренинга. Как зарядить, оживить, настроить и сплотить группу. М.: АСТ; СПб.: Прайм-ЕВРОЗНАК.
Менджерицкая Ю.А. (1999). Эмпатия личности. Социальная психология личности. М.
Пашукова Т.И. (1984). Мотивирующая функция эмпатии / Т.И. Пашуткова. Исследования мотивационной сферы личности. Новосибирск, С. 62-70.
Пашукова Т.И. (1983). О механизмах эмпатии и некоторых ее психических коррелятах. Вопросы психологии межличностного познания и общения. Краснодар. С. 76-92.
Профилактика синдрома профессионального выгорания педагогов: диагностика, тренинги, упражнения (2009). Бабич О.И. (Сост.). Волгоград: Учитель.
Роджерс К. (1984). Эмпатия. Психология эмоций. Тексты.
Davis, M. H. (1996). Empathy: A social psychological approach. Boulder, CO: Westview Press.
Goldstein, A. P., Michaels, G.Y. (1985). Empathy: development, training, consequences. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
Hoffman, M. L. (2000). Empathy and moral development: Implications for caring and justice. New York: Cambridge University Press.
Stueber, K. (2006). Rediscovering empathy. Cambridge: Massachussets Institute of Technology.
DOI: https://doi.org/10.34142/23129387.2020.63.08
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.