ТЕОРЕТИЧНА МОДЕЛЬ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЕКОНОМІСТА
Анотація
Актуальність дослідження: розвиток професійних якостей майбутніх економістів залежить від сформованості їх професійної компетентності, саме тому важливим виявляється питання про операціоналізацію поняття «професійна компетентність фахівця-економіста» у сучасній психології.
Мета дослідження: концептуально обґрунтувати теоретичну модель професійної компетентності економіста.
Методи дослідження: теоретичні (аналіз наукових літературих джерел, узагальнення теоретичних даних з проблеми професійної компетентності економіста.
Результати дослідження: у статті представлені результати теоретичного аналізу феномену професійної компетентності фахівця економічного профілю, проаналізовано сутнісні її ознаки, побудовано теоретичну модель.
Висновки:У результататі теоретичного аналізу проблеми професійної компетентності майбутніх економістів її було визначено як вмотивовану здатність до успішного здійснення професійної діяльності економіста, що забезпечується сукупністю професійно значущих знань та вмінь, когнітивних особливостей, регулятивних, організаційних, комунікативних та управлінських здатностей. Теоретичну модель професійної компетентності економіста сладають такі компоненти: ціннісно-мотиваційний (вмотивованість на професійну діяльність, інтерес до економіки кар’єрна спрямованість), регулятивно-вольовий (саморегуляція професійної діяльності, адаптивні копінг-стратегії, високий наполегливість, завзятість, стресостійкість, рефлексивність), організаційно-управлінський (афіліативна спрямованість, організованість, здатність до планування, контролю, оцінки поточної діяльності та прогнозування), комунікативно-коопераційний (комунікативні навички, здатність до конструктивного розв’язання конфліктних ситуацій, вміння працювати у команді, знання ділового етикету), когнітивний (обізнаність у професійній діяльності, метакогнітивні вміння), інформаційно-діяльнісний (інструментально-методологічна озброєність в економіці).
Ключові слова: професійна компетентність, мотивація професійної діяльності, самоорганізація, метакогнітивні навчики, комунікативні навички, розвязання конфліктів, афіліативна спрямованість, здатність працювати у команді.
Повний текст:
PDFПосилання
Бабаян О. О. (2009). Формування професійної компетентності майбутніх економістів засобами імітаційно-рольового моделювання : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04. Вінниця.
Батурина Р. В. (2012). Общенаучная компетенция как основа профессиональной компетентности экономиста. Режим доступу: http://research-journal.org/featured/obshhenauchnaya-kompetenciya-kak-osnova-p.
Болюбаш Н.М. (2009). Теоретичні засади формування професійної компетентності майбутніх економістів. Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу "Києво-Могилянська академія" Педагогіка, 99, 112, 88-95.
Болюбаш Н.М. (2010). Формування і розвиток професійних компетенцій майбутніх економістів при вивченні дисциплін комп’ютерного циклу. Теорія і практика управління соціальними системами, 2. 81-87.
Вишпольська В. Ф. (2008). Зміст та структура професійної компетентності фахівця з міжнародних економічних відносин. Вісник Запорізького національного університету. 1. 57-61.
Горобець С. М. (2012). Формування професійної компетентності студентів економічних спеціальностей з використанням компютерно орієнтованих технологій навчання : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. Житомир.
Дибкова Л. М. (2006). Індивідуальний підхід у формуванні професійної компетентності майбутніх економістів. Автореф. … дис. к.п.н. 13.00.04. Київ.
Левочко М.Т. Професійна підготовка майбутніх фахівців економічної галузі: теорія, методика, організація: [монографія] / М.Т.Левочко. – К., Аналітичне агентство, 2009, - 495 с.
Лисак О. Б. (2017). Формування компетентностей майбутнього фахівця-економіста. [Електронний ресурс]. - Режим доступу : http://intkonf.org/lisak-ob-formuvannya-kompetentnostey-maybutnogo-fahivtsya-ekonomista/
Максимова Л. П. (2016). Критерії та рівні сформованості професійної компетентності майбутніх економістів в умовах інформатизації їх професійного середовища. Вісник КрНУ імені Михайла Остроградського. Педагогічні науки, (97), 2, 77-81.
Почерніна Н.В. (2016). Професійні компетентності економіста із зовнішньоекономічної діяльності. Удосконалення навчально-виховного процесу в вищому навчальному закладі, 19. http://elar.tsatu.edu.ua/handle/123456789/1140
Спіцина А. (2014). Професійна компетентність у системі фахової підготовки майбутніх економістів. Професійна освіта: проблеми і перспективи. 6. 130-135.
Теловата, М.Т. (2014). Концептуальна модель професійної компетентності майбутніх фахівців економічної галузі. Бухгалтерський облік, аналіз та аудит : проблеми теорії, методології, організації, 1, 314 – 332
Уйсімбаєва Н. В. (2006). Формування професійної компетентності майбутніх економістів в процесі науково-дослідної роботи у вищих навчальних закладах I-II рівня акредитації: дис... канд. пед. наук: 13.00.04. Кіровоград.
Чередніченко Г., Зеліковська О., Бондаренко Ю. (2012). Особливості підготовки студентів економічних спеціальностей. Теорія та методика управління освітою, 9, Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ttmuo_2012_9_44
DOI: https://doi.org/10.34142/23129387.2021.64.05
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.