ЗМІСТ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ ДО СОЦІАЛЬНОЇ ПІДТРИМКИ СІМЕЙ З ДІТЬМИ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ ПІД ЧАС ВОЄННОГО СТАНУ

І. М. Трубавіна, К. Є. Каліна, К. М. Недря

Анотація


Стаття присвячена актуальній проблемі сучасної теорії професійної педагогіки – оновленню змісту підготовки фахівців соціальної сфери до роботи в умовах війни з сім’ями з дітьми з особливими потребами. Фахівців соціальної сфери до роботи в умовах війни не готували, так же як і всіх інших фахівців, окрім військовослужбовців. Проблема поглиблюється тим, що в умовах війни найбільш уразливими категоріями є діти з особливими потребами і їх батьки, які не в змозі забезпечити їм базові й особливі потреби на практиці. Тому метою статті є обґрунтування нового змісту професійної підготовки майбутніх соціальних працівників до соціальної підтримки сімей з дітьми з особливими потребами у воєнний стан. Методологією дослідження є комплекс наукових підходів до вирішення проблеми (компетентнісний, теорія прав людини і розвитку людини, дитиноцентричний, родиноцентричний, ризикоорієнтований, порівняльний, історичний, гуманістичний, політичний підходи, підходи соціальної роботи: допомоги для самодопомоги, кризового втручання, резілієнсний, інтегрований підхід до надання соціальних послуг у громаді, клієнтоцентричний, теорії кризове втручання, орієнтовану на завдання модель соціальної роботи, проблемно-орієнтований підхід допомога для самодопомоги, а також загальнонаукові підходи: аксіологічний, системний, діяльнісний; професійно-педагогічний психологічні, змісту освіти та методи науково-педагогічних досліджень (теоретичний аналіз джерел, узагальнення, синтез, конкретизація, порівняння, моделювання). Науковою новизною статті є визначення переліку підходів до обґрунтування змісту професійної підготовки соціальних працівників до роботи з сім’ями з дітьми з особливими потребами, проблем таких сімей в війну, модель професійної діяльності соціальних працівників з такими сім’ям під час війни, переліку питань змісту такої підготовки. Практичне значення статті полягає в зверненні уваги соціальних працівників до цього питання і створення умов для формування професійних компетентностей у фахівців до роботи з такими сім’ями як найбільш вразливими в війну. Результатами статті є модель професійної діяльності соціальних працівників з сім’ями з дітьми з особливими потребами й оновлення змісту навчання фахівців такій роботі. Перспективами подальших досліджень є оновлення всіх програм підготовки соціальних працівників до роботи в війну і з такими сім’ями.

Ключові слова


сім’ї з дітьми з особливими потребами, війна, модель професійної діяльності, зміст професійної підготовки, соціальний працівник, проблеми дітей з особливими потребами

Повний текст:

PDF

Посилання


Antonov, A. I., & Medkov, V. M. (1996). Sotsiolohiia simi [Sociology of the family]. Moldova. [in Ukrainian].

Datsakivska, O. Iu., Krynytska, I. P., & Maksymenko, K. V. (2021). Spilno do novykh posluh. Kerivnytstvo iz vprovadzhennia sotsialnykh posluh dlia simei z ditmy v hromadakh. (Ch1. Sotsialne planuvannia ta rozvytok posluh). [Ch 1. Social planning and development of services]. Kyiv. [in Ukrainian].

Konventsiia pro prava dytyny, Konventsiia Orhanizatsiia Obiednanykh Natsii (2014). [Convention on the Rights of the Child]. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_021#Text [in Ukrainian].

Levchenko, K. B., Panok, V. H. & Kovalchuk, L. H. (Eds.). (2016). Ahresiia. Aneksiia. Konflikt. Sotsialno-pedahohichna ta psykholohichna vidpovid na vyklyky dlia ditei: metodychni rekomendatsii dlia pedahohiv doshkilnykh navchalnykh zakladiv.Ahresiia. Aneksiia. Konflikt. Sotsialno-pedahohichna ta psykholohichna vidpovid na vyklyky dlia ditei: metodychni rekomendatsii dlia pedahohiv doshkilnykh navchalnykh zakladiv [Aggression. Annexation. Conflict. Socio-pedagogical and psychological response to challenges for children: methodological recommendations for teachers of preschool educational institutions]. Kyiv: Ahentstvo "Ukraina". https://bit.ly/406A0pb [in Ukrainian].

Levchenko, K. V., Panko, V. H., & Trubavina, I. M. (2015). Sotsialno-pedahohichna ta psykholohichna dopomoha simiam z ditmy v period viiskovoho konfliktu : navchalno-metodychnyi posibnyk [Socio-pedagogical and psychological assistance to families with children during the military conflict: educational and methodological manual]. Kyiv: Ahentstvo "Ukraina" [in Ukrainian].

Melton, H. B. (1994). Sotsializatsiia v svitovomu spivtovarystvi. Povaha do hidnosti ditei. [Socialization in the World Community. Respect for the dignity of children]. Dytynstvo idealne i sohodennia: zbirnyk robit suchasnykh zakhidnykh vchenykh. Novosybirsk. [in Ukrainian].

MOZ Ukrainy [Ministry of Health of Ukraine]. Retrieved from: https://covid19.gov.ua/prohramy-sotsialnoi-pidtrymky. [in Ukrainian].

Trubavina, I. M. (2022). Aktsenty v sotsialnii roboti z vnutrishno peremishchenymy osobamy v umovakh viiny 2022. [Emphasis in social work with internally displaced persons in conditions of war 2022]. Materialy Shostoi mizhnarodnoi konferentsii «Innovatsiinyi potentsial ta pravove zabezpechennia sotsialno-ekonomichnoho rozvytku Ukrainy : vyklyk hlobalnoho svitu» [Materials of the Sixth International Conference "Innovative Potential and Legal Support of Social and Economic Development of Ukraine: Challenge of the Global World"]. (pp. 384–386). [in Ukrainian].

Trubavina, I. M. (2007). Sotsialno-pedahohichna robota z simieiu v Ukraini: teoriia i metodyka [Socio-pedagogical work with the family in Ukraine: theory and methodology]. Kharkiv: Nove slovo. [in Ukrainian]

Trubavina, I. M. (Ed.). (2001). Teoriia i praktyka vzaiemodii simi ta shkoly: navchalnyi posibnyk [Theory and practice of interaction between family and school: a study guide]. Kharkiv. [in Ukrainian].

Trubavina, I. M., & Kuratchenko, I. Ie. (2017). Spryiannia sotsialnii roboti v umovakh humanitarnoi kryzy. [Promotion of social work in conditions of humanitarian crisis]. Kharkiv: Planeta Print. [in Ukrainian].

Shumna, L. (2012) Poniattia ta vydy sotsialnoi pidtrymky [Concepts and types of social support]. Aktualni problemy derzhavy i prava, 63, 433-440/ [in Ukrainian].

Yurchenko, O. (2021) Ne invalid, ne autyst i ne slipyi: komunikuiemo pro inkliuziiu pravylno [Not disabled, not autistic and not blind: communicating about inclusion correctly]. Osvitoriia. Retrieved from: https://osvitoria.media/experience/ne-invalid-ne-autyst-i-ne-slipyj-komunikuyemo-pro-inklyuziyu-pravylno/ [in Ukrainian].

Trubavina, I., Karaman, O., Kamenova, D., Stepanenko, V. & Yurkiv, Y. (2021). A research on transformation of social wellbeing and life attitudes in students from the occupied territories and the demarcation line at relocated higher education institutions from the east of Ukraine. Second International Conference on History, Theory and Methodology of Learning (ICHTML 2021),104 (104). https://doi.org/10.1051/shsconf/202110403010

Trubavina, I., Tsybulko, L., Mohyliova, N. & Ivanchuk, V. (2020). The theoretical foundations of the regional training program for teachers’ professional development. The International Conference on History, Theory and Methodology of Learning (ICHTML 2020). 75 (75). https://doi.org/10.1051/shsconf/20207502005




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2022.59.09

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.