СУЧАСНИЙ СТАН ТЕРМІНОЛОГІЧНОГО АПАРАТУ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ: ПОНЯТТЯ «ЗАГАЛЬНІ КОМПЕТЕНТНОСТІ» ТА ЙОГО СИНОНІМИ

Н. Дерстуганова

Анотація


Аналіз наукової літератури засвідчив, що у сучасних публікаціях українські науковці, окрім конструкта «загальні компетентності», використовують широкий спектр словосполучень, що мають однаковий зміст з конструктом «загальні компетентності» або відрізняються певними змістовими відтінками. Мета даної роботи полягає у визначенні синоніма до конструкта «загальні компетентності». З’ясовано, що з одного боку синонімія у термінології наукових досліджень ученими розглядається як явище небажане, з іншого – явище синонімії можна розглядати як частину процесу розвитку термінологічного апарату, завдяки якій із часом викристалізовуються оптимальні терміни. Наведено нормативноправові засади використання конструкта «загальні компетентності» (generic competences) для позначення компетентностей, відмінних від спеціальних (фахових, предметних), у вітчизняному дискурсі. Встановлено, що у сучасній науковій літературі для позначення компетентностей, відмінних від спеціальних (фахових, предметних), окрім конструкта «загальні компетентності», використовуються такі словосполучення, як: «універсальні компетентності», «ключові компетентності», «трансверсальні компетентності», «трансверсальні компетенції», «трансверсальні навички», «трансверсальні уміння й навички», «загальнокультурні компетентності», «трансферабельні компетенції», «трансферабальні навичкі», «транскультурні компетенції», «трансдисциплінарні компетенції», «м’які навички», «метанавички», «meta навички», «життєві навички», «навички ХХІ століття», «неакадемічні навички», «навички особистої ефективності», «універсальні компетенції», «м’які компетенції», «загальні компетенції», «стратегічні компетенції», «ключові компетенції», «універсальні навички», «універсальні компетентності» та інші. У більшості випадків згадані словосполучення використовуються як синоніми, що значно ускладнює аналіз наукової літератури та потребує додаткового уточнення змісту таких термінів. На підставі здійсненого аналізу обґрунтовано використання словосполучення «універсальні компетентності» як синоніма до конструкта «загальні компетентності».

Ключові слова


загальні компетентності, універсальні компетентності, трансферабальні навички, трансверсальні компетентності, м’які навички

Повний текст:

PDF

Посилання


Borova, Т. А., & Ved, Т. М. (2020). Theoretical basics of the concept of transversal competences in postmodern education. Innovative Pedagogy, 3(21), 154–158. https://doi.org/10.32843/2663-6085/2019.21.3-33. [in Ukrainian]

Ved, Т. М. (2020). Theoretical basis of transversal competences formation in modern level of society development. Pedagogical sciences, (93), 64–69. https://doi.org/10.32999/ksu2413- 1865/2020-93-9. [in Ukrainian] Tuning Educational Structures in Europe – Universities´ contribution to the Bologna Process – An introduction. (2006).

Tuning Project. https://uu.edu.ua/upload/universitet/normativni_documenti/General_Brochure_Ukrainian_ve rsion.pdf. [in Ukrainian]

Gorbunova, L. S. (2018). The transformative potential of intercultural and transcultural education in a cosmopolitan perspective. I. V. Stepanenko (Ed.). Cultural and humanitarian strategies for the development of university education in the conditions of dynamic social transformations (с. 79–130). IHE NAES of Ukraine. [in Ukrainian]

Dubova, N., & Liulchenko, V. (2021). Independent work of future engineers-teachers of the food industry as a condition for formation of genegal and professional competences. Collection of Scientific Papers of Uman State Pedagogical University, (2), 36–43. https://doi.org/10.31499/2307-4906.2.2021.236630. [in Ukrainian]

Zastrizhna, L. V. (2019). Synonymic correlations in English medical terminology. Scientific notes of the National University "Ostroh Academy", series "Philology", (6(74)), 227–229. https://doi.org/10.25264/2519-2558-2019-6(74)-227-229. [in Ukrainian]

Ivanenko, I. V., & Gordiychuk, S. V. (2021). Formation of general competencies in medical education applicants. Pedagogical Sciences: Theory and Practice, (3), 154–159. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2021-3-21. [in Ukrainian]

Kapinus, O. L., & Bailo, I. Ya. (2021). Development of general competences of future bachelors of philology by means of information and communication technologies. Innovative Pedagogy, (38), 229–234. https://doi.org/10.32843/2663-6085/2021/38.46. [in Ukrainian]

Krasnovska, I. P., (2020). Theoretical justification of "competence" and "competency" terms inresearch of scientists (second half of XX –beginning of XXI centuries). Pedagogical almanac, (45), 233238. https://doi.org/10.37915/pa.vi45.76 [in Ukrainian]

Kremen, V. G. (Ed.). (2014). Development of educational programs: methodical recommendations. Priorities. [in Ukrainian]

Кремень, В. Г. (Ред.). (2021). National report on the state and prospects of education in Ukraine. National Academy of Educational Sciences of Ukraine. https://doi.org/10.37472/NAES2021-ua. [in Ukrainian]

Maksymenko, N. V. (2022). Assessment of general and professional competences formation level by bachelorsof studying of specialty 101 Ecology. Visnyk of V. N. Karazin Kharkiv National University, Series Еcоlogy, (26), 102–112. https://doi.org/10.26565/1992-4259-2022-26-09. [in Ukrainian]

Morozova, M. V. (2020). Genesis of the Concepts of "Competence" and "Competency" in Ukrainian and Foreign Psychological and Pedagogical Research. Bulletin of Luhansk Taras Shevchenko National University. Pedagogical Sciences, (5(336)), 51–60. https://doi.org/10.12958/2227-2844-2020-5(336)-51-60. [in Ukrainian]




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2024.62.02

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.