ВИВЧЕННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ ПІСЛЯ 45 РОКІВ: ПРАКТИЧНІ АСПЕКТИ МУЛЬТИМЕДІЙНОГО НАВЧАННЯ

Yiryna RUDNIEVA

Анотація


Інтеграція мультимедійних систем у процес навчання іноземних мов широко визнається ефективним засобом збагачення освітнього досвіду. Водночас їх використання серед дорослих віком від 45 років залишається обмеженим. У даному дослідженні проаналізовано, наскільки наявні мультимедійні інструменти відповідають освітнім потребам цієї вікової групи, а також визначено бар’єри, що перешкоджають їх успішному застосуванню. Дослідження охопило 75 респондентів віком 45–65 років, які активно відвідували курси іноземних мов та мали досвід використання додатків для самоосвіти й онлайн-платформ для групового навчання. Дані було зібрано серед трьох груп слухачів: українських учасників мовних курсів при Харківському національному університеті імені В. Н. Каразіна, іспанських слухачів під час стажування авторки в Кадіському університеті (Іспанія) та турецьких слухачів із Освітнього центру Dialectic, Стамбул. Дослідження здійснено в межах стипендіальної програми “Bulles d’air” (2025), наданої Вільним університетом Брюсселя у співпраці з професором Вінсентом Луї, фахівцем із дидактики французької мови як іноземної та міжкультурної комунікації.

Методологія ґрунтується на поєднанні кількісних (структуровані анкети) та якісних (напівструктуровані інтерв’ю) методів збору даних. Результати виявили низку ключових труднощів, з якими стикаються дорослі у процесі використання технологій для вивчення іноземних мов. Серед них: низький рівень цифрової грамотності, складні або незрозумілі (неінтуїтивні) для споживача інтерфейси, недостатня підтримка викладача та когнітивне перевантаження, спричинене швидким темпом змін ігрових елементів та неструктурованими підходами до подання інформації та перевірки знань.

Попри наявні труднощі, учасники опитування відзначили позитивні сторони мультимедійного навчального середовища, зокрема гнучкість у плануванні, доступ до автентичних мовних матеріалів та можливість самостійного навчання. Проте результати свідчать, що наявні платформи часто не враховують когнітивні, мотиваційні та технологічні потреби саме слухачів віком 45+.

У висновках наголошено на необхідності адаптації мультимедійних систем вивчення мов до потреб цієї вікової групи. Рекомендації включають створення віково-дружніх цифрових інструментів, проведення програм із підвищення цифрової грамотності, спрощення інтерфейсів, уповільнення темпу гейміфікованого контенту та інтеграцію елементів традиційного навчання для підвищення впевненості й залученості слухачів. Подальші дослідження мають вивчати довгострокові тенденції використання мультимедіа старшими учнями та стратегії оптимізації їхнього досвіду у технологічно підтримуваному вивченні іноземних мов.


Ключові слова


старші / дорослі учні, цифрова грамотність, вивчення іноземних мов, мультимедійне навчання, студенти віком 45+

Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Barbuleț, G.-D. (2023). The use of multimedia in language teaching. Swedish Journal of Romanian Studies, 6(1), 191–201. https://doi.org/10.35824/sjrs.v6i1.24967

Brouwer, J., van den Berg, F., Knooihuizen, R., Loerts, H., & Keijzer, M. (2024). The effects of language learning on cognitive functioning and psychosocial well-being in cognitively healthy older adults: A semi-blind randomized controlled trial. Aging, Neuropsychology, and Cognition, 32(2), 270–306. https://doi.org/10.1080/13825585.2024.2384107

Eguz, E. (2019). Learning a second language in late adulthood: Benefits and challenges. Educational Gerontology, (45), 701–707. https://doi.org/10.1080/03601277.2019.1690273

European Commission. (2024). Lifelong learning strategy. https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/search?term=Lifelong+learning+strategy

Fong, M. C., Ma, M. K., Chui, J. Y. T., Law, T. S. T., Hui, N. Y., Au, A., & Wang, W. S. (2022). Foreign language learning in older adults: Anatomical and cognitive markers of vocabulary learning success. Frontiers in Human Neuroscience, 16, Article 787413. https://doi.org/10.3389/fnhum.2022.787413

Jalaluddin, M. (2023). Use of multimedia tools to assist English language teaching and learning as a second language. Technium Social Sciences Journal, 52(1), 253–258. https://doi.org/10.47577/tssj.v52i1.10219

Kanellopoulou, C., Pergantis, M., Konstantinou, N., Kanellopoulos, N., & Giannakoulopoulos, A. (2021). Foreign language web-based learning by means of audiovisual interactive activities. Journal of Software Engineering and Applications, (14), 207–232. https://doi.org/10.4236/jsea.2021.146013

Klimova, B. (2020). Computer-based foreign language learning programs for the elderly – A review study. Human Aspects of IT for the Aged Population. Healthy and Active Aging: 6th International Conference (ITAP 2020), Part II (pp. 622–629). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-50249-2_44

Mei, B. (2022). The characteristics of adult learners and second language teaching strategies. Proceedings of the 2022 International Conference on Science Education and Art Appreciation (SEAA 2022). https://doi.org/10.2991/978-2-494069-05-3_117

Naumciuk, T. (2023). Adult learners’ motivation to learn a foreign language. Professional Studies: Theory and Practice, 27(1), 112–119. https://doi.org/10.56131/pstp.2023.27.1.158

Nilsson, J., Berggren, R., Garzon, B., & Lovden, M. (2021). Second language learning in older adults: Effects on brain structure and predictors of learning success. Aging Neuroscience, (13). https://doi.org/10.3389/fnagi.2021.666851

Pot, J. (2025). The best language learning apps. Wirecutter, The New York Times. https://www.nytimes.com/wirecutter/reviews/best-language-learning-apps/

Powers, C. (2019). The use of apps in foreign language education: A survey-driven study. North Texas Journal of Undergraduate Research, 1(1). https://doi.org/10.12794/journals.ntjur.v1i1.78

Rudnyeva, I., Kobrynets, O., Chub, V., & Lysenko, N. (2024). The imperative of reforms in teaching foreign languages to adults: A methodological necessity and social trend. In Society. Integration. Education, Proceedings of the International Scientific Conference (Vol. 2, pp. 267–277). https://doi.org/10.17770/sie2024vol2.7813

Sharpe, Sh., & Elwood, S. (2024). E-Learning Design for Older Adults in the United States. Social Sciences. (13). Article 522. https://doi.org/10.3390/socsci13100522 .

Steber, S., & Rossi, S. (2021). The challenge of learning a new language in adulthood: Evidence from a multi-methodological neuroscientific approach. PLOS ONE, 16(2), e0246421. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0246421

Wilson-Menzfeld, G., Gates, J.R., Moreland, M., Raw, H. & Johnson, A. (2023). Learning digital skills online: empowering older adults through one-to-one, online digital training provision. Front Psychology, (14). https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1122277.

Zilberman, A. (2019). Why adults struggle to learn a second language. eLearning Industry. https://elearningindustry.com/adults-learn-a-second-language-struggle




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2025.64.05

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.