ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ Й МЕТОДИ ПІДГОТОВКИ ДО ВОКАЛЬНО‑КОРЕКЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ: УРОКИ КИТАЙСЬКОГО ДОСВІДУ

Чай Ліхуа

Анотація


У статті теоретично обґрунтовано педагогічні умови й методи підготовки бакалаврів спеціальної освіти до вокально‑корекційної діяльності з опорою на сучасний китайський досвід. Готовність майбутнього фахівця представлено як цілісний інтегральний конструкт, що включає мотиваційно‑ціннісні орієнтації (професійну відповідальність за безпеку, гідність та емоційний комфорт дитини), когнітивні компоненти (знання з вокальної методики, логопедії, музикотерапії та психології мовлення), практико‑діяльні навички (проєктування, проведення і адаптація вокально‑мовленнєвих занять) та рефлексивні механізми саморозвитку (самоаналіз, супервізія, планування професійного зростання). Описано модульну структуру навчальних програм, побудовану за принципом «learning by doing», яка послідовно формує музично‑мовленнєву грамотність. У статті конкретизовано педагогічні умови, що забезпечують ефективність підготовки: створення креативного та безпечного освітнього середовища; міждисциплінарна інтеграція знань і практик; посилення практичної складової через мікрокурси, менторство й портфоліо; культурно‑чутлива репертуарна політика; фокус на голосовій гігієні й етичних стандартах взаємодії з дітьми; використання цифрових ресурсів та впровадження мікрокваліфікацій; інтернаціоналізація освітніх траєкторій (академічні обміни, COIL‑проєкти). Методичний блок статті деталізує набір ефективних інтервенцій: дихально‑вокальні вправи та техніки напівзакритого голосового тракту, логоритміка як синтез руху, ритму та мовлення, фонематично‑просодичні тренінги, ігрові голосові практики, ансамблеві форми роботи, адаптації мелодійно‑інтонаційної терапії (МІТ) для тональних і нетональних мов, а також рефлексивне портфоліо як інструмент формувального оцінювання. Наведено приклади занять що демонструють практичну трансляцію теоретичних засад у роботі з дітьми різного віку та спектру порушень мовлення. Окреслено шляхи імплементації в Україні: інтегровані курси, міжкафедральні проєкти, стажування в профільних закладах, розробка локалізованих мікрокваліфікацій і цифрових матеріалів, а також формування мережі супервізії і міжвузівської співпраці для верифікації якості підготовки й масштабування практик

Ключові слова


спеціальна освіта; вокально‑корекційна діяльність; музикотерапія; логоритміка; мелодична інтонаційна терапія; мовленнєвий розвиток; Китай; Україна

Повний текст:

PDF

Посилання


Федій, О. А. (2007). Естетотерапія. Центр учбової літератури. http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/10645?mode=full

Цапик, С. В. (2007). Методичні засади розвитку дитячого співацького голосу (зарубіжний досвід). Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка, 36, 212–215. https://eprints.zu.edu.ua/2336/

Шевчук, С. В. (2025, January 13). Музикотерапія як метод корекційної роботи з дітьми з ООП. Всеосвіта. https://vseosvita.ua/library/muzykoterapiia-iak-metod-korektsiinoi-roboty-z-ditmy-z-oop-902839.html

Chai, L. (2023). Music therapy and rehabilitation training for children with speech impairment. MEDS Public Health and Preventive Medicine, 3(1), 58–65. https://www.clausiuspress.com/article/6752.html

Cheng, X., Liu, Ya., Shu, Yi., Tao, D.-D., Wang, B., Yuan, Ya., Galvin, J. J. III, Fu, Q.-J., & Chen, B. Music training can improve music and speech perception in pediatric mandarin-speaking cochlear implant users. Trends in Hearing, 22, Article 2331216518759214. https://doi.org/10.1177/2331216518759214

Chernychenko, L. A. (2022). Correction of speech disorders in preschool children by means of logorhythmics. Acta Paedagogica Volynienses, 1(1), 234–238. https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.1.37

Flaugnacco, E., Lopez, L., Terribili, C., Montico, M., Zoia, S., & Schön, D. (2015). Music training increases phonological awareness and reading skills in developmental dyslexia: A randomized control trial. PLoS ONE, 10(9), e0138715. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0138715

Ford, D. S., Hunter, E. J., & Deliyski, D. D. (2024). Immediate effects of SOVT (straw phonation, water resistance). Folia Phoniatrica et Logopaedica, 76(5), 467–481. https://doi.org/10.1159/000536002

He, L., & Wang, Z. (2025). Internationalization opportunities in the preparation of future primary school art teachers in China: A case study of dance teachers’ education. Засоби навчальної та науково‑дослідної роботи, (64), 69–85. https://doi.org/10.34142/2312-1548.2025.64.06

Merrett, D. L., Peretz, I., & Wilson, S. J. (2014). Neurobiological, cognitive, and emotional mechanisms in Melodic Intonation Therapy. Frontiers in Human Neuroscience, 8, 401. https://doi.org/10.3389/fnhum.2014.00401

Rinta, T., & Welch, G. F. (2008). Should singing activities be included in speech and voice therapy for prepubertal children? Journal of Voice, 22(1), 100–112. https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2006.08.002

Sobhy, O. A., Abdou, R. M., Ibrahim, S. M., & Hamouda, N. H. (2021). Effects of a prosody rehabilitation program on affect expression in preschool children with hearing impairment (RCT). The Egyptian Journal of Otolaryngology, 37, Article 60. https://doi.org/10.1186/s43163-021-00119-4

Zhang, X.-Y., Yu, W.-Y., Teng, W.-J., Lu, M.-Y., Wu, X.-L., Yang, Y.-Q., Chen, C., Liu, L.-X., Liu, S.-H., & Li, J.-J. (2021). Melodic intonation therapy for Mandarin Chinese: Randomized controlled study. Frontiers in Neuroscience, 15, Article 648724. https://doi.org/10.3389/fnins.2021.648724

中华人民共和国职业教育法(2022年) [Закон про професійну освіту КНР (2022)] http://www.moe.gov.cn/jyb_sjzl/sjzl_zcfg/zcfg_jyfl/202204/t20220421_620064.html

国家中长期教育改革和发展规划纲要(2010–2020年) [Національний план середньo- та довгострокової реформи з розвитку освіти (2010–2020)]. (29.07.2010). http://www.moe.gov.cn/srcsite/A01/s7048/201007/t20100729_171904.html

残疾人教育条例 (2011/2017) [Положення про освіту осіб з інвалідністю]. (08.01.2011 (зміни 11.01.2017) https://www.gov.cn/zhengce/content/2017-02/23/content_5170264.htm

王菁菁 [Ван, Цзінцзін], & 柯丽 [Ке Лі]. (2025). 音乐治疗学在中国之研究述评 [Огляд досліджень музикотерапії у Китаї]. 医学与哲学(人文社会医学版) [Медицина та філософія (видання з гуманітарних та соціально-медичних наук)], 45(1). https://doi.org/10.12014/j.issn.1002-0772.2025.01.12

王怡雯 [Ван, Івен], & 阙鑫铎 [Ке, Сіньду]. (2022). 音乐治疗各个流派及应用 [Школи музикотерапії та їх застосування]. 中国心理学前沿 [Кордони китайської психології], 4(11), 1380–1386. https://doi.org/10.35534/pc.0411162

陈帆 [Чень, Фан]. (2023). 音乐治疗在社会工作中的应用及启示 [Застосування музикотерапії у соціальній роботі, зокрема у спеціальній освіті]. [Медицина та філософія (видання з гуманітарних та соціально-медичних наук)], 44(4). https://doi.org/10.12014/j.issn.1002-0772.2023.04.06

吴佳洺 [Ву, Цзямін]. (2024). 音乐对人类功能、健康与发展的裨益及其机制 [Користь музики для функцій людини, здоров’я та розвитку і механізми її дії]. 中国康复理论与实践 [Кордони китайської психології], 30(5), 561–566. https://doi.org/10.3969/j.issn.1006-9771.2024.05.007

REFERENCES

REFERENCES

Fediу, O. A. (2007). Aesthetic therapy. Centre for Educational Literature. http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/10645?mode=full

Tsapik, S. V. (2007). Methodological principles of developing children's singing voices (foreign experience). Bulletin of Ivan Franko Zhytomyr State University, 36, 212–215. https://eprints.zu.edu.ua/2336/

Shevchuk, S. V. (2025, January 13). Music therapy as a method of corrective work with children with special educational needs. Vseosvita. https://vseosvita.ua/library/muzykoterapiia-iak-metod-korektsiinoi-roboty-z-ditmy-z-oop-902839.html

Chai, L. (2023). Music therapy and rehabilitation training for children with speech impairment. MEDS Public Health and Preventive Medicine, 3(1), 58–65. https://www.clausiuspress.com/article/6752.html

Cheng, X., Liu, Ya., Shu, Yi., Tao, D.-D., Wang, B., Yuan, Ya., Galvin, J. J. III, Fu, Q.-J., & Chen, B. Music training can improve music and speech perception in pediatric mandarin-speaking cochlear implant users. Trends in Hearing, 22, Article 2331216518759214. https://doi.org/10.1177/2331216518759214

Chernychenko, L. A. (2022). Correction of speech disorders in preschool children by means of logorhythmics. Acta Paedagogica Volynienses, 1(1), 234–238. https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.1.37

Flaugnacco, E., Lopez, L., Terribili, C., Montico, M., Zoia, S., & Schön, D. (2015). Music training increases phonological awareness and reading skills in developmental dyslexia: A randomized control trial. PLoS ONE, 10(9), e0138715. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0138715

Ford, D. S., Hunter, E. J., & Deliyski, D. D. (2024). Immediate effects of SOVT (straw phonation, water resistance). Folia Phoniatrica et Logopaedica, 76(5), 467–481. https://doi.org/10.1159/000536002

He, L., & Wang, Z. (2025). Internationalization opportunities in the preparation of future primary school art teachers in China: A case study of dance teachers’ education. Means of educational and research work, (64), 69–85. https://doi.org/10.34142/2312-1548.2025.64.06

Merrett, D. L., Peretz, I., & Wilson, S. J. (2014). Neurobiological, cognitive, and emotional mechanisms in Melodic Intonation Therapy. Frontiers in Human Neuroscience, 8, Article 401. https://doi.org/10.3389/fnhum.2014.00401

Rinta, T., & Welch, G. F. (2008). Should singing activities be included in speech and voice therapy for prepubertal children? Journal of Voice, 22(1), 100–112. https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2006.08.002

Sobhy, O. A., Abdou, R. M., Ibrahim, S. M., & Hamouda, N. H. (2021). Effects of a prosody rehabilitation program on affect expression in preschool children with hearing impairment (RCT). The Egyptian Journal of Otolaryngology, 37, Article 60. https://doi.org/10.1186/s43163-021-00119-4

Zhang, X.-Y., Yu, W.-Y., Teng, W.-J., Lu, M.-Y., Wu, X.-L., Yang, Y.-Q., Chen, C., Liu, L.-X., Liu, S.-H., & Li, J.-J. (2021). Melodic intonation therapy for Mandarin Chinese: Randomized controlled study. Frontiers in Neuroscience, 15, Article 648724. https://doi.org/10.3389/fnins.2021.648724

Zhōnghuá rénmín gònghéguó zhíyè jiàoyù fǎ (2022 nián) [Vocational Education Law of the People's Republic of China (2022)] http://www.moe.gov.cn/jyb_sjzl/sjzl_zcfg/zcfg_jyfl/202204/t20220421_620064.html

Guójiā zhōng cháng qī jiàoyù gǎigé hé fāzhǎn guīhuà gāngyào (2010–2020 nián) [National Medium- and Long-Term Education Reform and Development Plan (2010–2020)]. (2010-07-29). http://www.moe.gov.cn/srcsite/A01/s7048/201007/t20100729_171904.html

Cánjí rén jiàoyù tiáolì (2011/2017) [Regulations on Education of Persons with Disabilities]. (2011, January 8, (as amended on 2017, January 11) https://www.gov.cn/zhengce/content/2017-02/23/content_5170264.htm

Wang, J.-J., & Ke, L. (2025). Yīnyuè zhìliáo xué zài zhōngguó zhī yánjiū shùpíng [A review of music therapy research in China]. Yīxué yǔ zhéxué (rénwén shèhuì yīxué bǎn) [Medicine and Philosophy (Humanities and Social Medicine Edition)], 45(1). https://doi.org/10.12014/j.issn.1002-0772.2025.01.12

Wang, Y., & Que, X. (2022). Yīnyuè zhìliáo gège liúpài jí yìngyòng [Various schools and applications of music therapy]. Frontiers of Chinese Psychology, 4(11), 1380–1386. https://doi.org/10.35534/pc.0411162

Chen, F. (2023). Yīnyuè zhìliáo zài shèhuì gōngzuò zhōng de yìngyòng jí qǐshì [Applications and implications of music therapy in social work]. Yīxué yǔ zhéxué (rénwén shèhuì yīxué bǎn) [Medicine and Philosophy (Humanities and Social Medicine Edition)], 44(4). https://doi.org/10.12014/j.issn.1002-0772.2023.04.06

Wu, J. (2024). Yīnyuè duì rénlèi gōngnéng, jiànkāng yǔ fāzhǎn de bìyì jí q [The benefits of music to human function, health and development and its mechanisms], Frontiers of Chinese Psychology, 30(5), 561–566. https://doi.org/10.3969/j.issn.1006-9771.2024.05.007




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2025.65.01

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.