СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ ЗАГАЛЬНОЛЮДСЬКИХ ЦІННОСТЕЙ У МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ ЗАКЛАДІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Т. П. Танько, Н. Г. Тарарак

Анотація


У статті актуалізується проблема формування загальнолюдських цінностей у майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти, висвітлено соціально-педагогічні аспекти їх розвитку. Наголошено, що українське суспільство протягом століть виплекало багатогранну духовну культуру, що містить в собі такі загальнолюдські цінності як гуманістична свідомість, національні моральні ідеали, закоханість у свою землю, любов до Батьківщини, тощо. Проаналізовано етапи розвитку дефініції «цінності», визначено її сутність, зазначено, що духовні цінності знаходять свою конкретизацію через соціальні цінності, підкреслено що співвідношення духовних та соціальних цінностей являє собою соціально-психологічний аспект проблеми співвідношення сутності та особистості. Розкрито мету ціннісно-орієнтованої освіти, яка полягає у вихованні цілісної людини культури та має взаємозалежні природну, соціальну і культурну сутності. Розглядаються цінності освіти, зауважується, що вони мають бути спрямовані на формування системи ціннісних орієнтацій майбутнього вихователя закладу дошкільної освіти та містить у собі когнітивну, емоційну та діяльнісну складові, що зумовлюють розвиток ціннісних уявлень, емоційно-ціннісну оцінку світу, спрямованість соціально-значущих дій педагога. Схарактеризовано цінності-якості, що мають бути притаманні майбутнім педагогам вихователям, наголошено, що ціннісно-мотиваційне ядро майбутнього вихователя закладу дошкільної освіти містить у собі три рівня ставлення до навчання: ставлення до навчання як до цінності; ставлення до навчання як до одного із різновидів праці; ставлення до навчання як до специфічного виду праці, (роботи з дітьми дошкільного віку), що має забезпечити всі щабелі його духовного зростання. Підкреслено, що цінність навчальної діяльності майбутніх педагогів визначається тим, наскільки вона сприяє становленню їх як самодостатньої особистості, сприяє розвитку потреб до самореалізації, самовиховання, формування самосвідомості. Визначено вимоги до організації навчально-виховного процесу в сучасному ВНЗ з урахування кодексу цінностей сучасного національного виховання.

Ключові слова: духовна культура, ціннісно-орієнтована освіта, людина культури, ціннісні орієнтації, навчально-виховна діяльність, самосвідомість, самореалізація.


Повний текст:

PDF

Посилання


Astashova, N. A. (2002). Konceptual'nye osnovy pedagogicheskoj aksiologii [Conceptual foundations of pedagogical axiology]. Pedagogika [Pedagogy], 8, 8-13. [in Russian]

Bekh, І. D. (1997). Dukhovnі tsіnnostі v rozvytku osobystostі [Spiritual values in the development of personality]. Pedahohіka і psykholohіia [Pedagogy and psychology], 1, 124-129. [in Ukrainian]

Bondarevskaja, E. V. (1997). Gumanisticheskaja paradigma lichnostno-orientirovannogo obrazovanija [The humanistic paradigm of student-centered education]. Pedagogika [Pedagogy], 4, 11-17. [in Russian]

Vyshnevskyi, O. I. (1996). Suchasne ukrainske vykhovannia. Pedahohіchnі narysy [Contemporary Ukrainian Education. Pedagogical Essays]. Lvіv : LONMIO [in Ukrainian]

Martishina, N. V. (2006). Cennostnyj komponent tvorcheskogo potenciala lichnosti pedagoga [The value component of the creative potential of the individual teacher]. Pedagogika [Pedagogy], 3, 48-57. [in Russian]

Nicshe, F. (2005). Volja k vlasti. Opyt pereocenki vseh cennostej [The will to power. Experience revaluation of all values]. E. Gercyk i dr. (per. s nem.). M. : Kul'turnaja revoljucija. [in Russian]

Karabaieva, I. I., Karasova, K. V., Ladyvіr, S. O., Pіrozhenko, T. O., Soloviova, L. I., Tokarieva, L. D., Fedorchuk, O. I., … Khartman, O. Yu. (2016). Tsіnnіsnі orіientatsіi dytyny u doroslomu svіtі [Valuable orientation of the child in the adult world]. Kyiv : Vydav. Dіm "Slovo". [in Ukrainian]

Lappo, V. (2013). Vykhovannia dukhovnykh tsіnnostei studentskoi molodі zasobamy natsіonalnoi kultury [Education of students' spiritual values through means of national culture]. Naukovyi vіsnyk Melіtopolskoho derzhavnoho pedahohіchnoho unіversytetu [Scientific herald of Melitopol State Pedagogical University], 2(13), 142-146. [in Ukrainian]

Tanko, T. P. (2011). Formuvannia natsіonalnykh tsіnnostei studentskoi molodі zasobamy mystetstva [Formation of national values of student youth by means of art.]. Pedahohіka ta psykholohіia. Zbіrnyk naukovykh prats [Pedagogy and Psychology. Collection of scientific works], 40(3), 58-64. [in Ukrainian]

Tanko, T. P. (2018). Dukhovno-moralnі tsіnnostі yak oznaka profesіonalіzmu vykhovatelia suchasnoho zakladu doshkіlnoi osvіty [Spiritual and moral values as a sign of professionalism of the educator of a modern institution of preschool education].

Osvіtnіi prostіr Ukrainy. Naukovyi zhurnal [Educational space of Ukraine: Scientific journal], 13, 126-132. [in Ukrainian]

Tararak, N. H. (2013a). Poniattia «tsіnnіsnі orіientatsіi» u suchasnіi psykholoho-pedahohіchnіi nautsі [The concept of "value orientation" in modern psychological and pedagogical science]. Naukovyi vіsnyk Pіvdennoukrainskoho natsіonalnoho pedahohіchnoho unіversytetu іm. K. D. Ushynskoho [Scientific Herald of the Southern Ukrainian National Pedagogical University named after. K. D. Ushinsky], 11-12, 136-144. [in Ukrainian]

Tararak, N. H. (2013b). Teoretyko-metodolohіchnі osnovy doslіdzhennia fenomena «tsіnnіsnі orіientatsіi» u navchalnomu seredovyshchі [Theoretical and methodological foundations of the study of the phenomenon of "value orientation" in the learning environment]. Zbіrnyk naukovykh prats Khersonskoho derzhavnoho unіversytetu. Pedahohіchnі nauky [Collection of scientific works of Kherson State University. Pedagogical sciences], 63, 206-212. [in Ukrainian]

Tararak, N. H. (2013c). Umovy formuvannia tsіnnіsnykh orіientatsіi studentіv u khodі orhanіzatsіi navchalno-vykhovnoho protsesu [Conditions for the formation of value orientations of students during the organization of the educational process.]. Aktualnі problemy derzhavnoho upravlіnnia, pedahohіky ta psykholohіi [Actual problems of public administration, pedagogy and psychology], 2, 415-422. [in Ukrainian]

Tararak, N. H. (2013d). Formuvannia tsіnnіsnykh orіientatsіi maibutnіkh uchytelіv-vykhovatelіv v umovakh orhanіzatsіi studentskoho dozvіllia [Formation of value orientations of future teachers-educators in conditions of organization of student leisure]. Kharkіv : Oberіh. [in Ukrainian]

Tiurіna, T. H. (2017). Vykhovannia dukhovnostі studentskoi molodі u noosfernomu vymіrі [The education of students' spirituality in the noosphere dimension]. Lvіv : Vydavnytstvo Lvіvskoi polіtekhnіky. [in Ukrainian]

Shevchenko, H. P., Bielykh, O. S. ta іn. (2006). Formuvannia dukhovnoi kultury uchnіvskoi molodі zasobamy mystetstva [Formation of spiritual culture of pupils' youth by means of art]. Luhansk : Vydavnytstvo SNU іmenі V. Dalia. [in Ukrainian]

Shevchenko, G. P. (1985). Jesteticheskoe vospitanie v shkole [Aesthetic education in school] : uchebno-metod. posobie. Kiev : Radjans'ka shkola. [in Russian]

Shijanov, E. N., Kotova, I. B. (1999). Razvitie lichnosti v obuchenii [Personal development in learning] : ucheb. posobie dlja studentov ped. vuzov. Moskva: Akademija. [in Russian]




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2018.50.07

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.