МЕТОДИКА І ОРГАНІЗАЦІЯ ДОСЛІДЖЕННЯ ЛІДЕРСЬКОГО ПОТЕНЦІАЛУ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

О. К. Безсонова

Анотація


У статті проведено теоретичну розвідку щодо визначення критеріїв, показників та  рівнів  сформованості  лідерського  потенціалу  дітей  старшого  дошкільного  віку. Доведено відсутність єдності думок науковців щодо формування набору критеріїв для оцінки  сформованості  лідерського  потенціалу.  Навпаки,  арсенал  критеріїв  та показників  досить  різноманітний (когнітивний,  діяльнісний,  комунікативний, рефлексивний, емоційно-ціннісний тощо). У більшості праць досліджується лідерський потенціал керівників установ, лідерів місцевого самоврядування, лідерів студентського активу,  державних  службовців  та  військових. Практично  відсутні  дослідження критеріїв  та  показників  сформованості  лідерського  потенціалу  дітей  старшого дошкільного  віку.  Визначено  критерії  та  показники  сформованості  лідерського потенціалу дітей старшого дошкільного віку: особистісний (широкий світогляд, базові особистісні  якості,  здатність  особистості  до  аналізу  результатів  діяльності  та подальшого формулювання перспектив), креативно-діяльнісний (прагнення лідерської позиції  у  дитячій  спільноті,  відчуття  новизни  та  креативний  підхід  до  діяльності, лідерська  поведінка),  комунікативний  (здатність  до  налагодження  комунікації, чутливість до емоцій своїх власних та оточення), соціальний (здатність до партнерської взаємодії  та  досягнення  взаєморозуміння,  адаптивність  поведінки). Визначено рівні розвитку лідерського  потенціалу  дітей  старшого  дошкільного  віку:  творчий, адаптивний,  елементарний.  На  основі  виокремлених  критеріїв  і  показників  надано змістовні характеристики рівнів.

Повний текст:

PDF

Посилання


Alfimov, D. (2014). Teoretyko-metodolohichni osnovy vykhovannya liders’kykh yakostey shkolyariv [Theoretical and methodological bases of education of leadership qualities of schoolchildren]. Humanizatsiya navchal’no-vykhovnoho protsesu [Humanization of the educational process], 14, 160-165. [in Ukrainian].

Bezsonova, O. K. (2020). Definitsiynyy analiz ponyattya "liders’kyy potentsial doshkil’nyka" [Definitional analysis of the concept of "leadership potential of the preschooler"]. Humanizatsiya navchal'no-vykhovnoho protsesu [Humanization of the educational process], 1, 17-25.DOI: https://doi.org/10.31865/2077-1827.1(99)2020.198089. [in Ukrainian].

Buryak, T. (2009). Suchasni pidkhody do liderstva [Modern approaches to leadership]. Kyiv: Naukova dumka. [in Ukrainian].

Volkivs'ka, D. A. (2016). Rozvytok liders'koho potentsialu students’koho aktyvu v universytets'komu seredovyshchi [Development of leadership potential of student assets in the university environment]. (Candidate’s thesis). Kyivskyi unіverstet іmenі Borysa Hrіnchenka, Kyiv. [in Ukrainian].

Havrysh, N., Bezsonova, O., Bezrukova, O., & Voronov, V. (2020). Lider zhyve u kozhnomu. Partsial’na prohrama dlya ZDO po formuvannyu liders'koho potentsialu ditey doshkil'noho viku [The leader lives in everyone. Partial program for ZDO on formation of leadership potential of preschool children]. Retrieved from: https://kids- program.mr-leader.com/sites/default/files/2.pdf. [in Ukrainian].

Havrysh, N., & Voronov, V. (2016). Azbuka lidera [The alphabet of the leader]. Kyiv: Slovo. [in Ukrainian].

Havrysh, N. (2017). Liderstvo – rysa aktyvnykh, abo yak i navishcho plekaty lideriv zmalku [Leadership is a trait of active, or how and why to nurture leaders from an early age]. Doshkil’ne vykhovannya [Preschool upbringing], 3, 2-6. [in Ukrainian].

Holoveshko, B. R. (2016). Teoretychne obgruntuvannya pedahohichnykh umov formuvannya liders’kykh yakostey maybutnikh fakhivtsiv z administratyvnoho menedzhmentu u vyshchykh navchal'nykh zakladakh [Theoretical substantiation of pedagogical conditions of formation of leadership qualities of future specialists in administrative

higher educational institutions]. Retrieved from: in management

https://www.vspu.edu.ua/faculty/imad/files/z/Z_47.pdf#page=138. [in Ukrainian].

Drach, I. I. (2015). Liderstvo i komandnist’ v upravlinni navchal'nym zakladom [Leadership and teamwork in the management of the educational institution]. ScienceRise, 2(1), 63-67. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/texc_2015_2(1)__13. [in Ukrainian].

Ivanova, V. (2014). Problema liderstva v kolektyvi ditey doshkil’noho viku [The problem of leadership in the team of preschool children]. Naukovyi vіsnyk Uzhhorodskoho natsіonalnoho unіversytetu. Serіia : Pedahohіka. Sotsіalna robota [Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series: Pedagogy. Social work], 38, 78-81. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuped_2014_32_28 [in Ukrainian].

Kalashnikova, S. A. (2010a). Aktual’nist’ liderstva v umovakh suchasnykh suspil’nykh transformatsiy ta yoho vplyv na profesiynu pidhotovku upravlintsiv [The relevance of leadership in modern social transformations and its impact on the training of managers]. Osvitolohichnyy dyskurs [Educological discourse], 1, 75-89. [in Ukrainian].

Kalashnikova, S. A. (2010b). Osvitnya paradyhma profesionalizatsiyi upravlinnya na zasadakh liderstva [Educational paradigm of professionalization of management on Retrieved from: of the basis leadership]. https://core.ac.uk/download/pdf/32308175.pdf. [in Ukrainian].

Klepko, S., & Lytvynyuk, L. (2012). Formuvannya liders’koyi kompetentnosti v shkoli: navchal'nyy posibnyk-dovidnyk [Formation of leadership competence in school: an initial guide]. Poltava: POIPPO. [in Ukrainian].

Kovi, S. R., Kovi, Sh., Samerz, M., & Khetch, D. K. (2016). Lider u meni. Formuvannya kul’tury liderstva u shkolakh svitu [I have a leader. Forming a culture of leadership in schools around the world]. Kyiv: Edipres Ukrayina. [in Ukrainian].

Krashchenko, Yu. P. (2011). Vykhovannya liders’kykh yakostey maybutnikh uchyteliv u Poltavs’komu molodizhnomu proekti "Shkola mistsevoho students’koho i samovryaduvannya "Lider maybutn’oho"" [Education of leadership qualities of future teachers in the Poltava youth project "School of local and student self-government the "Leader offuture""] Retrieved from: http://dspace.pnpu.edu.ua/bitstream/123456789/2551/1/Kraschenko.pdf. [in Ukrainian].

Lokoshko, L. A. (2008). Yak vyrostyty lidera [How to grow a leader]. Vykhovna robota v shkoli [Educational work at school], 12, 15-25. [in Ukrainian].

Lokshyn, V. S. (2013). Formuvannya liders’kykh yakostey maybutnikh menedzheriv sotsiokul’turnoyi diyal’nosti v konteksti protsesu modernizatsiyi vyshchoyi osvity [Formation of leadership qualities of future managers of socio-cultural activities in the context of the process of modernization of higher education]. Dukhovnist' osobystosti: metodolohiya, teoriya i praktyka [Spirituality of personality: methodology, theory and practice], 1(54), 109-120. [in Ukrainian].

Luhovyy, V., Kalashnikova, S., Slyusarenko, O., & Talanova, Zh. (2014). Avtonomiya ta liderstvo v yevropeys’komu prostori vyshchoyi osvity [Autonomy and leadership in the European Higher Education Area]. Vyshcha osvita Ukrayiny [Higher education in Ukraine], 1, 14-20. [in Ukrainian].

Marakhovs'ka, N. V. (2009). Pedahohichni umovy formuvannya liders’kykh yakostey maybutnikh uchyteliv u protsesi navchannya dystsyplin humanitarnoho tsyklu [Pedagogical conditions for the formation of leadership qualities of future teachers in teaching disciplines of the humanities]. Retrieved from:of the process

https://mydisser.com/dfiles/97792221.doc. [in Ukrainian].

Moroz, V. P. (2019). Liderstvo yak naukova problema [Leadership as a scientific problem]. Visnyk Luhans’koho natsional'noho universytetu imeni Tarasa Shevchenka [Bulletin of Shevchenko National University], 19(1).Luhansk Taras DOI: https://doi.org/10.12958/2227-2844-2019-1(324)-1-99-110. [in Ukrainian].

Nestulya, S. I. (2010). Liderstvo – neobkhidna umova i ob’yektyvna potreba v novykh realiyakh suchasnoho svitu [Leadership is a necessary condition and an objective need for the new realities of the modern world]. Naukovyi vіsnyk Poltavskoho unіversytetu ekonomіky і torhіvlі. Serіia : Ekonomіchnі nauky [Scientific Bulletin of Poltava University of Economics and Trade. Series: Economic Sciences], 4(2), 119-123. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvpusk_2010_4(2)__26. [in Ukrainian].

Petrochko, Zh. V. (2014). Sutnist’ i funktsional’na rol’ sotsial’noyi initsiatyvnosti u strukturi liderstva pidlitkiv [The essence and functional role of social initiative in the leadership structure of adolescents]. Teoretyko-metodychni problemy vykhovannya ditey ta uchnivs’koyi molodi [Theoretical and methodological problems of raising children and students], 18(2), 143-150. [in Ukrainian].

Pirozhenko, T., Khartman, O., Paliyenko, K., & Palenko, M. (2016). Metodychnyy posibnyk do partsial’noyi prohramy z rozvytku sotsial’nykh navychok efektyvnoyi vzayemodiyi ditey vid 4 do 6-7 rokiv "Vchymosya zhyty razom" [Methodical guide to the partial program for the development of social skills of effective interaction of children from 4 to 6-7 years"Learning to live together"].Retrieved from:

https://mon.gov.ua/storage/app/media/doshkilna/programi/1.pdf. [in Ukrainian].

Prykhod’ko, M. (2008). Uchnivs’ke samovryaduvannya v suchasnomu vymiri [Student self- government in the modern dimension]. Kharkiv: Osnova. [in Ukrainian].

Prokhorenko, T. H., Zborovs’ka, O. P., & Nosyryeva, H. A. (2008). Liderstvo yak forma samostverdzhennya osobystosti v maliy hrupi [Leadership as a form of self- affirmation in a small group]. Visnyk Mizhnarodnoho slov’yans'koho universytetu. Seriya: Sotsiolohichni nauky [Bulletin of the International Slavic University. Series: Sociological Sciences], 11(1), 8-13. [in Ukrainian].

Romanovs’kyy, O., & Reznik, S. (2017). Analiz rezul’tativ pedahohichnoho eksperymentu rozvytku liders’koho potentsialu u studentiv vyshchoho tekhnichnoho navchal’noho zakladu [Analysis of the results of the pedagogical experiment of leadership development in students of higher technical educational institution]. Universytety i

liderstvo [University and leadership], 1.Retrieved http://nbuv.gov.ua/UJRN/univlead_2017_1_10. [in Ukrainian].

Rotko, O. M. (2017). Diahnostyka rozvytku liders’kykh yakostey ditey molodshoho pidlitkovoho viku [Diagnosis of the development of leadership qualities of young adolescents]. U Problemy ta perspektyvy rozvytku osvity. Materialy III Mizhnarodnoyi naukovo-praktychnoyi konferentsiyi (m. L'viv, 30-31 bereznya 2017 roku) [Problems and prospects of education development. Proceedings of the III International Scientific and Practical Conference (Lviv, March 30-31, 2017)] (рр. 166-169). Kherson : Hel’vetyka. [in Ukrainian].

Sadokhina, K. S. (2010). Psykholoho-pedahohichni umovy formuvannya liders’kykh yakostey pidlitkiv [Psychological and pedagogical conditions for the formation of leadership qualities of adolescents]. Retrieved from: http://horizons.vpi.kpi.ua/index.php/2227-6246/article/download/161942/160924. [in Ukrainian].

Semenov, A. A. (2014). Vykhovannya liders’kykh yakostey u molodshykh shkolyariv zasobamy rukhlyvykh ihor (Avoref. dys. … kand. nauk) [Education of leadership qualities in junior schoolchildren by means of mobile games] (Extended abstract of candidate’s thesis). Retrieved from: content/uploads/Novuny/26.02.14/1.pdf. [in Ukrainian].

Skibits’ka, L. (2009). Liderstvo ta styl’ roboty menedzhera: navchal'nyy posibnyk [Leadership and managerial style: a textbook]. Kyiv: Tsentr uchbovoyi literatury. [in Ukrainian].

Suray, I. (2011). Elity v derzhavnomu upravlinni: fenomen liderstva [Elites in public administration: the phenomenon of leadership]. Visnyk Natsional’noyi Akademiyi Derzhavnoho upravlinnya pry Prezydentovi Ukrayiny [Bulletin of the National Academy of Public Administration under the President of Ukraine], 4, 70-77. [in Ukrainian].

Tatenko, V. (2006). Typolohiya liderstva [Typology of leadership]. Psykholoh [Psychologist], 34, 12-14. [in Ukrainian].

Tykhomyrova, O. (2009). Vykhovannya lidera [Education of a leader]. Shkil’nyy svit [School world], 8, 19-23. [in Ukrainian].

Shevchuk, L. M. (2016). Upravlins’ko-liders’ki zdibnosti molodshykh shkolyariv: sutnist’ ta spetsyfika [Management and leadership abilities of junior schoolchildren: essence and specifics]. Ukrainskyi pedahohіchnyi zhurnal [Ukrainian pedagogical journal], 4, 18- 23. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ukrpj_2016_4_5. [in Ukrainian].

Yahodinkova, V. (2009). Vykhovannya lideriv [Education of leaders]. Vykhovna robota v shkoli [Educational work at school], 10, 2-36. [in Ukrainian].

Yakhnin, Ya. K. (2010). Suchasni pidkhody do vykhovannya lidera [Education of leaders]. Kyiv: Naukova dumka. [in Ukrainian].

Yatsenko, O. M. (2016). Liders’ki yakosti v strukturi skladovykh kompetentnostey menedzheriv [Modern approaches to the education of a leader]. Molodyi vchenyi [Young Scientist] 6(33), 496 501. Retrieved from: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/34936. [in Ukrainian].

Balci, Ye. (2017). Coaching as a modern method of development of leadership potential in university. Universytety i liderstvo [Universities and leadership], 1. Retrived from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/univlead_2017_1_3.

Blank, W. (1995). The Natural Laws of Leadership. New York: AMACOM.




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2020.55.04

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.