ПЕРІОДИЗАЦІЯ РОЗВИТКУ ХУДОЖНЬОЇ ОСВІТИ В КИТАЙСЬКІЙ НАРОДНІЙ РЕСПУБЛІЦІ

Чжао Бейбей

Анотація


На зіставній основі проаналізовано різні підходи до періодизації становлення і розвитку системи освіти в Китайській Народній Республіці. З’ясовано, що дослідники обирають різні підстави для виокремлення періодів чи етапів. При цьому китайські вчені (Ван Гуанхуа, Ван Ци, Ду Яньянь, Чен Жуйлінь, Вен Канлін та інші) віддають перевагу опорі на суспільно-політичні індикатори, такі як поява нових нормативно-правових актів, важливі події суспільного життя, політичні трансформації. Водночас українські дослідники (Н. Джгун, Н. Котельнікова, Д. Перепадя та інші), а також вихованці української педагогічної школи Лу Шаньшань і Чжан Лун частіше спираються на власне освітологічні критерії: динаміку мети, принципів, змісту, форм і методів реалізації освітнього процесу, які, втім, безперечно, часто детермінуються саме суспільно-політичними процесами. На основі історичного огляду виокремлено сім етапів становлення й розвитку системи художньої освіти в Китаї як невід’ємної складової системи освіти в цілому: 1949–1956 рр. – становлення художньої освіти в умовах соціалістичних перетворень за радянським зразком; 1957–1965 рр. – емансипація від впливу радянської системи художньої освіти та розвиток в умовах всеосяжного соціалістичного будівництва; 1966–1976 рр. – руйнація в роки «культурної революції»; 1977–1984 рр. – відродження після «культурної революції»; 1985– 1998 рр. – докорінна модернізація на засадах принципу відкритості; 1999–2009 рр. – розбудова відкритої системи неперервної художньої освіти; 2010 р. – наш час – інноваційний розвиток на основі цифровізації та широкої інтеграції. Перс перспективи подальших досліджень убачаються в детальному вивченні особливостей мети, завдань і змісту художньої освіти в КНР на кожному з виокремлених етапів її розвитку, а також з виявленні провідних чинників і тенденцій такого розвитку.

Ключові слова


освіта, художня освіта, становлення, розвиток, періодизація, етапи, мистецтво, образотворче мистецтво, Китайська Народна Республіка

Повний текст:

PDF

Посилання


Boenko, M. A. (2006). Stanovlenie i sovremennoe sostojanie sistemy professional'nogo pedagogicheskogo obrazovanija v Kitae [Formation and current state of the system of professional teacher education in China] [Neopubl. dissertacija kandidata pedagogicheskih nauk]. Novosibirskij gosudarstvennyj pedagogicheskij universitet. [in Russian]

Van, Guanhua. (1998). Osnovnye tendencii razvitija narodnogo obrazovanija Kitaja posle revoljucii 1949 goda [The main trends in the development of public education in China after the revolution of 1949]. [Neopubl. dissertacija kandidata pedagogicheskih nauk]. Kazan'. [in Russian]

Van, Ci. (2012). Stanovlenie i razvitie gosudarstvenno-obshhestvennoj sistemy obespechenija kachestva vysshego obrazovanija [Formation and development of the state-public system for ensuring the quality of higher education]. [Neopubl. avtoreferat dissertacii kandidata pedagogicheskih nauk]. Zabajkal'skij gosudarstvennyj gumanitarno-pedagogicheskij universitet im. N. G. Chernyshevskogo. [in Russian]

Dzhhun, N. M. (2012). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv do vykhovnoi roboty v universytetakh Kytaiskoi Narodnoi Respubliky [Training of future teachers for educational work in universities of the People's Republic of China]. [Neopubl. dysertatsiia kandydata pedahohichnykh nauk]. Kharkivskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni H. S. Skovorody. [in Ukrainian]

Du, Jan'jan'. (2004). Razvitie vysshego pedagogicheskogo obrazovanija v Kitae [The Development of Higher Teacher Education in China]. [Neopubl. dissertacija kandidata pedagogicheskih nauk]. Rossijskij gosudarstvennіj pedagogicheskij universitet imeni A. I. Gercena. [in Russian]

Kotelnikova, N. (2010). Periodyzatsiia istorii rozvytku pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity v KNR [Periodization of the history of postgraduate pedagogical education in China]. Istoryko-pedahohichnyi almanakh [Historical and pedagogical almanac], 1, 66–71. [in Ukrainian]

Kotelnikova, N. (2011). Periodyzatsiia istorii rozvytku pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity v KNR [Periodization of the history of postgraduate pedagogical education in China]. Istoryko-pedahohichnyi almanakh [Historical and pedagogical almanac], 2, 78–22. [in Ukrainian]

Lu, Shanshan. (2012). Pidhotovka vchyteliv pochatkovoi shkoly v Kytaiskii Narodnii Respublitsi [Training primary school teachers in the Chinese People’s Republic]. [Neopubl. dysertatsiia kandydata pedahohichnykh nauk]. Kharkivskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni H. S. Skovorody. [in Ukrainian]

Mykhailychenko, O. V., & Shrestkha, O. O. (1996). Systema osvity u suchasnomu Kytai [The education system in modern China]. Kyivskyi derzhavnyi linhvistychnyi universytet; Instytut Skhid-Zakhid. [in Ukrainian]

Perepadia, D. O. (2015). Pedahohichna pidtrymka obdarovanykh ditei u Kytai [The pedagogical support of gifted children in China]. [Neopubl. avtoreferat dysertatsii kandydata pedahohichnykh nauk]. Skhidnoukrainskyi nats. un-t im. Volodymyra Dalia. [in Ukrainian]

Zhang, Long. (2017). Osobystisno-profesiinyi rozvytok uchyteliv u systemi bezperervnoi pedahohichnoi osvity Kytaiskoi Narodnoi Respubliky [Personal and professional development of teachers in the continuous pedagogical education system of the People’s Republic of China]. [Neopubl. avtoreferat dysertatsii kandydata pedahohichnykh nauk]. DVNZ "Donbaskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet" (Sloviansk). [in Ukrainian]

CCP Central Committee & State Council of the PRC. (1985, May 29). On the reform of the education system: Resolution. Zhenmin Zhibao. [in Ukrainian]

Chen Juilin. (2020). The banner of times and the monument of history: A summary of Chinese fine arts education over the past 70 years. Art Magazine, 1. [in Chinese]

Chen Yigang. (2003). The Unconscious State: Reflections on the Development and Current Situation of China's Art Education System. Art Exploration, 3. [in Chinese]

Cui Yi. (2010). The development of art education in China today and its pros and cons. Art Grand View, 6. [in Chinese]

Zhai Jie. (2010). Reflections on the current situation of teaching in the mainstream subjects of art education in China. Beauty and the Times (Ch. 2), 6. [in Chinese]

Jin Dan. (2003). On the Transformation of Chinese Art Education Objectives and Curriculum in the 20th Century. Beauty and the Times, 12. [in Chinese]

Li Jing. (2014). Reflections on Chinese art education. Yalu River (Second Half Moon Edition), 3. [in Chinese]

Liu Yang. (2011). A brief analysis of the differences between Chinese and Western art education in the early period of the Republic of China. Popular literature, 12. [in Chinese]

Quan Quan. (2007). Art Education in China: Forward on the Cornerstone of History. Journal of Hunan Agricultural University (Social Science Edition. Quality Education Research), 3. [in Chinese]

Shi Jianhua, & Wang Dongfang. (2007) A brief discussion on the difference between Chinese art education and developed countries in the world: taking Germany as an example. Art education, 11. [in Chinese]

Wang Tian. (1998). Research on Chinese Art Education in the 21st Century. Chinese art education, 1. [in Chinese]

Wang Yajie. (2011). A Preliminary Study on the Evolution of the Purpose of Chinese Art Education in the Early 20th Century. Shaanxi Normal University. [in Chinese]

Wen Kangling. (2019). A Brief Discussion on Chinese Art Education in the Early 20th Century. Tomorrow's Fashion, 13. [in Chinese]

Xu Yingzhi. (2007). The Historical Development of Chinese and Western Academy of Fine Arts and the Current Situation of China's Higher Art Education. Nanjing Normal University. [in Chinese]

Yang Jing. (2009). Reflections on Folk Art's Participation in Chinese Art Education Structure. Old district construction, 24. [in Chinese]

Zheng Qi, & Chen Yunhai. (2005). Some Thoughts on Chinese Art Education. Journal of Nanjing University of the Arts (Art and Design Edition), 2. [in Chinese].




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2021.56.05

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.