ПОНЯТТЯ ПРО ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ЗАСТОСУВАННЯ ГРАНТІВ І ЗДІЙСНЕННЯ ФАНДРАЙЗИНГОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ДЛЯ УКРАЇНСЬКИХ НАУКОВЦІВ У СФЕРІ ПЕДАГОГІКИ
Анотація
Актуальність навчання грантовій і фандрайзинговій діяльності, її здійснення для науковців нашої країни пов’язана з політикою євроінтеграції України і вимогами академічної мобільності до науковців, міжнародної співпраці, інтеграції наукових досягнень у світове наукове співтовариство, що вимагає компетентного використання цих інструментів забезпечення наукової діяльності науковцями України. Зазначимо, що їх ніколи цьому не навчали у закладах вищої освіти і це не було предметом підвищення їхньої кваліфікації. Як і не було предметом узагальнення в теоретичному аспекті досвіду різних країн та організацій. Тому виникає питання про теоретико-методичні основи навчання і здійснення такої діяльності, що і є метою даного дослідження. Методами дослідження є: теоретичний аналіз джерел, узагальнення досвіду, синтез, моделювання, конкретизація тощо. Науковою новизною статті є визначення грантів і фандрайзингової діяльності на основі виявлених теоретико-методичних основ її здійснення, а саме: фандрайзинг визначено, як професійну діяльність науковця щодо мобілізації фінансових та інших ресурсів з різноманітних джерел для реалізації соціально значущих і науково-дослідних неприбуткових проєктів, яка вимагає спеціальних знань та навичок фандрайзера, що можуть вплинути на прийняття позитивного рішення донора; гранти – це грошові або інші засоби, що надаються як громадянам, так і іноземцям міжнародними організаціями для проведення наукових досліджень, підготовки кадрів, підвищення кваліфікації та інших цілей за певних умов, що надаються безпосередньо грантодавцями. З’ясовано, що грантова і фандрайзингова діяльність є актуальними для професійного розвитку науковців, вона має спільні теоретичні основи між собою і з теоретично-методичними основами науково-педагогічної діяльності, з основами інших сфер наукового пізнання. Діяльність у сфері грантів і фандрайзингу для науковців має свої особливості для педагогів, що пов’язано з об’єктами пізнання – людьми і накладає додаткові вимоги і потребує певних ресурсів для здійснення. Основними теоретико-методологічними основами грантової і фандрайзингової діяльності в сфері педагогіки є: гуманістична філософія, гносеологічний, прагматичний, гендерний, порівняльний, історичний, політичний, компетентнісний, ресурсний, мотиваційний, організаційний, особистісний, середовищний, соціо-особистісно-діяльнісний підходи, теорія прав людини і розвитку, які визначають мету, принципи, зміст і особливості здійснення наукової діяльності в педагогіці на основі грантів і фандрайзингу. Перспективами подальших досліджень є розробка робочої програми навчальної дисципліни з цієї тематики для здобувачів другого магістерського рівня вищої освіти.
Ключові слова: грант, фандрайзингова діяльність, теоретичні і методологічні основи, наукові підходи, науково-педагогічна діяльність.
Повний текст:
PDFПосилання
Cherniavska, O. V., Sokolova, A. M. (2013). Fandraizynh: navchalnyi posibnyk [Fundraising: a textbook]. Kyiv: Alerta [in Ukrainian].
Duglas, Dzh. Aleksander, Karlso, Dzh. Kristina (2013). Osnovnye printsipy fandreyzinga [Basic principles of fundraising]. Kyiv: Balance Business Books [in Russian].
Hranty dlia naukovykh doslidzhen v Yevropi [Grants for research in Europe]. Retrieved from: https://osvita.ua/abroad/higher_school/scholarships/37359/ [in Ukrainian].
Kalnytska, K. O. (1998). Teoriia motyvatsii Maslou [Maslow's theory of motivation]. Praktychna psykholohiia ta sotsialna robota, 3. 36-38 [in Ukrainian].
Katsimitsis, М. (2016). Research Funding at European Universities. Отримано з: https://www.topuniversities.com/student-info/student-finance/research-funding-european-universities [in English].
Kravtsova, V., Reshetniak, O. (2019). Osoblyvosti orhanizatsii naukovoi diialnosti v krainakh YeS ta Ukraini [Features of the organization of scientific activity in the EU and Ukraine]. Business Inform, 7 (498). 122-137 [in Ukrainian].
doi: 10.32983/2222-4459-2019-7-122-137
Kremen, V. H. (E d.). (2003). Istoriia filosofii [History of philosophy]. Kharkiv: Prand [in Ukrainian].
Lipskiy, I. A. (2004). Sotsial'naya pedagogika. Metodologicheskiy analiz: uchebnoe posobie [Social Pedagogy. Methodological Analysis: A Study Guide]. Moskva: TTs SFERA [in Russian].
Litkevych, A. (2017) Fandraizynh yak skladova chastyna resursnoho zabezpechennia konkurentnospromozhnosti zakladu zahalnoi serednoi osvity [Fundraising as an integral part of resource support for the competitiveness of general secondary education]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh, 66.108-112 [in Ukrainian].
Natsionalnyi Tempus / Erazmus +ofis v Ukraini [National Tempus / Erasmus + office in Ukraine]. Retrieved from: http://www.tempus.org.ua [in Ukrainian].
Podatkovyi kodeks Ukrainy: redaktsiia vid 01.01.2022 r. [Tax Code of Ukraine: version of 01.01.2022]. Retrieved from: https://buhgalter911.com/uk/normativnaya-baza/nalogovyi-kodeks/ [in Ukrainian].
Rybalko, L. S., Kalina, K. Ye. (2020). Prezentatsiia kursu «Fandraizynhova diialnist v osviti» [Presentation of the course "Fundraising activities in education"]. Retrieved from: http://smc.hnpu.edu.ua/files/Rozklad_2020_2021/Prezentacii/Frandaizengova_dialnist_v_osviti.pdf [in Ukrainian].
Sokolovska, V. V. (2015). Sutnist ta perspektyvy rozvytku v Ukraini fandraizynhu [The essence and prospects of fundraising development in Ukraine]. Efektyvna ekonomika, 9. Retrieved from: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4453 [in Ukrainian].
Trubavina, I. M. (2009). Teoretyko-metodychni osnovy sotsialno-pedahohichnoi roboty z simieiu. (Dys. dokt ped. nauk) [Theoretical and methodological bases of social and pedagogical work with the family]. (Thesis for a Degree Doctor of Pedagogical Science). Luhanskyi natsionalnyi universytet imeni Tarasa Shevchenka, Luhansk [in Ukrainian].
DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2022.58.12
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.