ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА ПЕРЕВІРКА МОДЕЛІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ НА ЗАСАДАХ ПОРІВНЯЛЬНОЇ ЕТНОПЕДАГОГІКИ

К. А. Юр’єва

Анотація


Експериментально  перевірено  модель  професійної  підготовки  майбутніх учителів початкової школи на засадах порівняльної етнопедагогіки і педагогічні умови її  реалізації,  до  яких  віднесено:  1) конструювання змісту  етнопедагогічної  підготовки на основі порівняльно-зіставного ознайомлення майбутніх учителів початкових класів з традиційною  педагогічною  культурою  різних  народів  і  його  реалізації  в  процесі вивчення курсу порівняльної етнопедагогіки та інтеграції до програм інших дисциплін навчального  плану  підготовки  фахівців  початкової  освіти,  педагогічних  практик, позанавчальної  та  науково-дослідної  діяльності  студентів;  2) добір  та  реалізацію широкого  спектра  інноваційних  форм,  методів  і  прийомів  роботи:  інтерактивних, тренінгових, гейміфікаційних, проектних, спрямованих на комплексне формування всіх складників готовності майбутніх учителів початкової школи до професійної діяльності в  умовах  етнокультурного  різноманіття  сучасного  суспільства  –  особистісно-психологічного,  когнітивного,  процесуально-діяльнісного;  3) створення  в педагогічному  виші  освітнього  середовища  міжкультурного  спілкування,  організації взаємодії студентів, науковців, освітян, громадських організацій національних меншин  з метою дослідження традицій виховання в різних культурах і творчого використання народнопедагогічного досвіду в освітньому процесі сучасних навчальних закладів. Аналіз  результатів  експериментального  дослідження  засвідчив  дієвість виявлених  педагогічних  умов  та  уможливив  висновок,  що  найбільш  ефективною  є комплексна реалізація одночасно всіх трьох педагогічних умов.

Ключові  слова:  майбутній  учитель  початкової  школи,  професійна  підготовка, порівняльна етнопедагогіка, модель, готовність, професійна діяльність, етнокультурне різноманіття, засади, педагогічні умови.

 

There  have  been  experimentally  verified  model  of  future  primary  school  teachers’ professional  preparation  on  the grounds  of  comparative  ethnic  pedagogics  and  pedagogical conditions  of  its  implementation,  to  which  there  have  been  reffered:  1) constructing  the contents  of  the  ethnic-pedagogical  preparation  on  the  basis  of  comparative-contrastive acquaintance  of  future  primary  school  teachers  with  cultures  of  different  peoples  and  their realization  in  the  process  of  studying  the  course  of  comparative  ethnic  pedagogics  and integration into the program of other subjects of the curriculum for preparation of specialists in  primary  school  education,  pedagogical  practices,  extra-school  and  scientific-research activities  of  students;  2)  selection  and  realization  of  a  wide  range  of  innovational  forms, methods  and  techniques:  interactive,  training,  gamificational,  project,  directed  on  to  the complex  formation  of  all  readiness  components  of  future  primary  school  teachers  for professional activity in the terms of ethnic cultural diversity of the modern society – personal-psychological, cognitive, processional-active; 3) creation of an educational environment for intercultural  communication  in  a  pedagogical  university,  organization  of  interaction  of students, scientists, educationalists, public organizations of national minorities with the aim of researching of educational traditions in different cultures and creative use of folk pedagogical experience in the educational process in the modern educational establishments. The  experimental  research  results  analysis  has  proved  efficiency  of  the  revealed pedagogical  conditions  and  made  possible  the  conclusion  that  the  most  efficient  one  is  the complex simultaneous realization of all three pedagogical conditions.

Key  words:  a  future  primary  school  teacher,  professional  preparation,  comparative ethnic-pedagogical model, readiness, professional activity, ethnic cultural diversity, grounds, pedagogical conditions.

Повний текст:

PDF

Посилання


Від співпраці до примирення : посібник для лідерів громадянського суспільства / під заг. ред. О. К. Смірнова ; автори-упорядники: М. А. Араджионі, І. В. Брунова-Калісецька, А. І. Гусєв, І. Г. Терещенко. – К. : Золоті ворота, 2015. – 207 с.

Концепція національно-патріотичного виховання дітей та молоді [Електронний ресурс] // Про затвердження Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді, Заходів щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді та методичних рекомендацій щодо національно-патріотичного виховання у загальноосвітніх навчальних закладах : Наказ МОН України від 16.06.2015 № 641 / МОН України. – Режим доступу : http://old.mon.gov.ua/ua/about-ministry/normative/4068-

На пути к толерантному сознанию / Солдатова Г. У., Шайгерова Л. А., Шарова О. Д. и др.; отв. ред. А. Г. Асмолов. – М. : Смысл, 2000. – 255 с.

Полікультуріка: як організувати виховання міжкультурної толерантності у школі та позашкільній діяльнсті : навч.-метод. посіб. / автори-упорядники А. Ленчовська, К. Крейдерман, М. Грінберг. – К. : ТОВ «Майстерня книги», 2010. – 344 с.

Пот’є Л. Жива бібліотека «Ініціативи Розмаїття» : посібник для організаторів / Луа Пот’є. – К. : ТОВ «Інжиніринг», 2010. – 20 с.

Потапова В. Как организовать дискуссию по фильму? : метод. реком. – Изд. второе, доп. / Валентина Потапова, Ольга Скрипник ; Информационно-исследовательский центр «Интеграция и развитие». – К. : ФОП «Рябоконь», 2013. – 98 с.

Юр’єва К. А. Дослідження готовності вчителів початкових класів до роботи в умовах поліетнічного соціуму / К. А. Юр’єва // Гуманізація навчально-виховного процесу : зб. наук. праць. / за заг. ред. проф. В. І. Сипченка. – Слов’янськ : СДПУ, 2009. – Вип. ХLV – С. 145–150.

Юр’єва К. А. Інтерактивні технології в етнопедагогічний підготовці майбутніх учителів / К. А. Юр’єва // Психолого-педагогічні проблеми сільської школи : зб. наук. праць Уманського держ. пед. ун-ту імені Павла Тичини / [ред. кол. : Н. С. Побірченко (гол. ред.) та інші]. – Умань : ПП Жовтий, 2011. – Вип. 36. – С. 154-161.

Юр’єва К. А. Кваліметрична модель результативності етнопедагогічної підготовки майбутніх учителів початкових класів / К. А. Юр’єва // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. – Сер. 17. Теорія і практика навчання та виховання : зб. наук. праць / ред. кол. : В. І. Бондар (відповід. ред.) та ін. – К. : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2009. – Вип. 13. – С. 214–220.

Юр’єва К. А. Культурно-освітнє середовище педагогічного університету як чинник особистісно-професійного становлення майбутнього вчителя / К. А. Юр’єва // Проблеми сучасної педагогічної освіти. – Сер.: Педагогіка і психологія : зб. статей / ред. кол. : О. В. Глузман, М. Я. Ігнатенко та ін. – Ялта : РВВ КГУ, 2008. – Вип. 20, ч. 1. – С. 28–34.

Юр’єва К. А. Мета й завдання етнопедагогічної підготовки вчителів початкових класів / К. А. Юр’єва // Засоби навчальної та науково-дослідної роботи : зб. наук. праць / за заг. ред. : проф. В. І. Євдокимова і проф. О. М. Микитюка. – Харків : Видавець Прокопенко Г.Є., 2005. – Вип. 23. – С. 145–152.

Юр’єва К. А. Методологічні засади конструювання змісту етнопедагогічної підготовки майбутніх учителів початкових класів / К. А. Юр’єва // Підвищення готовності майбутніх фахівців до інноваційної діяльності : Проблеми сучасності: культура, мистецтво, педагогіка : зб. наук. праць. – Харків-Луганськ : СтильІздат, 2005. – С. 240–249.

Юр’єва К. А. Модель професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи на засадах порівняльної етнопедагогіки / К. А. Юр’єва // Засоби навчальної та науково-дослідної роботи : зб. наук. праць / редкол. : І. Ф. Прокопенко та ін. – Харків : ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2016. – Вип. 46. – С. 115–129.

Юр’єва К. А. Теоретичні аспекти визначення критеріїв готовності вчителів до роботи в умовах полікультурності / К. А. Юр’єва // Педагогічні основи навчально-виховного процесу у вищих закладах освіти України : зб. наук. праць. Т. 2. Проблеми сучасності: культура, мистецтво, педагогіка. – Харків–Луганськ : Стиль-Іздат, 2004. – С. 214–223.

Юрьева Е. А. Инновационные аспекты подготовки студентов к профессиональной деятельности в условиях этнокультурного разнообразия современного общества / Е. А. Юрьева // Kvalifikбcia pre budъcnosť / Editori: PhDr. Daniela Hrehovб, PhD. Anna Jenčovб. – Košicе : Technickб univerzita v Košiciach, 2014 – S. 284–291.

Юрьева Е. А. Интерактивные технологии подготовки будущих учителей к профессиональной деятельности в полиэтническом обществе / Е. А. Юрьева // Предупреждение насильственных конфликтов в мультикультурных сообществах и формирование культуры мира : сб. науч. трудов / ред.-сост. : М. А. Араджиони, И. В. Брунова-Калисецкая ; Крымское отд. Ин-та востоковедения им. А. Е. Крымского НАН Украины. – К. : ЧП «Золоті Ворота», 2011. – С. 327–333.

Yuryeva K. A. Promising strategies development of education in ethnic and cultural diversity of modern Ukrainian society / K. A. Yuryeva, O. V. Voronenko // Засоби навчальної та науково-дослідної роботи : зб. наук. праць / редкол. : І. Ф. Прокопенко та ін. – Харків : ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2015. – Вип. 45. – С. 128–149.

REFERENCES

Vid spivpratsi do prymyrennya : posibnyk dlya lideriv hromadyans'koho suspil'stva [From co-operation to reconciliation: a guide for civil society leaders] / pid zah. red. O. K. Smirnova ; avtory-uporyadnyky: M. A. Aradzhyoni, I. V. Brunova-Kalisets'ka, A. I. Husyev, I. H. Tereshchenko. – K. : Zoloti vorota, 2015. – 207 s.

Kontseptsiya natsional'no-patriotychnoho vykhovannya ditey ta molodi [The concept of national patriotic education of children and youth] [Elektronnyy resurs] // Pro zatverdzhennya Kontseptsiyi natsional'no-patriotychnoho vykhovannya ditey i molodi, Zakhodiv shchodo realizatsiyi Kontseptsiyi natsional'no-patriotychnoho vykhovannya ditey i molodi ta metodychnykh rekomendatsiy shchodo natsional'no-patriotychnoho vykhovannya u zahal'noosvitnikh navchal'nykh zakladakh : Nakaz MON Ukrayiny vid 16.06.2015 # 641 / MON Ukrayiny. – Rezhym dostupu : http://old.mon.gov.ua/ua/about-ministry/normative/4068-

Na puti k tolerantnomu soznaniju [Towards a Tolerant Consciousness] / Soldatova G. U., Shajgerova L. A., Sharova O. D. i dr.; otv. red. A. G. Asmolov. – M. : Smysl, 2000. – 255 s.

Polikul'turika: yak orhanizuvaty vykhovannya mizhkul'turnoyi tolerantnosti u shkoli ta pozashkil'niy diyal'nsti [Polikulturika: how to organize intercultural tolerance education in school and extracurricular diyalnsti] : navch.-metod. posib. / avtory-uporyadnyky A. Lenchovs'ka, K. Kreyderman, M. Hrinberh. – K. : TOV «Maysternya knyhy», 2010. – 344 s.

Pot"ye L. Zhyva biblioteka «Initsiatyvy Rozmayittya» [Living Library of the “Diversity Initiativeˮ]: posibnyk dlya orhanizatoriv / Lua Pot"ye. – K. : TOV «Inzhynirynh», 2010. – 20 s.

Potapova V. Kak organizovat' diskussiju po fil'mu? [How to organize a discussion on the film?] : metod. rekom. – Izd. vtoroe, dop. / Valentina Potapova, Ol'ga Skripnik ; Informacionno-issledovatel'skij centr «Integracija i razvitie». – K. : FOP «Rjabokon'», 2013. – 98 s.

Yuryeva K. A. Doslidzhennya hotovnosti vchyteliv pochatkovykh klasiv do roboty v umovakh polietnichnoho sotsiumu [Research readiness primary school teachers to work in a multi-ethnic society] / K. A. Yuryeva // Humanizatsiya navchal'no-vykhovnoho protsesu : zb. nauk. prats'. / za zah. red. prof. V. I. Sypchenka. – Slov"yans'k : SDPU, 2009. – Vyp. KhLV – S. 145–150.

Yuryeva K. A. Interaktyvni tekhnolohiyi v etnopedahohichnyy pidhotovtsi maybutnikh uchyteliv [Interactive technologies in ethnopedagogical preparation of future teachers] / K. A. Yuryeva // Psykholoho-pedahohichni problemy sil's'koyi shkoly : zb. nauk. prats' Umans'koho derzh. ped. un-tu imeni Pavla Tychyny / [red. kol. : N. S. Pobirchenko (hol. red.) ta inshi]. – Uman' : PP Zhovtyy, 2011. – Vyp. 36. – S. 154–161.

Yuryeva K. A. Kul'turno-osvitnye seredovyshche pedahohichnoho universytetu yak chynnyk osobystisno-profesiynoho stanovlennya maybutn'oho vchytelya [Cultural and educational environment of the pedagogical university as a factor of personality-professional formation of the future teacher] / K. A. Yuryeva // Problemy suchasnoyi pedahohichnoyi osvity. – Ser.: Pedahohika i psykholohiya : zb. statey / red. kol. : O. V. Hluzman, M. Ya. Ihnatenko ta in. – Yalta : RVV K•HU, 2008. – Vyp. 20, ch. 1. – S. 28–34.

Yuryeva K. A. Kvalimetrychna model' rezul'tatyvnosti etnopedahohichnoyi pidhotovky maybutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv [Qualimetric model of the effectiveness of future primary school teachers ethnopedagogical training] / K. A. Yuryeva // Naukovyy chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. – Ser. 17. Teoriya i praktyka navchannya ta vykhovannya : zb. nauk. prats' / red. kol. : V. I. Bondar (vidpovid. red.) ta in. – K. : Vyd vo NPU imeni M. P. Drahomanova, 2009. – Vyp. 13. – S. 214–220.

Yuryeva K. A. Meta y zavdannya etnopedahohichnoyi pidhotovky vchyteliv pochatkovykh klasiv [The purpose and objectives etnopedahohichnoyi training of primary school teachers] / K. A. Yuryeva // Zasoby navchal'noyi ta naukovo-doslidnoyi roboty : zb. nauk. prats' / za zah. red. : prof. V. I. Yevdokymova i prof. O. M. Mykytyuka. – Kharkiv : Vydavets' Prokopenko H. Ye., 2005. – Vyp. 23. – S. 145–152.

Yuryeva K. A. Metodolohichni zasady konstruyuvannya zmistu etnopedahohichnoyi pidhotovky maybutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv [Methodological principles of constructing the content of ethnopedagogical training for primary school future teachers] / K. A. Yuryeva // Pidvyshchennya hotovnosti maybutnikh fakhivtsiv do innovatsiynoyi diyal'nosti : Problemy suchasnosti: kul'tura, mystetstvo, pedahohika : zb. nauk. prats'. – Kharkiv-Luhans'k : Styl'Izdat, 2005. – S. 240–249.

Yuryeva K. A. Model' profesiynoyi pidhotovky maybutnikh uchyteliv pochatkovoyi shkoly na zasadakh porivnyal'noyi etnopedahohiky [Model of future primary school teacher's vocational training on the grounds of comparative ethnic pedagogy] / K. A. Yuryeva // Zasoby navchal'noyi ta naukovo-doslidnoyi roboty : zb. nauk. prats' / redkol. : I. F. Prokopenko ta in. – Kharkiv : KhNPU imeni H. S. Skovorody, 2016. – Vyp. 46. – S. 115-129.

Yuryeva K. A. Teoretychni aspekty vyznachennya kryteriyiv hotovnosti vchyteliv do roboty v umovakh polikul'turnosti [Theoretical aspects of determining criteria for teachers' readiness to work in conditions of multiculturalism] / K. A. Yuryeva // Pedahohichni osnovy navchal'no-vykhovnoho protsesu u vyshchykh zakladakh osvity Ukrayiny : zb. nauk. prats'. T. 2. Problemy suchasnosti: kul'tura, mystetstvo, pedahohika. – Kharkiv–Luhans'k : Styl'-Izdat, 2004. – S. 214–223.

Yuryeva K. A. Innovacionnye aspekty podgotovki studentov k professional'noj dejatel'nosti v uslovijah jetnokul'turnogo raznoobrazija sovremennogo obshhestva [Innovative aspects of preparing students for professional work in the conditions of the modern society ethno-cultural diversity] / E. A. Yuryeva // Kvalifikбcia pre budъcnosť / Editori: PhDr. Daniela Hrehovб, PhD. Anna Jenčovб. – Košicе : Technickб univerzita v Košiciach, 2014 – S. 284-291.

Yuryeva K. A. Interaktivnye tehnologii podgotovki budushhih uchitelej k professional'noj dejatel'nosti v polijetnicheskom obshhestve [Interactive technologies for training future teachers for professional work in a multi-ethnic society] / E. A. Yuryeva // Preduprezhdenie nasil'stvennyh konfliktov v mul'tikul'turnyh soobshhestvah i formirovanie kul'tury mira : sb. nauch. trudov / red.-sost. : M. A. Aradzhioni, I. V. Brunova-Kaliseckaja ; Krymskoe otd. In-ta vostokovedenija im. A. E. Krymskogo NAN Ukrainy. – K. : ChP «Zolotі Vorota», 2011. – S. 327–333.

Yuryeva K. A. Promising strategies development of education in ethnic and cultural diversity of modern Ukrainian society / K. A. Yuryeva, O. V. Voronenko // Zasoby navchal'noyi ta naukovo-doslidnoyi roboty : zb. nauk. prats' / redkol. : I. F. Prokopenko ta in. – Kharkiv : KhNPU imeni H. S. Skovorody, 2015. – Vyp. 45. – S. 128–149.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.82134

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.