ДО ПИТАННЯ ПЕРІОДИЗАЦІЇ СТАНОВЛЕННЯ СИСТЕМИ ОСОБИСТІСНО-ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ ВЧИТЕЛІВ У КИТАЙСЬКІЙ НАРОДНІЙ РЕСПУБЛІЦІ

Чжан Лун

Анотація


Здійснено зіставний аналіз різних підходів китайських і вітчизняних дослідників до  періодизації  розвитку  системи  освіти  Китайської  Народної  Республіки.  Для виявлення  етапів  ґенези  мети,  теорії  і  практики  особистісно-професійного  розвитку вчителів  за  основу  обрано  періодизацію,  що  складається  з  п’яти  періодів:  (І)  1949–1956 –  підготовка  в  найкоротші  терміни  значної  кількості  педагогічних  кадрів  →  (ІІ) 1957–1965  –  підвищення  професійної  компетенції  викладачів  для  виконання  завдань всеосяжного  соціалістичного  будівництва  →  (ІІІ)  1966–1976  –  виховання  кадрів,  які підтримують  Комуністичну  партію  та  соціалістичну  ідеологію  →  (ІV)  1977–1984  – відродження  армії  китайських  викладачів  та  відновлення  високого  престижу педагогічної  роботи  →  (V)  1985–1998  –  інтенсифікація  підготовки  вчителів,  здатних виховувати «будівельників соціалізму» та підвищити «якісні характеристики китайської нації»  →  (VІ)  1999  –  наш  час  –  особистісно-професійний  розвиток  компетентного педагога-дослідника,  здатного  навчатися  упродовж  життя.  Для  обґрунтування періодизації застосовано не тільки соціально-політичні чинники, але й суто педагогічні критерії. 

Ключові  слова:  освіта,  неперервна  педагогічна  освіта,  періодизація,  вчителі, особистісно-професійний розвиток, Китайська Народна Республіка.

Done contrastive analysis Chinese and local researchers to periodization the education system  of  China  development  different  approaches.  To  identify  the  theory  and  practice teachers personal and professional development genesis stages was elected periodization on the basis of five periods: short term preparation of a great number of pedagogical personnel (1949–1956) → increasing of the professional competence of teachers for the overall Socialist construction  task  fulfilment  1957–1965)  →  education  of  personnel  who  support  the Communist party and Socialist ideology (1966–1976) → restoration of the army of Chinese teachers  and  renovation  of  the  high  prestige  of  the  pedagogical  work  (1977–1984)  → preparation intensification of teachers capable of educating “the builders and disciples of the Socialism” and to heighten “qualitative characteristics of the Chinese nation” (1985–1998) → provision of the Personal and professional  formation of a competent pedagogue-researcher, capable of studying during their whole life (1999 – present times). To  justify  the  periodization  applied  not  only  socio-political  factors,  but  purely educational criteria.

Key words: education, continuous pedagogical education, periods, teachers, personal and professional development, the People's Republic of China.

Повний текст:

PDF

Посилання


Боенко М. А. Становление и современное состояние системы профессионального педагогического образования в Китае : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01. Общая педагогика, история педагогики и образования / Боенко Марина Алексеевна. – Новосибирск, 2006. – 236 с.

Боревская Н. Е. Очерк истории школы и педагогической мысли в Китае : Монография. / Н. Е. Боревская; Российская академия наук. Ин-т Дал. Востока – М. : [Б.и.], 2002. – 146 с.

Ду Яньянь. Развитие высшего педагогического образования в Китае : дис. ... канд. пед. : 13.00.01 Общая педагогика, история педагогики и образования / Ду Яньянь. – Санкт-Петербург, 2004. – 160 с.

Клепиков В. З. Развитие системы научно-педагогических учреждений КНР (1949-1989) / В. З. Клепиков // Педагогика. – 1992. – № 3. – С. 103–109.

Котельнікова Н. Періодизація історії розвитку післядипломної педагогічної освіти в КНР / Н. Котельнікова // Історико-педагогічний альманах. – 2011. – Вип. 2. – С. 77–82.

Котельнікова Н. Періодизація історії розвитку післядипломної педагогічної освіти в КНР / Н. Котельнікова // Історико-педагогічний альманах. – 2010. – Вип. 1. – С. 66–71.

Ли цзи («Записки о нормах поведения») // Древнекитайская философия : собр. текстов в 2-х т. / сост. Ян Хи-Шун. – Т. 2. – М. : Мысль, 1973. – С. 99–140.

Лу Шаньшань. Подготовка учителей начальной школы в Китайской Народной Республике : дис. … канд. пед. наук : спец. 13.00.04 Теория и методика профессионального образования / Лу Шаньшань. – Харьков, 2011. – 315 с.

Михайличенко О. В. Система освіти у сучасному Китаї / Михайличенко О. В., Шрестха О. О. – К. : Київський держ. лінгвістичний ун- т; Інститут Схід-Захід, 1996. – 66 с.

Моносзон Э. Педагогическая наука в Китайской Народной Республике / Э. Моносзон // Школа и просвещение в народном Китае : сб. ст. – М. : [Б.и.], 1957. – С. 43–47.

О реформе системы образования : Постановление Центрального Комитета Коммунистической партии Китая и Государственного Совета КНР / ЦК КПК; Госсовет КНР // Жэньминь жибао. – 1985. – 29 мая. – С. 34.

Чжан Ланьсин. Китай / Чжан Ланьсин, Фан Сяодун // Педагогика народов мира : История и современность / [К. Салимова, Н. Додде, З. Тажуризина и др.]. – М. : Педагогическое общ-во России, 2001. –С. 193-234.

REFERENCES

Boenko M. A. Stanovlenie i sovremennoe sostoyanie sistemyi professionalnogo pedagogicheskogo obrazovaniya v Kitae [Formation and a modern condition of vocational teacher education system in China] : dis. ... kand. ped. nauk : 13.00.01. Obschaya pedagogika, istoriya pedagogiki i obrazovaniya / Boenko Marina Alekseevna. – Novosibirsk, 2006. – 236 s.

Borevskaya N. E. Ocherk istorii shkolyi i pedagogicheskoy myisli v Kitae [Essay on the history of the school and pedagogical thought in China] : Monografiya. / N. E. Borevskaya; Rossiyskaya akademiya nauk. In-t Dal. Vostoka – M. : [B.i.], 2002. – 146 s.

Du Yanyan. Razvitie vyisshego pedagogicheskogo obrazovaniya v Kitae [Development of the higher pedagogical education in China] : dis. ... kand. ped. : 13.00.01 Obschaya pedagogika, istoriya pedagogiki i obrazovaniya / Du Yanyan. – Sankt-Peterburg, 2004. – 160 s.

Klepikov V. Z. Razvitie sistemyi nauchno-pedagogicheskih uchrezhdeniy KNR (1949–1989) [The development of research and educational institutions System of China (1949–1989)] / V. Z. Klepikov // Pedagogika. – 1992. – # 3. – S. 103–109.

Kotel'nikova N. Periodyzatsiya istoriyi rozvytku pislyadyplomnoyi pedahohichnoyi osvity v KNR [Periodization of the history of Postgraduate Education in China] / N. Kotel'nikova // Istoryko-pedahohichnyy al'manakh. – 2011. – Vyp. 2. – S. 77–82.

Kotel'nikova N. Periodyzatsiya istoriyi rozvytku pislyadyplomnoyi pedahohichnoyi osvity v KNR [Periodization of the history of Postgraduate Education in China] / N. Kotel'nikova // Istoryko-pedahohichnyy al'manakh. – 2010. – Vyp. 1. – S. 66–71.

Li tszi («Zapiski o normah povedeniya») [Li tszi (“Notes on the Standards of Conduct“)] // Drevnekitayskaya filosofiya : sobr. tekstov v 2-h t. / sost. Yan Hi-Shun. – T. 2. – M. : Myisl, 1973. – S. 99-140.

ъLu Shanshan. Podgotovka uchiteley nachalnoy shkolyi v Kitayskoy Narodnoy Respublike [Training primary school teachers in the People’s Republic of China] : dis. … kand. ped. nauk : spets. 13.00.04 Teoriya i metodika professionalnogo obrazovaniya / Lu Shanshan. – Harkov, 2011. – 315 s.

Mykhaylychenko O. V. Systema osvity u suchasnomu Kytayi [The education system in modern China] / Mykhaylychenko O. V., Shrestkha O. O. – K. : Kyyivs'kyy derzh. linhvistychnyy un- t; Instytut Skhid-Zakhid, 1996. – 66 s.

Monoszon E. Pedagogicheskaya nauka v Kitayskoy Narodnoy Respublike [Pedagogical science in the People's Republic of China] / E. Monoszon // Shkola i prosveschenie v narodnom Kitae : sb. st. – M. : [B.i.], 1957. – S. 43–47.

O reforme sistemyi obrazovaniya [On the reform of the education system] : Postanovlenie Tsentralnogo Komiteta Kommunisticheskoy partii Kitaya i Gosudarstvennogo Soveta KNR / TsK KPK; Gossovet KNR // Zhenmin zhibao. – 1985. – 29 maya. – S. 34.

Chzhan Lansin. Kitay [China] / Chzhan Lansin, Fan Syaodun // Pedagogika narodov mira : Istoriya i sovremennost / [K. Salimova, N. Dodde, Z. Tazhurizina i dr.]. – M. : Pedagogicheskoe obsch-vo Rossii, 2001. –S. 193-234.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.820821

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.