ЦИФРОВА КУЛЬТУРА ЯК ФЕНОМЕН СУЧАСНОГО ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНОГО ПЕДАГОГІЧНОГО СЕРЕДОВИЩА

Л. Г. Гаврілова, Н. С. Воронова

Анотація


У статті розглядаються теоретичні аспекти розвитку сучасного інформаційно-комунікаційного педагогічного середовища, зокрема активне впровадження цифрових технологій, що призводить до оновлення понятійного апарату, введення до наукового обігу категорій «цифрової культури», «цифрової грамотності» та ін. Автори розглядають широке потрактування поняття цифрової культури, яка вивчається в межах культурології, соціології, медіазнавства, мистецтвознавства й педагогіки. Основні смислові акценти зроблені на функціонуванні культурних явищ з допомогою цифрових пристроїв, виникненні нових специфічних інформаційно-віртуальних форм культури (NetArt, комп’ютерна музика, віртуальні інсталяції тощо), а також нових видів культурної комунікації (web-спілкування) та діяльності (ІТ-волонтерство, «Greening IT» та ін.). Осмислення цифрової культури як показника успішної педагогічній діяльності в структурі сучасного інформаційно-комунікаційного середовища переводить це поняття у смислове поле цифрової грамотності та інформаційної культури.

Ключові слова: цифрова культура, цифрова грамотність, цифрова педагогіка, інформаційне суспільство, інформаційно-комунікаційне педагогічне середовище.

 

In recent years “digital culture” definition has been used in the science as a term that describes new art forms, and as an indicator of the ICT-competence and digital literacy formation, information and communication skills development, and a part of the modern information society. The article purpose is to analyze modern digital culture understanding as an information society phenomenon, as well as interpretation of several similar concepts in the context of the pedagogical science development and specifics of their implementation into the modern information and communication learning environment. Based on the great amount of scientific researches, the authors consider digital culture as a concept of the different sciences, in particular culturelogy, sociology, media studies, art studies and pedagogy. The main semantic accents are made on the cultural phenomena functioning through digital devices, the emergence of new specific information and virtual forms of culture (NetArt, computer music, virtual installations etc.), the new types of cultural communication (web-communication) and activities (ІТ-volunteering, “Greening IT” etc.). Understanding digital culture as an indicator of successful pedagogical activity shifts this concept to the semantic field of digital literacy and information culture. The terms “computer culture”, “cyberculture”, “multimedia culture”, “information culture” are also considered as the similar concepts. According to the authors’ point of view, forming of a person’s digital culture is possible if the information and communication educational environment functioning is provided and gradually transformed into the computer-oriented digital environment.

Key words: digital culture, digital literacy, digital pedagogy, information society, information and communication pedagogical environment.


Повний текст:

PDF

Посилання


Гук, А. А. (2016). Медийная культура как техногенный феномен. Медиа. Информация. Коммуникация (МІС), 16. Получено с http://mic.org.ru/new/542-medijnaya-kultura-kak-tekhnogennyj-fenomen.

Елинер, И. Г. (2010). Развитие мультимедийной культуры в информационном обществе (Дисс. ... доктора культурологии). СПб. : С.-Петерб. гос. ун-т культуры и искусств.

Кислова, О. (2013). Быть или не быть цифровой социологии? Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна, 1045, 9-15.

Костікова, І. І. (2010). Формування культури використання інформаційно-комунікаційних технологій студентами. Вісник Житомирського державного університету. Серія: Педагогічні науки, 53, 37-41.

Кудлай, В. О. (2015). Цифрова грамотність особистості в контексті розвитку інформаційного суспільства. Вісник Маріупольського державного університету. Серія: філософія, культурологія, соціологія, 10, 97-104.

Можаева, Г. В., Можаева-Ренья, П. Н., Сербин, В. А. (2014). Цифровая гуманитаристика: организационные формы и инфраструктура исследований. Получено с https://cyberleninka.ru/article/n/tsifrovaya-gumanitaristika-organizatsionnye-formy-i-infrastruktura-issledovaniy-1.

МОН України. (2016). Нова українська школа: концептуальні засади реформування загальної школи. Отримано з http://mon.gov.ua/%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%B8%202016/08/17/mon.pdf.

Морзе, Н. В. (2009). Інформаційна культура та її складові. Українська педагогіка: освітній портал. Отримано з http://ukped.com/skarbnichka/627-.html.

Національний інститут стратегічних досліджень. (2014). Аналітична записка «Питання розвитку цифрової культури українського соціуму». Отримано з http://www.niss.gov.ua/articles/1631/

Овчарук, О. В. (2013). Інформаційно-комунікаційна компетентність як предмет обговорення: міжнародні підходи. Комп’ютер в школі та сім’ї, 7, 3-6.

Орлова, Т. (2003). Образний синтез в умовах screen-культури. Філософські обрії : Науково-теоретичний часопис, 10, 217-228. Отримано з dspace.pnpu.edu.ua›bitstream/123456789/2029/1/orlova.pdf.

Петухова, Л., Бальоха, А. (2016). Інформаційно-комунікаційне педагогічне середовище в контексті професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи. Science and Education in New Dimension. Pedagogy and Psychology, IV(39), Vol. 79, 60-64.

Радзієвська, О. Г. (2017). Інформаційна грамотність та цифрова нерівність: убезпечення дитини в сучасному інформаційному просторі. Інформація і право, 1(20), 92-103. Отримано з http://ippi.org.ua/radzi%D1%94vska-og-informatsiina-gramotnist-ta-tsifrova-nerivnist-ubezpechennya-ditini-v-suchasnomu-infor.

Ребрина, В. А. (20214). Цифрова культура педагога : навчальна програма. Хмельницький : Хмельницький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти. Отримано з http://dn.hoippo.km.ua/ckp/index.html/.

Соколова, Н. (2012). Цифровая культура или культура в цифровую эпоху? Получено с http://culturalresearch.ru/files/open_issues/03_2012/IJCR_03(8)_2012_SokolovaN.pdf.

Співаковський, О. В. Вінник, М. О., Тарасіч, Ю. Г. (2014). Побудова ІКТ інфраструктури ВНЗ: проблеми та шляхи вирішення. Інформаційні технології і засоби навчання, 1, 99-116. Отримано з http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/996#.Uzz8sfl_t1Z.

Deuze, M. (2006). Participation, Remediation, Bricolage: Considering Principal Components of a Digital Culture. The Information Society, 22, 63-75. Retrieved from http://www.slideshare.net/RemingInSydney/what-is-digital-culture.

Jenkins, H., Purushotma R., Weigel M. (2009). Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education for the 21st Century. Foundation Reports on Digital Media and Learning. Cambridge, MA, London: The MIT Press.

Litvinova, K. (2016). Про компоненти цифрової культури. Digitle Blog. Получено с https://digitle.wordpress.com/2016/10/04/12499875/.

REFERENCES

Guk, A. A. (2016). Medijnaja kul'tura kak tehnogennyj fenomen. Media. Informacija. Kommunikacija [Media culture as technogenic phenomenon. Media. Information. Communication], (MІS), 16. Retrieved from http://mic.org.ru/new/542-medijnaya-kultura-kak-tekhnogennyj-fenomen [in Russian]

Eliner, I. G. (2010). Razvitie mul'timedijnoj kul'tury v informacionnom obshhestve (Diss... doktora kul'turologii). [Development of Multimedia Culture in the Information Society (Thesis for a Degree of the Doctor of culturology)] SPb. : S.-Peterb. gos. un-t kul'tury i iskusstv. [in Russian]

Kislova, O. (2013). Byt' ili ne byt' cifrovoj sociologii? Vіsnik Harkіvs'kogo nacіonal'nogo unіversitetu іmenі V. N. Karazіna [To be or not to be a digital sociology? Bulletin of Kharkiv National University named after V. N. Karazin], 1045, 9-15. [in Russian]

Kostіkova, I. I. (2010). Formuvannia kultury vykorystannia іnformatsіino-komunіkatsіinykh tekhnolohіi studentamy. Vіsnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho unіversytetu. Serіia: Pedahohіchnі nauky [Formation of the culture of using information and communication technologies by students. Bulletin of Zhytomyr State University. Series: Pedagogical Sciences], 53, 37-41. [in Ukrainian]

Kudlai, V. O. (2015). Tsyfrova hramotnіst osobystostі v kontekstі rozvytku іnformatsіinoho suspіlstva. Vіsnyk Marіupolskoho derzhavnoho unіversytetu. Serіia: fіlosofіia, kulturolohіia, sotsіolohіia [Digital literacy of the individual in the context of the information society development. Bulletin of the Mariupol State University. Series: Philosophy, Culturology, Sociology], 10, 97-104. [in Ukrainian]

Mozhaeva, G. V., Mozhaeva-Ren'ja, P. N., Serbin, V. A. (2014). Cifrovaja gumanitaristika: organizacionnye formy i infrastruktura issledovanij [Digital Humanities: Organizational Forms and Research Infrastructure]. Retrieved from https://cyberleninka.ru/article/n/tsifrovaya-gumanitaristika-organizatsionnye-formy-i-infrastruktura-issledovaniy-1 [in Russian]

MON Ukrainy. (2016). Nova ukrainska shkola: kontseptualnі zasady reformuvannia zahalnoi shkoly [New Ukrainian School: Conceptual Principles for the General School Reforming]. Retrieved from http://mon.gov.ua/%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%B8%202016/08/17/mon.pdf. [in Ukrainian]

Morze, N. V. (2009). Informatsіina kultura ta yii skladovі. Ukrainska pedahohіka: osvіtnіi portal [Information Culture and Its Components. Ukrainian Pedagogy: Educational Portal]. Retrieved from http://ukped.com/skarbnichka/627-.html. . [in Ukrainian]

Natsіonalnyi іnstytut stratehіchnykh doslіdzhen. (2014). Analіtychna zapyska "Pytannia rozvytku tsyfrovoi kultury ukrainskoho sotsіumu" [Analytical note "Issues of development of digital culture of Ukrainian society"]. Retrieved from http://www.niss.gov.ua/articles/1631/. [in Ukrainian]

Ovcharuk, O. V. (2013). Informatsіino-komunіkatsіina kompetentnіst yak predmet obhovorennia: mіzhnarodnі pіdkhody. Kompiuter v shkolі ta sіmi [Informational and communicative competence as a subject of discussion: international approaches. Computer at school and family], 7, 3-6. [in Ukrainian]

Orlova, T. (2003). Obraznyi syntez v umovakh screen-kultury. Fіlosofskі obrіi : Naukovo-teoretychnyi chasopys [Image-based synthesis in terms of screen culture. Philosophical horizons: Scientific and theoretical journal], 10, 217-228. Retrieved from dspace.pnpu.edu.ua›bitstream/123456789/2029/1/orlova.pdf. [in Ukrainian]

Petukhova, L., Balokha, A. (2016). Informatsіino-komunіkatsіine pedahohіchne seredovyshche v kontekstі profesіinoi pіdhotovky maibutnіkh uchytelіv pochatkovoi shkoly [Informational-communicative pedagogical environment in the context of vocational training of future teachers of elementary school]. Science and Education in New Dimension. Pedagogy and Psychology, IV(39), Vol. 79, 60-64. [in Ukrainian]

Radzіievska, O. H. (2017). Informatsіina hramotnіst ta tsyfrova nerіvnіst: ubezpechennia dytyny v suchasnomu іnformatsіinomu prostorі. Informatsіia і pravo [Information Literacy and Digital Inequality: Child Safety in the Modern Information Space. Information and Law], 1(20), 92-103. Retrieved from http://ippi.org.ua/radzi%D1%94vska-og-informatsiina-gramotnist-ta-tsifrova-nerivnist-ubezpechennya-ditini-v-suchasnomu-infor. [in Ukrainian]

Rebrina, V. A. (20214). Cifrova kul'tura pedagoga : navchal'na programa. [Digital Culture of a Teacher: Curriculum.]. Khmelnytskyi: Khmelnytskyi oblasnyi instytut pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity. Retrieved from http://dn.hoippo.km.ua/ckp/index.html/. [in Russian]

Sokolova, N. (2012). Cifrovaja kul'tura ili kul'tura v cifrovuju jepohu? [Digital culture or culture in the digital age?]. Retrieved from http://culturalresearch.ru/files/open_issues/03_2012/IJCR_03(8)_2012_SokolovaN.pdf [in Russian]

Spіvakovskyi, O. V. Vіnnyk, M. O., Tarasіch, Yu. H. (2014). Pobudova IKT іnfrastruktury VNZ: problemy ta shliakhy vyrіshennia. Informatsіinі tekhnolohіi і zasoby navchannia [Construction of ICT infrastructure of higher educational institutions: problems and solutions. Information technologies and means of training], 1, 99-116. Retrieved from http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/996#.Uzz8sfl_t1Z.

Deuze, M. (2006). Participation, Remediation, Bricolage: Considering Principal Components of a Digital Culture. The Information Society, 22, 63-75. Retrieved from http://www.slideshare.net/RemingInSydney/what-is-digital-culture.

Jenkins, H., Purushotma R., Weigel M. (2009). Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education for the 21st Century. Foundation Reports on Digital Media and Learning. Cambridge, MA, London: The MIT Press.

Litvinova, K. (2016). Pro komponenty tsyfrovoi kultury [About Components of Digital Culture]. Digitle Blog. Retrieved from https://digitle.wordpress.com/2016/10/04/12499875/.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1312912

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.