РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІННИЙ КОМПОНЕНТ НАУКОВО-МЕТОДИЧНОЇ СИСТЕМИ ФОРМУВАННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОГО ФАХІВЦЯ МУНІЦИПАЛЬНОЇ ЕКОНОМІКИ

О. Л. Ільєнко

Анотація


У статті розкрито сутність рефлексивно-оцінного компонента науково-методичної системи формування конкурентоспроможності майбутніх фахівців муніципальної економіки. Аналіз наукової літератури свідчить, що більшість науковців, які досліджували проблему конкурентоспроможності фахівця, наголошують на необхідності розробки науково-методичної системи формування цього утворення в університетському середовищі та виокремлюють як компонент конкурентоспроможності те, що було пов’язаним із здатністю особистості до рефлексії, оцінки особистих ресурсів, самоаналізу та самозміни. Доведено, що рефлексивно-оцінний компонент визначається рефлексією якості процесу і результату професійної діяльності з позицій вимог ринку; здійсненням майбутнім фахівцем самооцінки, самоконтролю, самоаналізу, управління саморозвитком і професійним зростанням, саморегуляції поведінки та діяльності; формуванням знань та умінь самопізнання й самооцінки свого професійного потенціалу; усвідомленням й оцінкою рівня своєї конкурентоспроможності, а також причин, що гальмують її розвиток. Експериментальна робота з формування рефлексивно-оцінного компоненту була проведена у студентів-бакалаврів економічної спеціальності Харківського університету міського господарства імені О. М. Бекетова і довела, що формування рефлексії рівня власної конкурентоспроможності майбутніх фахівців муніципальної економіки має відбуватись як у процесі застосування рефлексивних вправ на навчальних заняттях, так і в процесі самостійної діяльності студентів, яких було орієнтовано на саморефлексію різних видів діяльності, пов’язаної із професійним самовиявленням (навчальних та виробничих практик, проходження співбесіди та корекції резюме, вибору шляхів професійного самовдосконалення тощо). У результаті реалізації рефлексивних методик майбутні фахівці муніципальної економіки вчились усвідомлювати власні цілі, оцінювати рівень готовності до професійної реалізації, визначати особисті ресурси, що можуть допомогти у пошуку та отриманні місця роботи, досягати адекватності самооцінки щодо рівня особистої конкурентоспроможності.

Ключові слова: конкурентоспроможність, професійна підготовка, конкурентоспроможний фахівець, фахівець муніципальної економіки, науково-методична система, рефлексивно-оцінний компонент.

 

In the article the essence of the reflective-evaluative component of the scientific and methodical system of forming the competitiveness of future professionals of the municipal economy is revealed. The analysis of scientific literature shows that the majority of the scientists who studied the problem of the professionals competitiveness emphasize the need to elaborate a scientific and methodological system for forming of this construct in the university environment and distinguish as a component of competitiveness the formation associated with the ability of the individual to reflect, evaluate personal resources, do self-examination and self-change. It is proved that the reflective-evaluative component is determined by the reflection of the quality of the process and the result of the professional activity from the standpoint of market requirements; implementation by a future professional such activities as self-assessment, self-control, self-analysis, self-development and professional growth management, self-regulation of behavior and activities; formation of knowledge and skills of self-awareness and self-evaluation of the professional potential; awareness and evaluation of the competitiveness level as well as the reasons that hinder its development. A pedagogical experiment on the formation of the reflective-evaluative component was conducted with the Bachelor degree students of O. M. Beketov National University of Municipal Economy majoring in Economics. The research has proved that formation of the reflection of the competitiveness level of future professional of municipal economy should take place both in the process of implementation of reflective training in class as well as in the independent activities of the students. The training was focused on the students’ self-reflection of various activities related to the profession (academic and industrial trainings, interviews and resume correction, selection of ways for professional self-improvement, etc.). As a result of implementation of the reflective methods, future professionals of the municipal economy learned to realize their own goals, to evaluate the level of readiness for professional fulfilment, to identify personal resources that can help in finding and obtaining a place of work, to attain adequacy of self-esteem regarding the level of personal competitiveness.

Key words: competitiveness, professional training, competitive professional, professional of municipal economy, scientific and methodic system, reflective-evaluative component.

Повний текст:

PDF

Посилання


Бикова, В. О. (2012). Сутність, структура та діагностика рівня сформованості конкурентоздатності майбутнього фахівця. Дніпропетровськ : Дніпропетр. ун-т ім. Альфреда Нобеля.

Демичева, І. О. (2002). Показники професійного саморозвитку вчителя. Педагогіка і психологія, 21, 109–112.

Евплова, Е. В. (2012). Формирование конкурентоспособности будущих педагогов профессионального обучения. (Дис. … канд. пед. наук). Челябинск.

Карпов, А. В., Пономарёва, В. В. (2004) Психология рефлексивных механизмов управления. Москва : ИП РАН.

Коджаспирова, Г. М. (1994). Культура профессионального самообразования педагога. Москва : Изд-во ВНПЦ.

Корнейченко, Н. В. (2008). Формирование конкурентоспособности специалиста гостиничного сервиса в процессе обучения в колледже. (Дис. … канд. пед. наук). Астрахань.

Левочко, М. Т. (2009). Професійна підготовка майбутніх фахівців економічної галузі: теорія, методика, організація. Київ : Інформ. аналіт. агенство.

Мезинов, В. Н. (2009). Формирование конкурентоспособности будущего учителя в образовательном процессе университета. (Дис. … доктора пед. наук). Елец.

Митина, Л. М. (2002). Психология развития конкурентоспособной личности. Москва : МПСИ ; Воронеж: МОДЭК.

Мустафина, Д. А. (2010) Формирование конкурентоспособности будущих инженеров-програмистов в техническом вузе (автореф. дис. … канд. пед. наук). Волгоград.

Набока, О. Г. (2012) Професійно-орієнтовані технології навчання у фаховій підготовці майбутніх економістів : теорія та методика застосування : монографія. Слов’янськ: Підприємець Маторін Б. І.

Національна Доктрина (2001) Національна доктрина розвитку освіти України у ХХІ столітті. Освіта, 60–61, 1–5.

Рашкевич, Ю. М., Андрейчук, С. К. (2013) Класифікація освіти в контексті запровадження Національної рамки кваліфікацій і 3-го циклу навчання. Педагогіка і психологія, 1, 36–42.

Резван, О. О. (2014) Формування професійно-рефлексивної позиції майбутніх фахівців автомобільно-дорожньої галузі. Харків: Точка.

Романовська, О. О. (2011) Організаційно-педагогічні умови підготовки конкурентоздатного фахівця в інженерно-педагогічних навчальних закладах (автореф. дис. … канд. пед. наук). Харків.

Романовський, О. Г., Пономарьов, О. С., Гуревичов, М. М., Резник, С. М. (2014) Оцінка конкурентоспроможності фахівця і якості його професійної підготовки : навч.-метод. посіб. Харків: НТУ «ХПІ».

Сафонова, В. Е. (2011) Моделі підготовки системою вищої освіти фахівця, затребуваного ринком праці. Науковий вісник. Економічні науки, 1, 423–439.

Стрітьєвич, Т. Н. (2010) Рефлексія як засіб формування професіоналізму під час педагогічної практики. Отримано з http://intellect-invest.org.ua/pedagog_editions_e-magazine_pedagogical_science_vypuski_n3_2010_st_18/

Сушенцева, Л. (2011) Формування професійної мобільності майбутніх кваліфікованих робітників у професійно-технічних навчальних закладах : теорія і практика : монографія. Кривий Ріг: Вид. дім.

Шаповалов, В. И. (2013) Конкурентоспособность личности в парадигме инновационного педагогического менеджмента. Отримано з http://uchil.net/?cm=83719.

European Association for Quality Assurance in Higher Education (2005) Standards of Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area. Retrieved from http://www.eqar.eu/fileadmin/documents/e4/050221 _ENQA_report.pdf

REFERENCES

Bykova, V. O. (2012) Sutnist, struktura ta diahnostyka rivnia sformovanosti konkurentozdatnosti maibutnoho fakhivtsia [The essence, structure and diagnistics of the level of competitiveness forming of the future professional]. Dnipropetrovsk: Dnipropetr. un-t im. Alfreda Nobelia. [in Ukrainian]

Demycheva, I. O. (2002) Pokaznyky profesiinoho samorozvytku vchytelia [Criteria of professional self-development of a teacher]. Pedahohika i psykholohiia [Pedagogy and Psychology], 21, 109–112. [in Ukrainian]

Evplova, E. V. (2012) Formirovanie konkurentosposobnosti budushhih pedagogov professional'nogo obuchenija (dys. … kand. ped. nauk) [Forming of competitiveness of a future teacher of vocational training (Thesis for a Degree Candidate of Pedagogical Sciences)]. Chelyabynsk. [in Russian]

Karpov, A. V. & Ponomar'ova, V. V. (2004) Psihologija refleksivnyh mehanizmov upravlenija [Psyhology of reflecsive mechanisms of management]. Moskva: IP RAN. [in Russian]

Kodzhaspyrova, H. M. (1994) Kul'tura professional'nogo samoobrazovanija pedagoga [Culture of the professional training of a teacher]. M. : Izd-vo VNPTs. [in Russian]

Korneichenko, N. V. (2008) Formirovanie konkurentosposobnosti specialista gostinichnogo servisa v processe obuchenija v kolledzhe (dys. … kand. ped. nauk) [Forming of competitiveness of a professional of hotel service in the process of academic training (Thesis for a Degree Candidate of Pedagogical Sciences)]. Astrakhan. [in Russian]

Levochko, M. T. (2009) Profesiina pidhotovka maibutnikh fakhivtsiv ekonomichnoi haluzi: teoriia, metodyka, orhanizatsiia [Professional training of future specialists in the economic field: theory, methods, organization]. Kyiv: Inform. analit. ahenstvo. [in Ukrainian]

Mezynov, V. N. (2009) Formirovanie konkurentosposobnosti budushhego uchitelja v obrazovatel'nom processe universiteta (dys. … doktora ped. nauk) [Forming of competitiveness of a future teacher in the learning process at the University (Thesis for a Degree Doctor of Pedagogical Sciences)]. Elets. [in Russian]

Mitina, L. M. (2002). Psihologija razvitija konkurentosposobnoj lichnosti [Psychology of development of a competitive personality]. Moskva: MPSY ; Voronezh: MODEK. [in Russian]

Mustafina, D. A. (2010) Formirovanie konkurentosposobnosti budushhih inzhenerov-programistov v tehnicheskom vuze (avtoref. dis. … kand. ped. nauk). [Forming of competitiveness of future computer engineers at technical University] (Thesis for a Degree Candidate of Pedagogical Sciences). Volgograd. [in Russian]

Naboka, O. H. (2012) Profesiino-oriientovani tekhnolohii navchannia u fakhovii pidhotovtsi maibutnikh ekonomistiv : teoriia ta metodyka zastosuvannia[Profession-oriented technologies of training in professional education of future economists: theory and methods of implementation]. Slov’iansk: Pidpryiemets Matorin B.I. [in Ukrainian]

Natsionalna Doktryna (2001) Natsionalna doktryna rozvytku osvity Ukrainy u 21 stolitti[ National Doctrine of Development of Education]. Osvita[Education], 60–61, 1–5. [in Ukrainian]

Rashkevych, Yu. M. & Andreichuk, S. K. (2013) Klasyfikatsiia osvity v konteksti zaprovadzhennia Natsionalnoi ramky kvalifikatsii i 3-ho tsyklu navchannia[Classification of the education in the light of introduction of the National Framework of Qualifications and the 3rd cycle of training]. Pedahohika i psykholohiia [Pedagogy and psychology], 1, 36-42. [in Ukrainian]

Rezvan, O. O. (2014) Formuvannia profesiino-refleksyvnoi pozytsii maibutnikh fakhivtsiv avtomobilno-dorozhnoi haluzi[Forming of professional-reflective position of a future professional of automobile and highway industry]. Kharkiv: Tochka. [in Ukrainian]

Romanovska, O. O. (2011) Orhanizatsiino-pedahohichni umovy pidhotovky konkurentozdatnoho fakhivtsia v inzhenerno-pedahohichnykh navchalnykh zakladakh [Organizational-pedagogical conditions of a competitive professional training at engineer-pedagogical educational establishments] (avtoref. dys. … kand. ped. nauk). Kharkiv. [in Ukrainian]

Romanovskyi, O. H., Ponomarov, O. S., Hurevychov, M. M. & Reznyk, S. M. (2014). Otsinka konkurentospromozhnosti fakhivtsia i yakosti yoho profesiinoi pidhotovky [Evaluation of the competitiveness of a professional and the quality of the professional training]. Kharkiv : NTU «KhPI». [in Ukrainian]

Safonova, V. E. (2011) Modeli pidhotovky systemoiu vyshchoi osvity fakhivtsia, zatrebuvanoho rynkom pratsi[Models of training a professional requested the labour market by the system of higher education]. Naukovyi visnyk. Ekonomichni nauky[Scientific Bulletin. Economic Science], 1, 423–439. [in Ukrainian]

Stritievych, T. N. (2010) Refleksiia yak zasib formuvannia profesionalizmu pid chas pedahohichnoi praktyky[Reflection as a means of professionalism formation during pedagogical training]. Retrieved from http://intellect-invest.org.ua/pedagog_editions_e-magazine_pedagogical_science_vypuski_n3_2010_st_18/ [in Ukrainian]

Sushentseva, L. (2011) Formuvannia profesiinoi mobilnosti maibutnikh kvalifikovanykh robitnykiv u profesiino-tekhnichnykh navchalnykh zakladakh : teoriia i praktyka [Forming of professional mobility of future qualified workers at vocational and technical educational establishments]. Kryvyi Rih: Vyd. dim. [in Ukrainian]

Shapovalov, V. Y. (2013) Konkurentosposobnost lychnosty v paradyhme ynnovatsyonnoho pedahohycheskoho menedzhmenta [Competitiveness of a personality in the paradigm of innovative pedagogical management]. Retrieved from http://uchil.net/?cm=83719. [in Russian]

European Association for Quality Assurance in Higher Education (2005) Standards of Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area. Retrieved from http://www.eqar.eu/fileadmin/documents/e4/050221 _ENQA_report.pdf




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1319803

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.