ФОРМУВАННЯ МЕДІАГРАМОТНОСТІ УЧНІВ 5—9 КЛАСІВ НА УРОКАХ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ

Г. Твердохліб

Анотація


Проаналізовано розробки та тенденції впрова-
дження медіаосвіти в Україні з метою виявлення та
окреслення ефективних шляхів та підходів до добору
та організації змісту навчання іноземних мов з інте-
грацією медіаосвіти.
Визначено медіаосвіту як частину освітнього
процесу, спрямовану на формування в суспільстві
медіакультури, підготовку особистості до безпеч-
ної та ефективної взаємодії із сучасною системою
мас-медіа. Медіаграмотність схарактеризована як
«складова медіакультури», як навичка, яка вико-
ристовується для розуміння повідомлень у засобах
масової інформації.
Обґрунтовано актуальність медіаосвітньої діяль-
ності в Україні, що підтверджено створенням чисель-
них громадських організацій, проведенням конферен-
цій, форумів, круглих столів, медіаквестів, майстер-
класів, зустрічей з фахівцями медіасфери у прямих
ефірах, створенням відкритих онлайн-курсів тощо.
Відображено еволюцію медіаосвіти від її заро-
дження до сучасного стану: етап зародження (1920 —
1940), повоєнний період, етап інтеграція в навчальні
програми, етап швидкого розвитку медіаосвіти, етап
впровадження курсів медіаосвіти та етап визначення
медіаосвіти як пріоритетної сфери.
Надано характеристику віковим особливостям
учнів 5 — 9 класів для врахування їх під час добору
медіапродукції. Визначено переваги медіаграмотності
на уроках англійської мови: покращення розуміння,
розвиток аналітичних здібностей, розвиток критич-
ного мислення, формування дослідницьких навичок,
розширення світогляду. Вказано, що одним із дієвих
засобів формування медіаграмотності на уроках
англійської мови є робота з медіатекстами. Наведено
шляхи використання медіатекстів на уроках англій-
ської мови для учнів 5 — 9 класів: читання або про-
слуховування новин англійською мовою, інтегрування
медіаграмотності до навчальної програми, викорис-
тання мультимедійних матеріалів.
Окреслено проблеми впровадження медіаосвіти:
велика кількість фейкових новин, поширення недо-
стовірної інформації та реклами, безпечний цифро-
вий контент та негативний вплив соціальних мереж.


Ключові слова


медіаосвіта; грамотність; критичне мислення; медіаграмотність; соціальна справедли- вість; культурологія; педагогічна освіта.

Повний текст:

PDF

Посилання


Барановська І., Мозгальова Н. Медіаграмотність — життєво необхідна компетентність майбутніх учителів ХХІ століття // Інформ. технології: наука, техніка,технологія, освіта, здоров’я : тези доповідей ХXVІІІ міжнар. наук.-практ. конф.

MicroCAD. 2020. С. 28–30.

Волощенко О. Інтеграція медіаграмотності в навчальний предмет «Я досліджую світ» : навч.-метод. посіб. Київ : Академія української преси ; Центр вільноїпреси, 2020. 36 с.

Доценко С.О., Чжоу Ань. Формування інтернет-культури майбутнього викладача музичного мистецтва в освітньому середовищі ЗВО // Новий колегіум. 2022. №3. (108). С. 37–42.

Концепція впровадження медіаосвіти в Україні (нова редакція) ; за ред. Л. А . Н айдьонової, М. М. Слюсаревського. Київ, 2016. 16 с.

Марченко Г. Історичні тенденції розвитку медіаосвіти в Україні та у світі // Нові технології навчання. 2019. Вип. 92. С. 189–197.

Медіаосвіта та медіаграмотність :короткий огляд / В. Іванов та ін. Київ :АУП, ЦВП, 2012. 58 с.

Мокрогуз О. П. Медіаграмотність в інтегрованому курсі «Я досліджую світ» : навч.-метод. посіб. Київ : Академія укра- їнської преси ; Центр вільної преси, 2020. 36 с.

Про доступ до публічної інформації : Закон України від 13.01.2011№ 2939-VI. Дата оновлення 08.10.2023.URL : http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2939-17 (дата звернення 15.01.2024).

Про інформацію : Закон України від 02.10.1992 № 2657-XII. Дата оновлення27.07.2023. URL : http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2657-12 (дата звернення15.01.2024).

Про кінематографію : Закон України від 13.01.1998 № 9/98-ВР. URL : http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/9/98-вр (дата звернення 15.01.2024).

Про медіа : Закон України від01.01.2024 № 2849-IX. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2849-20# (дата звернення 15.01.2024).

Про рекламу : Закон України від03.07.1996 № 270/96-ВР. URL : http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/270/96-вр (дата звернення 15.01.2024).

Технології та цифрові медіа в класі : посіб. для освітян. URL : https://www.waterford.org/education/technologyin-the-classroom/ (дата звернення15.01.2024).

Філончук З. Медіаграмотність на заняттях з географії : навч. вид. Київ : АУП ; ЦВП, 2020. 73 с.

Череповська Н. Медіаосвітні ресурси розвитку патріотизму і критичногомислення молоді : навч.-метод. посіб. Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2017. 156 c.

Шуневич О. Шляхи формування медіаграмотності в процесі навчання учнів української мови // Укр. пед. журн. 2017 (4). С.103–110.




DOI: https://doi.org/10.34142/nc.2024.2.83

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.