ДЕЯКІ ПИТАННЯ ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ ВЧИТЕЛІВ У НАУКОВОПЕДАГОГІЧНОМУ ПРОЄКТІ «ІНТЕЛЕКТ УКРАЇНИ» В СУЧАСНИХ УМОВАХ

Ірина Володимирівна Гавриш, Тетяна Олексіївна Довженко, Валентина Олексіївна Шишенко

Анотація


Узагальнено досвід розв’язання однієї з найактуальніших проблем безперервної педагогічної освіти в умовах воєнного стану — підвищення готовності вчителів до формування у дітей уміння вчитися у рамках науково-педагогічного проєкту «Інтелект України». На основі аналізу результатів анкетування 4752 вчителів проєктних класів «Інтелект України» (квітень 2022 р. та 2023 р.) виявлено суперечність між значним збільшенням частки самостійної роботи в навчальному навантаженні учнів в умовах воєнного стану та недостатньою підготовкою українських учителів до використання ефективних технологій формування у здобувачів освіти уміння вчитися як ключової компетентності. Обґрунтовано доцільність включення до освітньої програми щорічних курсів підвищення кваліфікації вчителів проєктних класів «Інтелект України» (30 годин) модуля «Технологія формування ключової компетентності уміння вчитися як пріоритетний напрям реалізації компетентнісного підходу в освіті в умовах воєнного та післявоєнного періодів». Зміст навчального модуля охоплює питання актуальності проблеми, нормативні, теоретико-методологічні та практичні аспекти її вирішення. Доведено доцільність підготовки вчителів до реалізації системної моделі опанування учнями умінням вчитися, яка органічно поєднує предметно-тематичну, міжпредметну та виховну моделі. У 1 – 11-х проєктних класах «Інтелект України» формування цієї ключової компетентності здійснюється під час вивчення навчальних предметів усіх освітніх галузей (міжпредметна модель), проведення ранкових зустрічей і годин спілкування (виховна модель), а також під час вивчення дисципліни «Навчаємося разом» (предметно-тематична модель). Системотворним компонентом цієї моделі є предмет «Навчаємося разом», який входить до інваріантної частини навчальних планів 1 – 9 проєктних класів «Інтелект України». Зроблено висновок, що опанування вчителями технології формування уміння вчитися, яка базується на системній моделі та спрямована на розвиток у учнів мотивації до навчально-пізнавальної діяльності, прагнення до освіти впродовж життя, формування навичок раціонального читання, здатності застосовувати моделі поведінки, орієнтовані на моральні цінності та позитивне мислення, сприятиме підвищенню якості загальної середньої освіти в умовах війни та післявоєнного періоду


Ключові слова


безперервна педагогічна освіта; науково-педагогічний проєкт «Інтелект України»; мотивація; якість освіти; підвищення кваліфікації вчителів; ключові компетентності; Нова українська школа

Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Adler E. J. How to Read a Book: The Classic Guide to intelligent Reading. New York : Simon and Schuster, 1972.

Buzan T. The Speed Reading Book. London : BBC Active, 2006.

Council Recommendation of 22 May 2018 on key competences for lifelong learning (Text with EEA relevance.) Retrieved from EUR-Lex — 32018H0604(01) — EN — EUR-Lex (europa.eu)

Gordon Dryden, Jeannette Vos. The New Learning Revolution 3rd Edition // A&C Black, Oct 1, 2005. 544 p.

Hattie J. Visible Learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. Routledge, 2009.

Kohut I., Nikulina O., Syrbu O., Zheriobkina T., & Nazarenko Y. War and education: How a year of full-scale invasion affected Ukrainian schools. Cedos. Retrieved from https://cedos.org.ua/researches/vijna-ta-osvita-yak-rik-pov-nomasshtabnogo-vtorgnennya-vplynuv-na-ukrayinski-shkoly

Robinson F. Effective Study. New York : Harper and Brothers, 1941.

Savchenko O. Learning skills are a key competence of elementary school students : Manual. Kyiv : Pedagogical Thought, 2014. 176 p

Scheele P. R. Photoreading: The New Technology for Reading at Over 25,000 Words a Minute. Minnetonka, MN : Learning Strategies Corporation, 1997.

The ICT Competency Framework for Teachers Harnessing OER Project: digital skills development for teachers. Retrieved from The iCT Competency Framework for Teachers Harnessing OER Project: digital skills development for teachers — UNESCO Digital Library

The Collected Works of L. S. Vygotsky. Vol. 5: Child Psychology. Springer, 1998. 368 p.

Thorndike E. L. Reading as Reasoning: A Study of Mistakes in Paragraph Reading // Journal of Educational Psychology. 1917. vol. 8, no. 6. p. 323–332.




DOI: https://doi.org/10.34142/nc.2024.3.07

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.