ПІДГОТОВКА ВЧИТЕЛЯ-ЛОГОПЕДА ДО КОНСУЛЬТАТИВНОЇ РОБОТИ З БАТЬКАМИ ЯК АКТУАЛЬНА НАУКОВО-ПРАКТИЧНА ПРОБЛЕМА

Олена Миколаївна Друганова, Вікторія Євгенівна Коваленко

Анотація


Представлено аналіз проблеми підготовки вчителя-логопеда до консультативної роботи з батьками дітей з порушеннями мовлення, проаналізовано освітньо-професійні програми закладів вищої освіти зі спеціальності 016.01 «Спеціальна освіта. Логопедія», представлено напрями формування професійної готовності майбутніх логопедів в умовах здобуття вищої педагогічної (спеціальної) освіти. Зазначено, що консультативна робота логопеда передбачає формування психолого-педагогічної компетентності батьків щодо питань онтогенезу дитячого мовлення, проявів варіантів дизонтогенезу; навчання батьків прийомам стимулювання мовленнєвого розвитку в умовах сім’ї, адже тільки за умови активної та свідомої допомоги батьків ефективність логопедичної інтервенції буде повнішою та успішнішою. Наголошено на активному упровадженні в освітній процес підготовки майбутніх вчителів-логопедів сучасних інноваційних технологій: інтерактивних, діалогічно-дискусійних, інформаційно-комунікативних тощо; поєднання навчальної, практичної та науководослідної роботи (проєктні роботи, кваліфікаційні роботи, участь у наукових конференціях, круглих столах тощо), що сприяє формуванню у випускників необхідних умінь і навичок конструктивної взаємодії з батьками дитини

Ключові слова


логопедія; спеціальна освіта; освітньо-професійні програми; мовленнєвий розвиток

Повний текст:

PDF

Посилання


Актуальні питання спеціальної, інклюзивної і здоров’язбережувальної освіти» (20 жовтня 2022 р.). Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2022.

Волкова Н.П. Інтерактивні технології навчання у вищій школі : навч.-метод. посіб. Дніпро : Ун-т ім. Альфреда Нобеля, 2018. 360 с.

Голуб Н. М. Взаємодія логопеда з батьками дітей при розв’язанні завдань профілактики і корекції в дітей труднощів формування та порушень писемного мовлення // Актуальні питання корекційної освіти (пед. науки). 2021. Вип. 17. С. 95–106. DOI 10.32626/2413-2578.2021-17.95-106

Данілавічюте Е. А. Діти з особливими освітніми потребами в інклюзивному середовищі // Особлива дитина: навчання і виховання. 2018. Вип. 3. С. 7–19.

Деркач Ю. Я., Чміль М. М. STORYTELLING як засіб розвитку комунікативної компетентності учнів початкової школи // Молодий вчений. 2022. 9 (109) вересень. С. 67–73.

Друганова О. М. Основні напрями і нетрадиційні методи корекційної роботи логопеда із сім’єю дитини із ЗНМ в умовах воєнного стану // «Актуальні питання спеціальної, інклюзивної і здоров’язбережувальної освіти», (20 жовтня 2022 р.) ; за заг. ред. проф. Ю. Д. Бойчука. Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2022. С. 45–48.

Друганова О.М. Умови ефективного використання діалогічно-дискусійних технологій навчання у вищій школі // Наук. записки кафедри педагогіки. 2023. № 52. С. 29 — 35. https://doi.org/10.26565/2074-8167-2023-52-03

Заміщак М. Психологічні проблеми сім’ї, що виховує дитину з особливими потребами // Вісник соціально-гуманітарного факультету. Дрогобич, 2016. Вип. 4. С. 83–88.

Каплієнко А.І. Соціальний запит до рівня професійної компетентності сучасного вчителя-логопеда // Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. 2021. № 1(15). С. 113–124. https://doi.org/10.33189/epsn.v1i15.15

Карсканова С. Особливості психологічного консультування батьків дитини з особливими освітніми потребами // Спеціальна освіта: проблеми та перспективи : матер. ХІV міжнар. наук.-практ. конф. (15–16 квіт. 2021 р.) ; за ред. О. В. Гаврилова. Кам’янець-Подільський : Видавець Ковальчук О. В., 2021. С. 101–103.

Коваленко В. Є., Бистрова Ю. О. Тренінг як засіб підвищення професійної компетентності педагогів у сфері інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами // Актуальні питання корекційної освіти (пед. науки) : зб. наук. пр. ; за ред. В.М. Синьова, О.В. Гаврилова. Кам’янець-Подільський : ПП Медо-

бори-2006. 2018. Вип. 11. С.24–35.

Кисличенко О. М. Логопедичний супровід батьків дітей з порушеннями мовлення. Київ, 2011. 67 с.

Компанець Н. М., Луценко І. В., Коваль Л. В. Організаційно-методичний супровід дитини з особливими освітніми потребами в умовах ДНЗ. Київ : Видав. група «Апостол», 2017.

Король А. В. Логопедичний супровід сімей засобами інформаційно-комуні-

каційних технологій // Актуальні питання корекційної освіти. 2019. Вип. 13

Мельніченко Т. В. Вступ до спеціальності : логопедія. Модуль 2 : навч.-метод. посіб. Київ, 2013. 182 с.

Миронова С. П. Робота фахівців з сім’ями, які виховують дітей з особливими освітніми потребами // Актуальні питання корекційної освіти. 2017. Вип. 9.

Панченко Л. Ф. Цифровий сторітелінг в освіті дорослих: бар’єри та шляхи їх подолання // Інформаційні технології і засоби навчання. 2020. Т. 79. №5. С. 109–125.https://doi.org/10.33407/itlt.v79i5.3362

Проєкт н а к а з у Міністерства освіти і науки України, 2020 р. про «Порядок надання логопедичних послуг в системі освіти». URL: https://mon.gov.ua/ua/news/mon-proponuyedlyagromadskogo-obgovorennya-proyektnakazu-pro-zatverdzhennya-poryadkunadannyalogopedichnih-poslug-v-sistemiosviti (дата звернення 30.08.2024).

Пузина О. Взаємодія вчителя-логопеда і батьків у корекційній логопедичній роботі з дошкільниками. URL: https://genezum.org/library/vzaemodiya-vchytelyalogopeda-ibatkiv- u-korekciyniy-logopedychniyroboti-z-doshkilnykamy (дата звернення 30.08.2024).

Рібцун Ю. В. Співпраця вчителя-логопеда з батьками: лопедична група для дітей із ЗНМ // Дефектологія. Особлива дитина: навчання та виховання. 2011. № 1.

С. 33–37.

Система освіти і виховання дітей з особливими освітніми потребами: досвід минулого — погляд у майбутнє Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2023.

Цимбал-Слатвінська С. Етапи становлення професійної підготовки майбутніх логопедів у системі спеціальної освіти// Наук. вісник МНУ ім. В. О. Сухомлинського. Пед. науки. 2019. № 2 (65). С. 337. DOI 10.33310/2518-7813-2019-65-2.

Якимчук Г. Робота логопеда з батьками дитини з тяжкими порушеннями мовлення // Логопед. 2018. № 13. С. 87–94




DOI: https://doi.org/10.34142/nc.2024.3.82

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.