СТАЛИЙ РОЗВИТОК ЯК ПАРАДИГМА ГЛОБАЛЬНОГО ПРОГРЕСУ В КОНТЕКСТІ ПРОФЕСІЙНО-ОРІЄНТОВАНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ З БІБЛІОТЕЧНОЇ, ІНФОРМАЦІЙНОЇ ТА АРХІВНОЇ СПРАВИ

Maryna Shlenova

Анотація


Досліджується сталий розвиток як всеосяжна і динамічна парадигма, що охоплює взаємозалежні виміри економічного зростання, соціальної спра- ведливості та захисту навколишнього середовища, розглядається в контексті глобальної політики та освіти. Особлива увага приділяється її актуальності для професійно-орієнтованої підготовки майбутніх фахівців з бібліотечної, інформаційної та архівної справи. Сталий розвиток розглядається не лише як відповідь на нагальні глобальні виклики, такі як зміна клімату, виснаження ресурсів, соціально-економічна нерівність, а й як провідний принцип у формуванні сучасних освітніх стратегій, спрямованих на розвиток критичного мислення, етичної свідомості та громадянської відповідальності. Підкреслюється стратегічна роль закладів вищої освіти у впровадженні принципів сталого розвитку в навчальні програми та створенні міждисциплінарного середовища для професійного зростання. Для майбутніх фахівців з бібліотечної, інформаційної та архівної справи інтеграція сталого розвитку в освітній процес сприяє розвитку навичок цифрової грамотності, критичного оцінювання інформації та управління ресурсами знань відповідно до глобальних пріоритетів. Основні результати дослідження демонструють, що сталий розвиток може слугувати як змістом, такі методом у формуванні світогляду та практик май- бутніх фахівців. Включення змісту, орієнтованого на сталий розвиток, у професійну підготовку сприяє формуванню почуття довгострокової відповідальності, адаптивності та проактивної участі в суспільних процесах. Як висновок стверджується, що ефективна імплементація принципів сталого розвитку у професійно-орієнтовану освіту є необхідною умовою підготовки фахівців, здатних зробити значущий внесок у сталу трансформацію суспільства, виконуючи роль зберігача, посередника та розповсюджувача знань.


Ключові слова


професійно-орієнтоване навчання; майбутні фахівці; бібліотечна, інформаційна та архівна справа; цілі сталого розвитку; заклади вищої освіти; підготовка фахівців

Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Боголюбов В. М. Сталий розвиток суспільства: соціально-екологічні аспекти формування професійної компетентності магістрів-екологів : монографія. Херсон : Грінь Д. С., 2013. 324 с.

Висоцька О. Є. Освіта для сталого розвитку : наук.-метод. посіб. Дніпропетровськ : Роял Принт, 2011. 200 с. URL: https://surl.li/pmtume

Енциклопедія освіти / акад. пед. наук України ; головний ред. В. Г. Кремень. Київ : Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.

Закон України «Про вищу освіту» від 01.07.2014 № 1556-VII, прийнятий Верховною Радою України // База даних «Законодавство України». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text

Ільченко В. Р. Модернізація змісту загальної середньої освіти України на засадах освіти для сталого розвитку: начерк проєкту експериментального дослідження // Постметодика. 2011. № 5(102). С. 16–17. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/4327/

Сисоєва С. О. Сфера освіти як об’єкт дослідження // Освітологія. Київ : ВП «Едельвейс». 2012. Вип. І. С. 22–29. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/515/1/S_Sysoieva_SOOD.pdf

Солошич І. О., Підліснюк В. В. Дослідження обізнаності ідеями сталого розвитку суспільства в контексті екологічних проблем // Вісник КНУ імені Михайла Остроградського. 2011. Вип. 3/2011 (68). Ч. 1. С.155–158. URL: https://visnikkrnu. kdu.edu.ua/statti/2011-3-1(68)/155.pdf

Andersone R. The Content Reform of Education for Sustainable Development // Rural Environment. Education. Personality. (REEP). Proceedings of the International Scientific Conference. Jelgava : LLU, 2015. V.8 Р. 75–81. URL: https://surl.li/nuyavc

CSR Development Centre and MHP

launch an educational project on the Sustainable Development Goals. 2020. URL: https://bit.ly/44nTfxe

The Future of Learning: Redefining Readiness from the Inside Out. KnowledgeWorks, 2017. URL: https://aisa.or.ke/wp-content/uploads/resources/professional-learning/all-professional-learning/redefining-readiness-220820.pdf

Tilbury D., Wortman D. Enganging People in Sustainability. Gland : IUCN,

137 р. URL: https://surl.li/pwbdrg

Education for Sustainable Development Goals: learning objectives. UNESCO, 2017. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000247444




DOI: https://doi.org/10.34142/nc.2025.2.41

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.