АГЕНТНІСТЬ І КОАГЕНТНІСТЬ У НАВЧАННІ: ПОТЕНЦІАЛ, РИЗИКИ ТА СТРАТЕГІЇ ПІДТРИМКИ
Анотація
Розглянуто взаємозв’язок агентності та коагентності у навчальному процесі як складну інтеграцію індивідуального та соціального вимірів навчання, що забезпечує розвиток автономії студента через активну співпрацю з іншими стейкхолдерами освітнього процесу. Наголошено на соціальній природі навчання і важливості балансу між автономією і співпрацею для досягнення ефективних освітніх результатів. Визначено вплив категорій агентності та коагентності на формування автономії студентів, навчальної мотивації і здатності до спільної діяльності. Зазначено основні механізми розвитку агентності як індивідуальної здатності до автономної цілеспрямованої діяльності, самостійного визначення навчальних цілей та організації освітнього процесу, а також коагентності як навичок продуктивної взаємодії під час обрання навчальних стратегій, колективного прийняття рішень і доцільного розподілу обов’язків. Підкреслено, що сучасна освіта створює низку ризиків, пов’язаних із впровадженням агентнісних і коагентнісних підходів у навчальний процес. Серед них автори виокремлюють цифровий розрив, який перешкоджає ефективній організації авто- номного навчання; негативний вплив на академічну доброчесність через недостатню сформованість етичних переконань щодо використання шахрайських практик; інституційні обмеження та бар’єри. Розглянуто педагогічні стратегії підтримки них і коагентнісних освітніх практик, що включають поетапне формування автономії, зміну ролі викладача на фасилітатора та наставника, а також застосування інструментів інституційної підтримки змін. Зроблено висновок, що ефективна реалізація потенціалу агентності та коагентності сприяє кращому розвитку ключових академічних і соціальних компетентностей студентів. Окреслено перспективи подальших досліджень впливу культурних, гендерних, вікових та інституційних чинників на динаміку формування агентності й коагентності студентів.
Ключові слова
Повний текст:
PDF (English)Посилання
Bandura A. Social cognitive theory: An agentic perspective // Annual Review of Psychology. 2001. Vol. 52. P. 1–26. DOI: https://doi.org/10.1146/annurev.psych.52.1.1 [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.annualreviews.org/content/journals/10.1146/annurev.psych.52.1.1
Benson Ph. Teaching and Researching Autonomy in Language Learning. Routledge, 2013. 296 p. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315833767 [Електронний ресурс]. Режим доступу:https://www.taylorfrancis.com/books/mono/10.4324/9781315833767/teachingresearching-autonomy-language-learningphil-benson
Biesta G., Tedder M. Agency and learning in the lifecourse: Towards an ecological perspective // Studies in the Education of Adults. 2007. Vol. 39, No. 2. P. 132–149. DOI: https://doi.org/10.1080/02660830.2007.11661545 [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02660830.2007.11661545
Bueno D. C. Promoting Academic Integrity — Strategies to Raise Plagiarism Awareness and Foster Originality among MAEd Students // Institutional Multidisciplinary Research and Development Journal. 2024. Vol. 7, No. 8. P. 456–477. DOI: https://doi.org/10.13140/RG.2.2.25732.74880 [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.researchgate.net/publication/380037562_Promoting_Academic_Integrity-_Strategies_to_Raise_Plagiarism_Awareness_and_Foster_Originality.
Damşa C. I. Knowledge Co-construction and Object-oriented Collaboration. AITOslo AS, 2013. 115 p. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.duo.uio.no/handle/10852/46009
Davis A. Academic integrity in the time of contradictions // Cogent Education. 2023. Vol. 10, No. 2. P. 1–15. DOI: https://doi.org/10.1080/2331186X.2023.2289307 [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/2331186X.2023.2289307
Eynon R., Geniets A. The Digital Skills Paradox: How Do Digitally Excluded Youth Develop Skills to Use the Internet? // Learning, Media and Technology. 2016. Vol. 41, No. 3. P. 463–479. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.learntechlib.org/p/175631/
Holden O. L., Norris M. E., Kuhlmeier V. A. Academic Integrity in Online Assessment: A Research Review // Frontiers in Education. 2021. Vol. 3. P. 1–13. DOI: https://doi.org/10.3389/feduc.2021.639814 [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.frontiersin.org/journals/education/articles/10.3389/feduc.2021.639814/full
Holmes W., Porayska-Pomsta K. (Eds.). The Ethics of Artificial Intelligence in Education: Practices, Challenges, and Debates (1st ed.). Routledge, 2022. 312 p. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429329067 [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://hrcak.srce.hr/en/file/439501
Little D. Language Learner Autonomy: Some Fundamental Considerations Revisited // Innovation in Language Learning and Teaching. 2007. Vol. 1, No. 1. P. 14–29. DOI: https://doi.org/10.2167/illt040.0 [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.2167/illt040.0
Mercer S. Understanding learner agency as a complex dynamic system // System. 2011. Vol. 39, No. 4. P. 427–436. DOI: https://doi.org/10.1016/j.system.2011.08.001 [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0346251X11000996
Mercer S., Dörnyei Z. Engaging Language Learners in Contemporary Classrooms. Cambridge UP, 2020. 194 p. DOI:https://doi.org/10.1017/9781009024563[Електронний ресурс]. Режим доступу: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/tesj.623
Mukhlis H., Haenilah E. Y., Sunyono, Maulina D., Nursafitri L., Nurfaizal Noerhasmalina. Connectivism and digital age education: Insights, challenges, and future directions // Kasetsart Journal of Social Sciences. 2024. Vol. 45, No. 3. P. 803–814. DOI: https://doi.org/10.34044/j.kjss.2024.45.3.11 [Електронний ресурс]. Режим доступу:https://www.researchgate.net/publication/383984878_Connectivism_and_digital_age_education_Insights_challenges_and_future_directions
Palfreyman D. Social contextь and resources for language learning // System. 2006. Vol. 34, No. 3. P. 352–370.DOI: https://doi.org/10.1016/j.system.2006.05.001 [Електронний ресурс].Режим доступу: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0346251X06000601?via%3DihubRobinson L., Cotten S. R., Ono H., Quan-Haase A., Mesch G., Chen W., Schulz J., Stern M. J. Digital Inequalities and Why They Matter // Information,
Communication & Society. 2015. Vol. 18, No. 5. P. 569–582. DOI: https://doi.org/10.1080/1369118X.2015.1012532 [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/1369118X.2015.1012532
Ryan R. M., Deci E. L. Self-Determination Theory. Basic Psychological Needs in Motivation, Development, and Wellness // Revue québécoise de psychologie. 2017. Vol. 38, No. 3. P. 231–234. DOI: https://doi.org/10.7202/1041847ar [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.erudit.org/en/journals/rqpsy/2017-v38-n3-rqpsy03258/1041847ar/
The Future of Education and Skills. Education 2030. Published under the responsibility of the Secretary-General of the OECD. 2018. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/publications/reports/2018/06/the-future-of-educationand-skills_5424dd26/54ac7020-en.pdf.
van Dijk J. A. G. M. Digital divide research, achievements and shortcomings// Poetics. 2006. Vol. 34, No. 4–5.P. 221–235. DOI: https://doi.org/10.1016/j.poetic.2006.05.004 [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0304422X06000167?via%3Dihub
Vygotsky L. S. Mind in Society:The Development of Higher PsychologicalProcesses. Harvard University Press,1978. 174 p. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvjf9vz4 [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://home.fau.edu/musgrove/web/vygotsky1978.pdf
DOI: https://doi.org/10.34142/nc.2025.3.36
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.