ПЕДАГОГІЧНІ ПОГЛЯДИ К. Д. УШИНСЬКОГО ЩОДО КОНТРОЛЮ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ ЯК СКЛАДОВОЇ НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ
Анотація
Проаналізовано педагогічну спадщину К. Д . Ушинського в контексті організації контролю навчально-пізнавальної діяльності учнів як важливого складника його освітньої системи. Розкрито сутність контролю в навчальному процесі у його розумінні з урахуванням філософських, психологічних і методичних підходів до виховання й навчання особистості. Зроблено акцент на гуманістичній спря- мованості контролю, який Ушинський трактував не як форму тиску чи домінування, а як необхідний засіб формування внутрішньої самодисципліни, відповідальності та вольових якостей учня. Розглянуто ключові поняття, що використовував К. Д . Ушинський у зв’язку з організацією контролю, зокрема: «увага», «сумління», «вимогливість», «довіра», «самоконтроль». Показано, що для педагога контроль має не лише дидактичне, а й виховне значення: він слугує інструментом впливу на мотиваційну сферу дитини, сприяє виробленню працелюбності, точності, сумлінності та самоповаги. Важливим є те, що Ушинський поєднував зовнішній контроль з поступовим розвитком самоконтролю, вважаючи, що тільки внутрішньо мотивоване й осмислене навчання має справжню цінність для особистісного становлення учня. Приділено увагу методам контролю, які педагог вважав ефективними, серед них індивідуальне опитування, письмові роботи, бесіда, самоаналіз, колективне обговорення результатів. Визначено, що у своїй практиці К. Д . Ушинський надавав великого значення системності контролю, поєднанню об’єктивності з повагою до особистості учня, дотриманню педагогічної тактовності й морального авторитету вчителя. Окреслено вимоги до вчителя як суб’єкта організації контролю в навчальному процесі: педагог має не лише володіти предметом і методикою, а й бути зразком самоконтролю, справедливості та глибокого розуміння дитини. Ушинський наголошував на тому, що атмосфера взаємної поваги й моральної довіри в освітньому середовищі є необхідною умовою ефективного контролю, який не травмує, а формує особистість. Підтверджено актуальність педагогічних ідей К. Д . Ушинського в умовах сучасної освіти, зокрема в контексті реалізації принципів гуманізації, суб’єктності учня та компетентнісного підходу до навчання. Його концепція контролю як морально-психологічного й дидактичного явища може бути ефективно використана в сучасному освітньому процесі як альтернатива репресивним і формалістським підходам до перевірки знань
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
Сеньків О. М. Педагогічна спадщина К. Д. Ушинського в рецепції вітчизняних педагогів. Дрогобич : ДДПУ ім. І. Франка, 2013. 128 с.
Голубенко Т. П. Педагогічна спадщина К. Д. Ушинського в сучасному вимірі: навч. посіб. Харків : ХНПУ ім. Г. С. Ско- вороди, 2023. 76 с.
Леонтьєва І . В. Спадщина К. Д. Ушинського та її роль у становленні експериментальної педагогіки // Педаго- гічна освіта: теорія і практика. 2014. № 21.
С. 55–60. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/4552/
Друганова О. М., Білик В. М. Актуальні ідеї К. Д. Ушинського в контексті підготовки сучасного вчителя // Педагогічні науки : зб. наук. праць. Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2023. № 68. С. 123–127.
Курило Л. А. Педагогічна спадщина К. Д. Ушинського як чинник державо- та націєтворення // Українознавство. 2023. № 1. С. 25–30.
Гусенко К. В. Актуальність ідей К. Д. Ушинського в парадигмі сучасної української школи // Тези доп. Все укр. наук.-практ. конф. Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2022. С. 60–62.
Ушинський К. Д. Твори : у 6 т. Київ : Рад. шк., 1952–1955.
Свод печатных рецензий на проект устава средних и низших учебных заведений, состоящих в ведомстве министерства народного просвещения // Журнал министерства народного просвещения. 1861 г. Ч. 109, февраль — март. С. 149–189; 244–310.
Несколько слов об училищных отметках (баллах), употребляемых в наше время во всей России // Журнал министерства народного просвещения, 1861 г. Ч. 109, февраль. С. 1–46.
DOI: https://doi.org/10.34142/nc.2025.3.62
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.