КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД ДО ВИКЛАДАННЯ СУСПІЛЬСТВОЗНАВЧИХ ДИСЦИПЛІН ЯК КЛЮЧОВИЙ НАПРЯМ МОДЕРНІЗАЦІЇ СУЧАСНОЇ ОСВІТИ

Олександр Олійник, Олена Солошенко

Анотація


Присвячено теоретичному обґрунтуванню доцільності використання компетентнісного підходу при викладанні суспільствознавчих дисциплін як пріоритетної складової модернізації сучасної освіти .в Україні. Проаналізовано роль компетентнісного підходу як концептуальної основи реформування освітнього процесу, що зміщує акцент із накопичення знань на формування здатності практично діяти татворчо застосовувати досвід у різних ситуаціях.  Розглянуто практичні аспекти впровадження цього підходу на двох рівнях: у закладах загальної середньої освіти (ЗЗСО) та у вищій школі. Окреслено специфіку застосування компетентнісно орієнтованих завдань та проєктного навчання при вивченні курсів «Основи правознавства» та «Громадянська освіта», що сприяє формуванню в учнів ключових соціальних і громадянських компетентностей. Особливий акцент зроблено на підготовці майбутніх вчителів у закладах вищої освіти. Наголошено на важливості практико-орієнтованого навчання, яке озброює студентів уміннями розробляти та впроваджувати проєкти та ситуативні завдання, що максимально наближені до реального життя та майбутньої професії. Підкреслено, що такий підхід є вимогою часу та ключовим елементом професійного стандарту вчителя.


Ключові слова


компетентнісний підхід; суспільствознавчі дисципліни; вища освіта; загальна середня освіта; методика викладання; модернізація освіти; компетентність; проєктне навчання

Повний текст:

PDF

Посилання


Бех І. Д. Компетентнісний підхід у сучасній освіті. URL: http://ipv.org.ua/component/content/article/8- beh/56-2012-09-04-22-32 – 01.html ; Бех І. Д .Компетентнісний підхід як освітня стра-тегія. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/32308232.pdf

Бібік Н. М. Переваги і ризики запровадження компетентнісного підходу в шкільній освіті // Укр. пед. журн. 2015. № 1. С. 47–58.

Возна З. О. Формування готовності студентів — майбутніх учителів історії та суспільствознавства до організації проєктної діяльності учнів // Вісник Житомир. держ. ун-ту. 2012. Вип. 65. Педагогічні науки. С. 98–102.

Возняк О. В. Загальнонаукове поняття компетентнісного підходу до навчання. URL: https://magnolia.lviv.ua/wp-content/uploads/2024/09/Vozniak-_uryvok.pdf

Державний стандарт базової середньої освіти. Постанова Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 р. № 898. URL:https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnihstandartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyiosviti-i300920-898

Державний стандарт профільної середньої освіти. Затверджено Постановою Кабінету Міністрів України від 25 липня 2024 р. № 851.URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/851-2024-%D0%BF#Text

Друганова О. М., Жукова О. А., Іваненко Л. О., Комишан А. І. Компетентнісний підхід у вищій школі: теорія та практика : моногр. Харків : ХНУ ім. В. Н. Каразіна, 2021. 264 с.

Закон України «Про освіту» //Уряд. кур’єр від 4.10.2017 р. № 186.

Закон України «Про повну загаль-ну середню освіту» // Уряд. кур’єр від 27.06.2020 р. № 121.

Компетентнісний підхід до навчання як основа Нової української школи. URL: https://naurok.com.ua/kompetentnisniy-pidhid-do-navchannya-yakosnova-novo-ukra-nsko-shkoli-412026.html

Кузнецова Т., Лейко С. Теоретичний аналіз понять «компетенція» і «компетентність» // Modern Engineering and Innovative Technologies. 2022. № 24-02. С. 57–62. URL: https://www.moderntechno.de/ index.php/ meit/article/ view/ meit 24-02-001

Мукан Н., Чубінська Н. Компетентнісний підхід у вищій освіті: основні поняття та категорії // Академічні візії. 2023. № 17. URL: https://www.academy-vision.org/index.php/av/article/view/475/435

Олійник О.М., Солошенко О.М. Формування громадянської компетентності як провідний вектор діяльності кафедри теорії і методики викладання суспільно-правових дисциплін //Новий Колегіум. 2024. №4. С.93–98. URL.:http://journals.hnpu.edu.ua/index.php/newcollegium/article/view/16590

Погранична Н. М., Савчук Н. В., Акопян Г. М. Компетентнісний підхід у вищій освіті: інтеграція теорії та практики в підготовці фахівців // Академічні візії. 2025. №41. С. 2–

URL: https://academy-vision.org/index. php/av/article/view/1734

Пометун О.І. Практика реалізації компетентнісного підходу в суспільствознавчих дисциплінах // Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики. Київ : «К.І.С.», 2004. С. 105–107

Пометун О.І. Запровадження компетентнісного підходу — перспективний напрям розвитку сучасної освіти //Вісник програм шкільних обмінів. 2004. Т. 22. С.32–37.

Пометун О. І., Ремех Т. О. Оцінювання учнів із громадянської освіти в контексті компетентнісного підходу // Укр. пед. журн. 2019. №1. С. 86–97

Ремех Т. О. Компетентнісно орієнтований підручник із основ правознавства. Проблеми сучасного підручника : зб. наук. пр. Київ : Пед. думка, 2017. Вип. 19. С. 299–309.

Професійний стандарт «Вчитель закладу загальної середньої освіти». Наказ МОН України №1225 від 29 серпня 2024 р. URL: https://mon.gov.ua/npa/prozatverdzhennia-profesiinoho-standartuvchytel-zakladu-zahalnoi-serednoi-osvity

Ремех Т. О. Компетентнісно орієнтовані завдання в підручнику «Основи правознавства» (9 клас) // Матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. «Проблеми сучасного підручника». Київ, 2023. С. 268–270.

Рудніцька К. В. Сутність понять «компетентнісний підхід», «компететентність», «компетенція», «професійна компетентність» у світлі сучасної освітньої парадигми // Наук. вісник Ужгород. ун-ту. Сер.: «Педагогіка. Соціальна робота». 2016. Вип. 1 (38). С. 241–245.

Сідун Л.Ю. Компетентнісний підхід як чинник якісної вищої освіти // Наук. вісник Ужгород. нац. ун-ту. Сер. «Педагогіка. Соціальна робота». 2011. Вип. 1 (38). С. 133–136.

Таранець А.В. Компетентність та компетенція: аналіз, співвідношення понять в освітньому просторі // Вісник ЛНУ ім. Тараса Шевченка. Пед. науки. 2024. № 5 (364). С. 138–144.

Федяєва В.Л. Компетентнісний підхід у концепції «Нова українська школа»: плюси, мінуси, перспективи втілення // Пед. науки : зб. наук. пр. 2023. Вип.102. С.12–18.

Шаров В. Компетентнісний підхід: переваги, структура та особливості // Наук. вісник МНУ ім. В. О. Сухомлинського // Пед. науки. 2018. № № 4 (63). С.194–199.

Що таке компетентнісний підхід у навчанні — відповідає Державна служба якості освіти. URL: https://nus.org.ua/2022/01/28/zo-take-kompetentnisnyjpidhid-u-navchanni-vidpovidayederzhavna-sluzhba-yakosti-osvity/

Щур В. А. Компетентнісний підхід як базовий у сучасній освіті // Педагогічна Академія: наук. записки. 2025. №18. URL: https://pedagogical-academy.com/index.php/journal/article/view/951/832




DOI: https://doi.org/10.34142/nc.2025.3.76

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.