PERSPECTIVES OF USING THE PSYCHOLINGUISTIC APPROACH IN THE INVESTIGATION OF METAMEMORY AND VERBAL CREATIVITY INTERACTION

N. V. Savrasov

Анотація


The Aim of the study is to analyze the basic theoretical and methodological prerequisites for research on the creativity and metamemory of the personality of the future in the process of professional training.

Material and methods: the procedure of correlation analysis by K. Pearson, the nonparametric t-criterion by Student, the verbal creativity test by S. Mednik (in the modification by A.N. Voronin), the experimental-introspective method of the research on metamemory (Khomulenko, 2014) were used. The empirical calculation includes the students of the first, third and fifth years of study at the State Higher Educational Establishment "Donbas State Pedagogical University" (Slavyansk) with a total of 180 individuals and aged from 18 to 30 years. We have been focused on the indicator of verbal creativity on the account of the specifics of the educational activities of our respondents, they largely deal with verbal information.

Results: There are significant theoretical preconditions for the study of the relationship between metamnemonic and creative mental qualities; namely, human reflection on his own cognitive and mnemonic experience in certain types of activities can positively influence the efficiency of human production of new ways and products of such activity. The greatest interest is in presence of statistically significant positive correlation of indicators of mnemonic reflection and metamnemonic reproduction with indicators of originality and uniqueness of figurative creativity. The statistically significant decrease in the average values of the indicators of mnemonic reflection and mnemonic reproduction from the first to the third year of study is impressive, while from the third to the fifth year of study there is a statistically significant increase in the indicators of mnemonic reflection and mnemonic reproduction.

Conclusions: The use of modern scientific developments in psycholinguistics as a branch of scientific knowledge can significantly contribute to understanding and describing the mechanisms of interaction of metamemory and verbal creativity in the process of human activity that leads the author to devote further scientific research to this problem.

Keywords: personality, subject, student, learning, metamemory, verbal creativity, psycholinguistic, creation.


Метою нашого дослідження є аналіз основних теоретичних та методологічних передумов для дослідження творчості та переживання особистості майбутнього у процесі професійної підготовки. Існують значні теоретичні передумови для вивчення зв'язку між метаемнічними та творчими психічними якостями; саме людське відображення на власному когнітивному та мнемонічному досвіді деяких видів діяльності може позитивно впливати на ефективність виробництва людей новими способами та продуктами такої діяльності. Найбільший інтерес викликає наявність статистично значущої позитивної кореляції показників мнемічної рефлексії та метамнемічного відтворення з показниками оригінальності та унікальності невербальної креативності. Статистично значуще зниження середніх значень показників мнемічної рефлексії та метамнемічного відтворення з першого до третього року навчання є вражаючим, тоді як з третього-п'ятого року навчання спостерігається статистично значне збільшення показників мнемічної рефлексії і метамнемічного відтворення. Використання сучасних наукових розробок у психолінгвістиці як галузь наукового знання може значно сприяти розумінню та опису механізмів взаємодії метапам’яті та вербальної креативності в процесі людської діяльності, що приводить автора до присвяченню подальшому науковому дослідженню цієї проблеми.

Ключові слова: особистість, суб’єкт, студент, навчання, метапам’ять, вербальна креативність, психолінгвістика, творчість.



Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Flavell G. H., Wellman H. M. (1977). Metamemory. Perspective on the development of memory and cognition. New York: Erlbaum, 3-34.

Kashapov M. M. (2013). Forming of professional creative thinking [Formirovanie professionalnogo tvorcheskogo myshleniia] Yarosl. gos. un-t im. P. G. Demidova. Yaroslavl: YarGU.

Khomulenko T. B., Dotsevych T.I. (2014). Metamemory: scientific approaches and experimental and introspectional methodology [Metapamiat: naukovi pidkhody ta eksperymentalno-introspektyvna metodyka doslidzhennia]. Visnyk KhNPU imeni H.S. Skovorody. Psykholohiia. Kharkiv: KhNPU. V. 49, 193-211.

Kluve R. N. (1982). Cognitive knowledge and execute control: metacognition. Life Science Regular Report. №21, 201-224.

Maksymenko S. D. (2006). Genesis of personality [Heneza zdiisnennia osobystosti]. K.: Vydavnytstvo TOV «KMM» [in Ukrainian].

Davydov V.V., A.V. Zaporozhets A.V., Lomova Lomov B.F. (Ed.) (1983). Psychological dictionary [Psikhologicheskii slovar] Nauch.-issled. in-t obshchei i pedagogicheskoi psikhologii Akad. ped. nauk SSSR. – M.: Pedagogika.

Petrovskiy A.V., Yaroshevskiy M.G. (Ed). (1990). Psychological dictionary [Psikhologiia. Slovar]. M.: Politizdat, 1990.

Sventsitskii A. L. (2008). Short psychological dictionary [Kratkii psikhologicheskii slovar]. M.: TK Velbi, Izd-vo Prospekt.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1450968

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.