EXPERIMENTAL RESEARCH OF ADVERTISEMENT WATCHING INFLUENCE ON CHILDREN’S EATING BEHAVIOR

Larisa Absalyamova

Анотація


The given article describes the experiment, which has tested the main hypothesis that primary school-aged children will consume larger amounts of food, and snacks while watching some cartoon including food advertising.  It is concluded that our research results have demonstrated the food advertising influence on snacks while watching television. It has been noted that such eating behavior caused by food advertising may additionally facilitate the epidemic of obesity.  It has been proved that in view of the findings the necessity to make efforts to reduce advertising of unhealthy food for children is flagrant.

Keywords: eating behavior, experiment, advertising, food, child, inheritance, socially cognitive theory, obesity.

 

У статті описана експериментальна перевірка гіпотези про підвищення об'єму з'їденої їжі і частоти випадків її прийому у дітей молодшого шкільного віку, що переглядають мультфільми з рекламою їжі. Констатований факт впливу реклами їжі на частоту перекусів під час перегляду телебачення молодшими школярами. Відзначається, що харчова поведінка, викликана рекламою їжі, виступає в ролі додаткового чинника епідемії ожиріння. Зроблений висновок про необхідність зменшення адресованої дітям реклами нездорової їжі.

Ключові слова: харчова поведінка, експеримент, реклама, їжа, дитина, спадкоємство, соціально-когнітивна теорія, ожиріння.


Повний текст:

Без заголовку

Посилання


Bandura A., Uolters R. Podrostkovaja agressija. Izuchenie vlijanija vospitanija i semejnyh otnoshenij; per. s angl. M.: Al'ta press, Izd-vo JeKSMO-Press, 1999. S. 352-371.

Bandura A. Teorija social'nogo nauchenija; per. s angl. SPb.: Evrazija, 2000. – 320 s.

Vestbruk D., Kіrk Dzh., Kennerlі G. Vstup u kognіtivno-povedіnkovu terapіju; per. s angl. L'vіv: Svіchado, 2014. 410 s.

Dejstvija obshhestvennogo zdravoohranenija v celjah uluchshenija zdorov'ja detej i vsego naselenija. Doklad o sostojanii zdravoohranenija v Evrope. Evropejskoe Region-al'noe Bjuro Vsemirnoj organizacii zdravoohranenija. Kopengagen: VOZ, 2005. 154 s.

Kottler Dzh., Braun R. Psihoterapevticheskoe konsul'tirovanie; per. s angl. SPb.: Piter, 2001. 464 s.

Kuznetsova M.M. Theoretical analysis of the problem of food disturbance behavior. Bulletin of the H.S. Skovoroda KNPU. Psychology. 51. Kh .: KhNPU, 2015. P. 141-149.

Khomulenko T.B. Psykhotekhnolohiyi samorehulyatsiyi tilesnoho: navchalno-metodychnyy posibnyk / T.B. Khomulenko // -Kharkiv: Vyd-vo «Disa plyus», 2017. - 45 s.

Psykhosomatyka: kulturno-istorychnyy pidkhid. Navchalno-metodychnyy posibnyk / [T.B. Khomulenko K.I. Fomenko, O.S. Shukalova ta in.] .- Kharkov: Vydavnytstvo "Dysa plyus", 2015. - 264 s.

Khomulenko T.B. Teoretychni ta praktychni aspekty doslidzhennya imidzhu: mon-ohrafiya / T.B. Khomulenko, YU.H. Padafet, O.V. Skorynina // KH-v: VD "INZHEK", 2005 - 272 s.

Nel'son-Dzhouns R. Teorija i praktika konsul'tirovanija; per. s angl. SPB.: Piter, 2002. 464 s.

Halford J.C.G., Boyland E.J., Hughes G.M., Stacey L., McKean S., Dovey T.M. Bejond-brand effect of television food advertisements on food choice in children: the effects if weight status // Publuc Health and Nutrition. 2008. P. 897-904.

Hastings G., Stead M., McDermott L., Forsyth A., MacKintosh A.M., Rayner M. et al. Review of research on the effects of food promotion to children. 2003. Rezhim dostupu: http://foodstandards.gov.uk/multimedia/pdfs/foodpromotiontochildren1.pdf

Lowe M.R., Butryn M.L. Hedonic hunger: A new dimention of appetite // Physi-ology and Behavior. 2007, №91. P. 432-439.

Muraven M., Baumeister R.F. Self-regulation and depletion of limited resources: Does self-control resemble a muscle? // Psychological Bulletin. 1999. №100. R. 3-19.

Winkielman P., Berridge K.C., Wilberger J.L. Unconscious affective reactions to masked happy versus angry faces influence on consumption behavior and judgements of value // Personality and Social Psychology Bulletin. 2005. №31. R. 121-235.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.