ПСИХОЛОГІЧНА ПІДГОТОВКА ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ДО ВИЯВЛЕННЯ ТА ПРОФІЛАКТИКИ ПРОЯВІВ БУЛІНГУ СЕРЕД УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ

Tetiana Yelchaninova, Yevhen Pidchasov, Евгения Зиза, Liliia Karlashova, Iryna Filippska

Анотація


У статті обґрунтовано актуальність проблеми, розкрито сутність, особливості, етапи розвитку та ролі учасників булінгу. Визначена роль підготовки педагогічних працівників в процесі профілактики та вирішення булінг-ситуацій. Представлено структуру семінару-тренінгу для вчителів, як складової частини шкільної антибулінгової програми.

Ключові слова: насилля, булінг, освітнє середовище, суб’єкти освітнього середовища, учасники булінгу: «жертва», «кривдник», «свідок/спостерігач», психологічна профілактика.

 

В статье обоснована актуальность проблемы, раскрыты сущность, особенности, этапы развития и роли участников буллинга. Определена роль подготовки педагогических работников в процессе профилактики и решения буллинг-ситуаций. Представлена структура семинара-тренинга для учителей, как составной части школьной антибуллинговой программы.

Ключевые слова: насилие, буллинг, образовательная среда, субъекты образовательной среды, участники буллинга: «жертва», «обидчик», «свидетель/наблюдатель», психологическая профилактика.

 

In article the relevance of a problem is proved, essence, features, stages of development and roles of participants of bullying are revealed. The role of training of pedagogical workers in the course of prevention and the decision bullying-situations is defined. The structure of a seminar-training for teachers as component of the school anti-bullying program is presented.

Keywords: violence, bullying, educational environment, subjects of educational environments, participants of bullying: "victim", "offender", "witness/observer", psychological prevention.


Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Брочковська Ю.Б., Стельмах С.С. Булінг як соціально-психологічна проблема. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. 2011. № 2. С. 145-154. URL: http://er.ucu.edu.ua/bitstream/handle/1/580/Brochkovska_Stelmakh_Bulling.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Вольнова Л. М. Профілактика девіантної поведінки підлітків: навч.-метод. посібник до спецкурсу «Психологія девіацій» для студентів спеціальності «Соціальна робота» у двох частинах. Ч. 1. Теоретична частина. Київ, 2016. 188 с.

URL: http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/123456789/12327/1/ Volnova_profilactika%20deviant.1%20chast.Teoriya.PDF

Кон И.С. Что такое буллинг и как с ним бороться? Семья и школа. 2006. № 11. С. 15-18. URL: http://www.pseudology.org/kon/Zametki/ ChtoTakoeBulling.htm

Короленко Ц.П. Личностные расстройства. Санкт-Петербург: Питер, 2009. С. 313.

Кривцова С.В. Азбука буллинга. URL: http://www.psychologia.edu.ru/azbuka-bullinga/start.html

Кузнецова Л.Э., Шеденко Е.Н. Личностные особенности детей, подвергшихся школьному насилию. Молодой ученый. 2016. № 10. С. 1366-1368. URL: https://moluch.ru/archive/114/29767/

Лушпай Л.І. Булінг як соціально-педагогічна проблема та шляхи її вирішення (на прикладі досвіду середніх загальноосвітніх шкіл Великої Британії). Київ, 2010. С. 126-131. URL: http://eprints.oa.edu.ua/761/1/buling.pdf

Лэйн Д. А. Школьная травля (буллинг). С чего начать? URL: http://www.supporter.ru/docs/1056635892/bulling.doc

Макарова Ю.Л. Теоретические подходы к определению буллинга. Научный форум: Педагогика и психология: сб. ст. по материалам X междунар. науч.-практ. конф. № 7(9). Москва: Изд. «МЦНО», 2017. С. 14-19.

Малкина-Пых И.Г. Экстремальные ситуации. Справочник практического психолога. Москва: Изд-во Эксмо, 2006. 614 с.

Мерцалова Т. Насилие в школе: что противопоставить жестокости и агрессии? URL: http://ecsocman.hse.ru/data/125/615/1231/Nasilie_v_shkole_-_chto_protivopostavit_zhestokosti_i_agres....rtf

Мреква А. Друг и защитник для школьника. В Харькове появятся школь-ные полицейские. URL: https://atn.ua/obshchestvo/drug-i-zashchitnik-dlya-shkolnika-v-harkove-poyavyatsya-shkolnye-policeyskie

Ожиёва Е.Н. Буллинг как разновидность насилия. Киев: Рута, 2001. 320 с.

Петросянц В.Р. Проблема буллинга в современной образовательной среде. Вестник ТГПУ. 2011. Вып. 6 (108). С 151-154. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/problema-bullinga-v-sovremennoy-obrazovatelnoy-srede

Підвищення кваліфікації педагогічних працівників. Частина ІІІ. Фаховий модуль. Психологія: навчальний посібник / за ред. Т.Л.Панченко. Біла Церква: КВНЗ КОР «Академія неперервної освіти», 2017. 138 с. URL: http://umo.edu.ua/images/content/koncorcium/repozitar_uvupo/navch_vydanya/Посібник_Панченко%20Т.%20Л.pdf

Руланн Э.Г. Как остановить травлю в школе. Психология моббинга. Москва: Генезис, 2012. 261 с.

Сидорук І. Булінг як актуальна соціально-педагогічна проблема. Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Педагогічні науки. 2015. № 1 (302). С. 169-173. URL: https://esnuir.eenu.edu.ua/bitstream/123456789/6578/1/35.pdf

Mobbing Encyclopaedia. Mode access : http://www.leymann.se

Olweus D. Bullying at school. Blackwell Publ. 1993. 215 p. Mode access : http:// books.google.com.ua

Safe to Learn: Embedding Anti-Bullying Work in Schools / Department for Children, Schools and Families guidance. 2008. URL: http://www.schools-out.org.uk/policy/docs/DCSF_Homophobic_Bullying/Summary_Safe_to_Learn.pdf




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1184274

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.