ORIENTATION TO PERSONALITY QUALITIES WHILE DEVELOPING TRAINING COURSES AND SELECTING TEAMS FOR MULTIDISCIPLINARY INTERNATIONAL PROJECTS
Анотація
Analyses of the issue concerning organisation of the multidisciplinary dialogue in the frame of the international educational projects is provided. Innovative approach to the development of the multidisciplinary training courses on the bases of personality profile is described. Original technique of ideal and real profiles overlay is proposed for the whole range of applications: identifying zones of the curriculum development; identifying zones of student cognitive and personality development; selecting balanced team; evaluating student training efficiency; evaluating training session; target training of the stuff; making decisions while selecting stuff; testing method validity and reliability; measuring synergetic effect.
Keywords: multidisciplinary training course, international team, personality profile, profile overlay technique, metacompetence, abilities and qualities, synergetic effect.
Наведено аналіз проблеми організації мультидисциплінарного діалогу в межах освітянських міжнародних проектів. Описано підхід до розробки мультидисциплінарних навчальних курсів на основі будування особистісного профілю. Запропоновано інноваційну техніку накладання ідеального і реального профілів для різних впроваджень; визначення зони розробки навчального курсу; визначення зони розвитку студента; формування збалансованої команди; евалюація успішності навчання студента; евалюація ефективності учбових занять; цільова підготовка фахівців, прийняття рішень при відборі персоналу; перевірка валідності та надійності методик; вимірювання синергетичного ефекту.
Ключові слова: мультидисциплінарний навчальний курс, міжнародна команда, особистісний профіль; техніка накладання профілів, метакомпетентність, здатності та якості, синергетичний ефект.
Проведен анализ проблемы организации мультидисциплинарного диалога в рамках образовательных международных проектов. Описан подход к разработке мультидисциплинарных учебных курсов на основе построения личностных профилей. Предложена инновационная техника наложения идеального и реального профиля для ряда приложений: определение зоны разработки учебного курса; определение зоны развития студента; формирование сбалансированной команды; эвалюация успешности обучения студента; эвалюация эффективности учебных занятий; целевая подготовка специалистов; принятие решений при отборе персонала; проверка валидности и надежности методики; измерение синергетического эффекта.
Ключевые слова: мультидисциплинарный учебный курс, международная команда, личностный профиль; техника наложения профилей, метакомпетентность, способности и качества, синергетический эффект.
Повний текст:
PDFПосилання
Sergeyeva T. Developing generic competences for social efficiency: textbook. Kharkiv: Operativnaya poligrafiya, 2016. 120 p.
Sergeyeva T. Developing generic competences for personal efficiency: transformations into constructive activity: textbook. Kharkiv: Operativnaya poligrafiya, 2016. 120 p.
Sergeyeva T., Barber J. Professional and personality self-development under condition of intensive transformations: textbook. Kharkiv: Operativnaya poligrafiya, 2015. 120 p.
Sergeyeva T., Festeu D., Rowntree G. Leadership and Teamwork: textbook. Kharkiv: KNUCEA, 2014. 124 p.
Sergeeva Т.V., Demydyuk O.V. Psychological regularities and mechanisms of development of abilities and qualities of personality in everyday life. Bulletin of H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. Psychology. 44. Part II. P. 192-199.
Sergeeva T.V. Synergy of education and upbringing in the concept of cognitive education. Bulletin of V.N. Karazin Kharkiv National University. 1032. 50. Psychology. P. 77-82.
Sergeeva T.V. Eco-humanistic self-development: monograph. Kharkiv: Blok, 2010. 560 p.
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1184471
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.