JUNIOR SCHOOLCHILDREN’S EMOTIONAL STATES IN SUCCESS AND FAILURE SITUATIONS DEPENDING ON HUBRISTIC MOTI-VATION

Карина Фоменко

Анотація


The article presents the results of the study of emotional states of pupils of junior school age with different levels of development of hubristic motivation in situations of success and failure in game and educational activities. It is determined that the dominance of the aspiration for superiority activates the state of pride and envy in situations of failure, as well as the greater manifestation of positive states in a situation of praise in educational activity. A high degree of hubristic motivation in general contributes to more positive emotional states in situations of victory in a competition or a game.

Keywords: situations of success and failure, emotional states, junior school age, hubristic motivation, aspiration for perfection, aspiration for superiority.

 

У статті показані результати дослідження емоційних станів учнів молодшого шкільного віку з різним рівнем розвитку губристчиної мотивації у ситуаціях успіху та невдачі в ігровій та навчальній діяльності. Визначено, що домінування прагнення до переваги активізує стани гордості та заздрості у ситуаціях невдачі, а також більш прояв більш позитивних станів у ситуації похвали у навчальній діяльності. Висока міра губристичної мотивації загалом сприяє більш позитивним емоційним станам у ситуації перемоги в конкурсі чи грі.

Ключові слова: ситуації успіху та невдачі, емоційні стани, молодший шкільний вік, губристична мотивація, прагнення до досконалості, прагнення до переваги.

 

В статье показаны результаты исследования эмоциональных состояний учащихся младшего школьного возраста с разным уровнем развития губристческой мотивации в ситуациях успеха и неудачи в игровой и учебной деятельности. Определено, что доминирование стремления к превосходству активизирует состояния гордости и зависти в ситуациях неудачи, а также большее проявление позитивных состояний в ситуации похвалы в учебной деятельности. Высокая степень губристической мотивации в целом способствует более положительным эмоциональным состояниям в ситуации победы в конкурсе или игре.

Ключевые слова: ситуации успеха и неудачи, эмоциональные состояния, младший школьный возраст, губристическая мотивация, стремление к совершенству, стремление к превосходству.


Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Kuznetsov O.I. (2014) Mental states of students in different situations of educational activity in higher education. Psychology and Personality. Poltava: PNPU named after V. Korolenko. 2 (6). P. 58-71.

Kuznetsov O.I., Fomenko K.I. (2015) Motivational factors of mental states of students in different conditions of educational activity. Herald of the H.S. Skovoroda KhNPU. Psychology. Ed 50. Kharkiv: KhNPU P. 278-292.

Nasledov AD (2004) Mathematical methods of psychological research. Analysis and interpretation of data. Tutorial. SPb.: Rech. 392 p.

Fomenko K.I. (2017) Psychodiagnostics of the motivational sphere of the junior schoolchildren. Herald of the H.S. Skovoroda KhNPU. Ed.55. Kharkiv: KhNPU, 2017. P. 280-295.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1184493

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.